۱۰ کشوری که بیشترین درآمد را از زیست‌فناوری دارند؟

زیست‌فناوری یا بیوتکنولوژی یکی از علومی است که امروزه به شدت مورد توجه کشورهای جهان قرار گرفته است، اما چه کشورهایی با توسعه این علم درآمد بالاتری نسبت به بقیه دارند؟

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ بازار جهانی زیست‌فناوری رشد عمده‌ای را با ارزشی معادل ۱/۳۸ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ نشان داده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۳ به ۴/۲۵ تریلیون دلار هم برسد. در سال ۲۰۲۳، آمریکای شمالی بر بازار زیست‌فناوری تسلط داشت و سهم عمده‌ درآمد ۳۷/۷۹ درصد را در اختیار گرفت؛ در حالی که آسیا- اقیانوسیه با سهم ۲۳/۹۹ درصد پس از آن قرار داشت.

از نظر کاربرد، داروسازی زیستی بیشترین سهم درآمد را در سال ۲۰۲۳ و ۴۱/۷۳ درصد را به خود اختصاص داده؛ در حالی که صنایع زیستی ۲۴/۳۳ درصد بوده است. انتظار می‌رود که بازار بیوتکنولوژی آمریکا به ارزش ۲۴۶/۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۷۶۳/۸۲ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۳ برسد. با این حال پیش‌بینی می‌شود که منطقه آسیا-اقیانوسیه شاهد رشد قابل توجه بیش از ۱۲/۷ درصد خواهد بود که به بهبود زیرساخت مراقبت‌های بهداشتی و مقررات حمایتی دولت نسبت داده می‌شود.

توسعه فناوری، به ویژه در مهندسی بافت و ترمیم، باعث رشد بازار می‌شود، به طوری که این بخش سهم عمده‌ای را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، پیش بینی می‌شود که کروماتوگرافی شاهد رشد سریع باشد و قابلیت‌های تحلیلی دقیقی را برای کاربردهای مختلف بیوتکنولوژیکی ارائه دهد.

آخرین روندهای کلیدی در صنعت بیوتکنولوژی

در سال ۲۰۲۳، صنعت بیوتکنولوژی شاهد پیشرفت‌های تکنولوژیک قابل توجهی بود؛ مانند تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا برای اولین ژن‌درمانی کریسپر، که امیدی برای درمان اختلالات ژنتیکی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، توالی‌یابی کل ژنوم، که قبلاً به تحقیقات محدود می‌شد، وارد عمل بالینی شد و تشخیص بیماری‌های ژنتیکی و غربالگری جنین را در کلینیک‌های IVF افزایش داد.

بازیگران اصلی بازار بیوتکنولوژی در سال ۲۰۲۴

۲ بازیگر مهم بازار زیست‌فناوری در سال ۲۰۲۴ شرکت‌های «آمگن» (Amgen) و «بایوژن» (Biogen) هستند. داروی آزمایشی کاهش وزن شرکت آمگن در آزمایش‌های بالینی نتایج امیدوارکننده‌ای را با آمار قابل توجهی نشان داد. در یک مطالعه، بیماران در طی ۹۲ روز استفاده از این دارو ۸/۲ درصد کاهش وزن را تجربه کردند. مطالعه دیگری کاهش وزن ۱۴/۵ درصدی را طی ۸۵ روز نشان داد که تا ۱۵۰ روز نیز حفظ شد، اما این دارو با عوارض جانبی همراه بود؛ به طوری که نیمی از گروه با دوز بالای دارو پس از گرفتن اولین دوز دارو به دلیل تهوع و استفراغ قادر به ادامه مطالعه نبودند. با این حال، داروی آمگن نویدبخش داروهای کاهش وزن خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بیوتکنولوژی؛ دانشی برای انسان و دنیای مدرن

از سوی دیگر، شرکت بایوژن دستاوردهای بسیار مهمی در ساخت داروی آلزایمر و پارکینسون داشته است. با وجودی که این شرکت در سال ۲۰۲۲ دچار ضرر و زیان مالی شد، اما با اتخاذ استراتژی‌های جدید توانست تا حد زیادی خود را سر پا نگه دارد و تحقیقاتش را در زمینه ساخت داروهای آلزایمر و پارکینسون با جدیت بیشتری ادامه دهد.

۱۰ کشور پردرآمد

گروه «یاهو فایننس» برای تهیه فهرست کشورهایی که بیشترین درآمد را از توسعه علم زیست‌فناوری دارند، کشورهایی را شناسایی کرده که بیشترین تقاضا را برای این دانش داشتند و سپس آنهایی را شناسایی کرده که بالاترین میانگین حقوق را در این زمینه داشتند. در ادامه ۱۰ کشور برتر را از رده دهم به اول معرفی می‌کنیم:

۱۰- استرالیا

استرالیا با بیش از هزار و ۴۰۰ شرکت پیشروی واقعی در صنعت زیست‌فناوری است که البته ۸۰ درصد آنها شرکت‌های کوچک و متوسط چابک هستند، اما به دلیل مشوق‌های مالیاتی تحقیق و توسعه (RDTI) تا حد زیادی به هزینه‌های تحقیق و توسعه کمک می‌کنند. تسویه مالیاتی RDTI که در سال ۲۰۱۱ اجرا شد، به‌عنوان یک راه نجات برای بیوتکنولوژی‌های کوچکتر عمل می‌کند که برای نوآوری و ورود به بازار بسیار مهم است. این کشور همچنین یکی از پردرآمدترین کشورها برای میکروبