حرکت شبکه بانوان دانشگاه بر مدار الگوی سوم زن در گفتمان انقلاب

دانشگاه آزاد اسلامی در سالی که گذشت با هدف تحقق الگوی سوم زن در گفتمان انقلاب اسلامی طرح‌های تحول آفرین و ایده‌های بکری را در حوزه زنان و خانواده اجرایی کرد که از اهم آنها می‌توان به شکل‌گیری شبکه بانوان نقش‌آفرین و تصویب برنامه علمی زن و خانواده اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، براساس الگوی سوم در گفتمان انقلاب اسلامی، نقش زن، یک نقش جامعه ساز و تمدن‌ساز است و برخلاف الگوی زن غربی، زن در الگوی سوم، توحیدمحور، انسان ساز و تمدن‌ساز است. الگوی سوم زن نجات بخش سرگشتگی زنان امروز جهان است و در واقع این الگو نشان می‌دهد زنان هم در خانواده هم در جامعه نقش آفرین و اثر گذارند.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه به توان خانواده/ تعلیم و تربیت اجتماعی محور برنامه‌های واحدهای دانشگاه آزاد است

بر اساس آموزه‌های اسلامی، زن و خانواده سنگ بنای اصلی ساختار اجتماعی جامعه محسوب می شوند. زنان به دلیل ایفای نقش‌های متعدد عامل اساسی ثبات و سلامت خانواده و جامعه به شمار می آیند. براین اساس، فراهم کردن زمینه های لازم برای رشد و بهره مندی جامعه از توانمندی و مشارکت زنان در حیطه های مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و رفع موانع و مشکلات موجود آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است. رشد فزاینده زنان در حوزه های مختلف علمی و حضور آنان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پژوهشی، ضرورت برنامه ریزی به منظور ایجاد ارتباط، انسجام و بهره وری هر چه بیشتر از استعدادها و توان علمی تخصصی آنان در جهت کمک به رفع موانع پیشرفت و حل مشکلات زنان جامعه را ایجاب می‌کند.

از دیدگاه مقام معظم رهبری به رغم توسعه چشم گیر و موثر حضور بانوان در عرصه های مختلف، زنان ایرانی هنوز در اول راه پیشرفت قرار دارند و خود باید برای حل مشکلات جامعه بانوان، پیشقدم شوند.

در راستای نیل به این هدف بزرگ، نقش دانشگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست. دانشگاه می تواند ضمن آگاهی دادن به بانوان، آنها را در برابر تهاجم های فرهنگی دشمن، مقاوم ‌و بنیان خانواده و جامعه را مستحکم سازد. از این رو، " دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی " در تاریخ ۲۷ شهریور سال ۱۳۹۷ که تا قبل از آن با عنوان " شورای زنان فرهیخته " فعالیت داشت با حکم دکتر محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد تا با هدف تبیین جایگاه شایسته زن تراز اسلام در جهت پیشبرد منویات مقام معظم رهبری (حفظه الله) مبنی بر حفظ و تقویت بنیان خانواده، برای هدایت و حمایت از سرمایه های ارزشمند گامی مؤثر و سازنده بردارد.

دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی، وظایف و اهداف خود را بر مبنای آموزه‌های اسلامی و با توجه به راهبرد ۱۶ سند دانشگاه اسلامی پایه‌گذاری کرده است. بر همین اساس به دنبال بازیابی هویت و جایگاه اصلی یک زن تراز اسلام در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی، معنوی، اجتماعی و علمی بوده و از طرف دیگر وظایف اصلی یک زن را به‌عنوان کانون حیات‌بخش جامعه فراموش نکرده است و وظایفی مانند مادری، همسر، تعهد نسبت به خانواده، عفت ورزی و... (یک مادر و همسر نمونه و نخبه) را حفظ می‌کند.

بنابراین دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون اهداف و فعالیت‌های خود را بر مبنای توجه و اصالت بخشی به نقش اصلی زنان و خانواده محوری و تلاش در جهت تسهیل شرایط علم‌آموزی، نخبه پروری مادران، تسهیل و تشویق به فرزند آوری، تعامل بهتر بین دانشجو و استاد و بین خانواده و دانشگاه، ارتقای فرهنگ قرآن و عترت، گسترش فرهنگ جهاد و ایثار شهادت و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس‌ها در دستور کار خود قرار داده است.

مسئله شناسی زنان در جامعه ایران، پژوهش در حوزه زنان و خانواده، تربیت کادر بانوان متخصص و مورد نیاز جامعه در راستای تحقق دانشگاه اسلامی و توسعه و تعالی کشور و تبیین وضعیت زنان ایرانی و تحولات آینده از دیگر اهداف دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی عنوان شده است که همه ساله برای نیل به این اهداف برنامه‌های مختلفی عملیاتی و اجرا می‌شود و در سالی که گذشت(۱۴۰۲) نیز همچون سال‌های گذشته شاهد اجرای طرح‌های تحول آفرین و مبتکرانه از سوی امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی بودیم که در این گزارش به اختصار اهم این طرح‌ها و فعالیت‌ها را از نظر می‌گذرانیم:

رونمایی از سامانه ازدواج دانشگاهیان «همرسان» در دانشگاه آزاد اسلامی

سامانه ازدواج دانشگاهیان «همرسان» در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲ در دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد.

دکتر طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: فرهنگ ازدواج تابع فرهنگ عمومی کشور است، زمانی فرهنگ عمومی کشور، فرهنگ خانواده محور بود، در فرهنگ خانواده محور، بزرگان متدین فامیل کار بهمرسانی را به عنوان یک سنت حسنه انجام می دادند و به آن افتخار نیز می کردند. امروز دانشگاه ها به لحاظ اینکه بچه ها را از ۱۸ سالگی از خانواده جدا کرده و زیست تجردی را به آنها می آموزند، نقش جدی در تخریب فرهنگ قبلی ازدواج داشتند.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال تخریب فرهنگ قبلی ازدواج آسیب هایی در جامعه به وجود آمد که پیری جمعیت، بزرگترین آسیب آن بود. در حال حاضر تعدادی زیادی از جوانان دهه ۶۰ ما که همگی هم تحصیلات و هم کار دارند، مجرد هستند، چرا که بستری برای همرسانی وجود نداشت و انرژی لازم که باید صرف می شد تا تعادل در جامعه برقرار شود، به وجود نیامد. کشور باید در زمینه ازدواج یک انرژی و یک هزینه را انجام بدهد، چرا که پس از صرف این هزینه خود به خود اتفاقاتی خواهد افتاد که جامعه به تعادل برسد.

وی با اشاره به رونمایی از سایت «همرسان» گفت: این اتفاق مبارک است، به خصوص اینکه جایگاه معنوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نقش اصلی را در این سامانه دارد. در این سامانه مشاورهای امینی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها حضور دارند که کار مشاوره برای افراد را انجام می دهند. همانطور که ما برای خطبه عقد به دنبال یک روحانی صاحب نفس می رویم، در این سامانه نیز همین گونه است، چرا که اعتقاد داریم زندگی باید از ابتدا با معنویت آغاز شود تا بتواند پایدار بماند.

معرفی کاربران و مشاوران سامانه همرسان و پیگیری اختصاص و تجهیز مکان استقرار این کاربران نیز پس از رونمایی از سامانه در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

ابلاغ آیین نامه مرکز تربیت اسلامی کودک(تاک) / پیگیری راه‌اندازی کودکستان‌ها در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

آیین نامه مرکز تربیت اسلامی کودک(تاک) دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ ششم خردادماه ۱۴۰۲ ابلاغ شد. بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و با توجه به رسالت دانشگاه در حوزه مسوولیت اجتماعی و قانون خانواده و جوانی جمعیت، هیئت امنا دانشگاه سال گذشته با تشکیل مرکز تربیت اسلامی کودک(تاک) تحت نظر دانشگاه آزاد اسلامی و با رویکرد اسلامی و تربیتی و مدیریت مستقل مالی موافقت کردند.

عاصمه قاسمی؛ مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده در این خصوص گفته است: آیین نامه مرکز تربیت اسلامی کودک (تاک) ابلاغ شده است و مقرر شده که این مرکز در سه حوزه راه‌اندازی کودکستان‌ها در واحدهای دانشگاه آزاد، تولید محتوای تربیتی برای کودکستان‌های دانشگاه و تولید محتوا برای تربیت مربی کودکستان‌ها و همچنین تربیت مربی فعالیت خود را آغاز کند.

وی ادامه داد: این مرکز ذیل معاونت علوم تربیتی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که با تشکیل گروه های تخصصی در سه حوزه‌ای که ذکر شد کار به صورت جدی‌تر آغاز و تکمیل می‌شود.

مشاور امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر راه‌اندازی کودکستان‌ها هم در تهران و هم در استانها آغاز شده است و ما هم در ستاد با تولید محتوا و تربیت مربی آنها را کمک می‌کنیم و این در واقع اولین مرحله تاک است.

اجرای مدل تربیتی علمی-حکمی در کودکستان‌های اسلامی «تاک» / اولین کودکستان در دانشگاه آزاد مشهد راه‌اندازی می‌شود

سرپرست مرکز تربیت اسلامی کودک (تاک) همچنین گفته است: علاوه بر راه‌اندازی کودکستان‌های تاک در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شده یک الگوی تربیتی، بومی و دینی نیز پیاده‌سازی شود و برخی استان‌ها از جمله مشهد، جایابی خود را انجام داده اند و اگر کار به همین شیوه پیش برود اولین کودکستان تاک را با مشهد آغاز خواهیم کرد.

تاک به عنوان یک مرکز علمی، تربیتی و فرهنگی، غیرخصوصی و غیردولتی است و از حیث سیاستگذاری، نظارت، اجرایی و مالی تحت قواعد دانشگاه آزاد اسلامی و ذیل معاونت علوم تربیتی و مهارتی فعالیت خواهد کرد.

افتتاح مهد کودک قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند

مهدکودک قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند دوم مردادماه ۱۴۰۲ با حضور معصومه سادات رازقی، معاون مدیرکل مشاور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده، هادی عبدالهی فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و جمعی از مسئولین دانشگاه و خانجانی رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان دماوند افتتاح و بهره برداری شد.

رازقی در سخنانی با اشاره به اهمیت ایجاد مهدهای کودک اظهار داشت: از جمله فعالیت هایی که در حوزه امور زنان و خانواده پیگیری می شود، ایجاد مهدهای کودک است که از دو بعد مورد اهمیت است؛ نخست تسهیل خدمت‌رسانی به همکاران و دیگری متصور شدن هدف والاتر که همان تربیت کودکان است.

برگزاری دوره مقدماتی تربیت مربی کودک ویژه دانشجویان و علاقه‌مندان

این دوره مقدماتی از ۲۸ مردادماه تا ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۲ طی ۱۱ جلسه ۳ ساعته و با شرکت ۱۶۳ نفر برگزار شد.

سرفصل‌ها: یادگیری در کودکی، رویکردهای تعامل با کودک، تربیت سالم و همدلی، تربیت و مراقبت‌های جنسی در کودکی، آشنایی با کودکان استثنایی و تعامل با آنها، آموزش با بازی و بازی سازی خلاق برای مربیان کودک، قصه و آموزش با قصه و ...

افتتاح باشگاه‌های دخترانه در واحدهای دانشگاهی

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص اظهار کرده است: تدوین برنامه جامع برای دختران دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ایجاد شبکه منسجم و موثر وهویت بخش دختران یکی از مهمترین برنامه های دفترامور زنان و خانواده در سال ۱۴۰۲ است.

قاسمی با بیان اینکه اقدامات آغاز شده در سال ۱۴۰۱ هم در ۱۴۰۲ پیگیری خواهد شد، تاکید کرد: برای مثال راه اندازی مهدکودک‌ها و راه اندازی اتاق‌های والد و کودک و ایجاد فضای اختصاصی دختران که امسال آغاز شده برای تاسیس در تمامی واحدهای دانشگاهی درسال آینده دنبال خواهد شد.

ایجاد فضاهای اختصاصی دختران(باشگاه های دخترانه) در واحدهای زاهدان، رودهن، علوم و تحقیقات، زنجان، همدان، بناب، پارس آباد، گرمی، مرند، اهر و کرج در سال ۱۴۰۲ کلید خورده است.

برگزاری نشست‌های مجازی ویژه مسوولان امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی

این نشست‌ها با موضوعات مختلفی همچون خانواده از منظر قرآن، مهارت‌های گفتگو با جوانان، بررسی راهکارها و موانع راه اندازی مهدکودک در واحدهای دانشگاهی، تبیین نقشه راه دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی و ... طی سه ماه برگزار شده است.

آغاز به کار شبکه «بانوان نقش‌آفرین» در دانشگاه آزاد اسلامی

مشاور امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی شهریور ماه ۱۴۰۲ در گفت و گو با ایسکانیوز، از آغاز به کار شبکه «بانوان نقش‌آفرین» در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: در این طرح استان‌های کشور به ۷ منطقه تقسیم شدند که علاوه بر برگزاری نشست‌های مجازی و حضوری و تبادل تجربیات در حوزه زنان، استان‌های همجوار می‌توانند پروژه‌های مشترک داشته باشند.

عاصمه قاسمی اظهار کرد: برای تعامل مستقیم با مسوولین و رابطین امور زنان و خانواده در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و در راستای اینکه صرفا ارتباط مجازی نداشته باشیم؛ استانهای کشور را منطقه‌بندی کردیم و هر چند استان را تقسیم‌بندی و شبکه‌ای را شکل دادیم یعنی علاوه بر شبکه مرکزی، خرده‌شبکه‌هایی را هم برای افزایش تعاملات ایجاد کردیم.

مشاور امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در این طرح شبکه‌سازی در دو بخش صورت میگیرد به این صورت که یک بخش اساتید و کارکنان بانو گروه‌ها و گعده‌هایی را تشکیل می‌دهند و در بخش دیگر نیز دانشجویان دختر ما شبکه‌سازی را انجام می‌دهند که البته این بخش در ابتدای راه است.

گفتنی است نشست‌های حضوری بانوان نقش آفرین با ارائه محتوا در موضوعات زن در تمدن نوین اسلامی، ارائه پیشنهادات سیاستگذاری در حوزه زنان و خانواده، تدوین راهکارهای عملیاتی شبکه‌سازی، حجاب به مثابه کنشگری زن مسلمان، زن از نگاه امامین انقلاب اسلامی و بررسی جایگاه زن و خانواده در ادیان برگزار شده است.

تصویب برنامه علمی زن و خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی

برنامه علمی زن و خانواده از ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ تا ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ و به مدت یکسال با راه کنش پیشرفت علمی و مرجعیت ساز و تمدن آفرین و اقدام شبکه سازی پیشروان آموزش، پژوهش و فناوری در قالب شبکه علوم و تحقیقات با ماموریت فعالیت در مرز دانش نوشته شده است.

مشاور امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با اشاره به تصویب برنامه علمی زن و خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: متولی این برنامه امور زنان و خانواده دانشگاه است که گروه‌های دانشی آن شکل گرفته و به زودی چالش‌ها و زمینه‌های پژوهشی نهایی می‌شود و در سامانه پژوهشیار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در این برنامه علمی چالش‌ها و زمینه‌های پژوهشی حوزه زن و خانواده احصا و زمینه های پژوهشی مرتبط هم شناسایی و در نهایت وارد سامانه پژوهشیار می‌شود، ادامه داد: با اجرای این برنامه این امکان برای دانشجویان فراهم میشود تا در حوزه زن و خانواده هم رساله و پایان‌نامه‌های خود را اخذ کنند.

برگزاری رویدادهای ویژه در «هفته خانواده» دانشگاه آزاد اسلامی/ کمیته‌های تعامل دانشگاه و خانواده واحدها وارد گود می‌شوند

مشاور رئیس دانشگاه آزاد در امور زنان و خانواده گفت: دانشگاه آزاد اسلامی طی دو سال گذشته با تشکیل کمیته تعامل دانشگاه و خانواده زمینه تعامل موثر بین این دو نهاد مقدس را فراهم کرده و مبتکر استفاده از ظرفیت نهاد خانواده در فضای دانشگاهی است.

با شکل گیری کمیته تعامل دانشگاه و خانواده در اسفند ماه سال ۹۹، همه ساله به بهانه سالگرد تشکیل این کمیته ۱۲ تا ۱۸ اسفندماه به عنوان «هفته خانواده» در دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شده است و برنامه‌های ویژه‌ای از جمله کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، اردوهای فرهنگی، برگزاری پویش‌های مختلف با محوریت خانواده و رویدادهایی چون مادر-دختری و پدر-پسری در این ایام برای تعامل هرچه بیشتر این دو نهاد مقدس یعنی خانواده و دانشگاه در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

تشکیل شورای راهبری امور زنان در استان‌ها

تشکیل شورای راهبری امور زنان در دفاتر امور زنان و خانواده واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به قدری حائز اهمیت است که عاصمه قاسمی؛ مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده پیشتر در این رابطه تأکید کرده بود: اگر استانی این شورا را نداشته باشد به این معنی است که حوزه زنان و خانواده در آن استان هیچ اهمیتی ندارد.

گفتنی است ۱۵ آذر ۱۴۰۲ اولین شورای راهبری استانی امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با حضور سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و مشاور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان برگزار شد.

استارت راه اندازی سراهای نوآوری بانوان در تمام واحدهای دانشگاه آزاد

راه اندازی سراهای نوآوری بانوان در تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، اقدامی مهم و تحول آفرین در حوزه زنان و خانواده این دانشگاه بود که در سال ۱۴۰۲ کلید خورد.

سراهای نوآوری بانوان در تمامی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ظرفیت بومی هر منطقه راه‌اندازی خواهد شد.

راه اندازی سراهای نوآوری در مرحله اول با استانهایی که آمادگی بیشتری دارند آغاز می‌شود ضمن اینکه در این طرح از ظرفیت دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین بانوانی که در شهر موردنظر ساکن هستند استفاده خواهد شد و کسب و کارهای خانگی آنها به سراهای نوآوری متصل می‌شود تا بتوانند فعالیتهای خودشان را اقتصادی و به درآمدزایی برسند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه این سراهای نوآوری در حوزه های مختلفی از جمله صنایع دستی، بازی‌های کودکان، حوزه های علمی و... راه اندازی خواهد شد، اظهار کرده است: فرآیند و مدل راه اندازی این سراها در حال نهایی شدن است و برخی استانها از جمله سیستان و بلوچستان کار خود را آغاز کرده اند و راه اندازی سراها در سایر واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی بستگی به ظرفیت هر منطقه دارد.

قاسمی گفته است: در راه اندازی سراهای نوآوری ما به دنبال این نیستیم که صرفا بانوان حضور پیدا کنند و یک سری فعالیت‌هایی انجام دهند و در نهایت مزد و پاداش خود را دریافت کنند بلکه بعد علمی با ورود دانشگاه و تاثیرگذاری بر محیط برای ما بسیار حائز اهمیت است.

آغاز فرآیند شناسایی بانوان توانمند/ تخصیص پست‌های مدیریتی به بانوان دانشگاه آزاد اسلامی

اما پایان بخش این گزارش را به نوید خبری خوش و امیدبخش در حوزه زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی از سوی مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه زنان و خانواده اختصاص می‌دهیم.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده آذرماه امسال از آغاز تخصیص پست‌های مدیریتی به بانوان دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: روند شناسایی بانوان شروع شده است تا بانوان علاقه‌مند بتوانند در پست های مدیریتی قرار بگیرند.

هرچند اجرای این طرح در ابتدای راه قرار دارد و عملیاتی شدن آن به زمان نیاز دارد اما این گام بزرگ در دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند علاوه بر ایجاد رغبت و انگیزه در بانوان خلاق، حاذق و توانمند؛ خودباوری و خودارزشمندی بانوان را بیش از پیش ارتقا دهد و زمینه را برای بروز و ظهور استعداد و توانمندی‌های آنان فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =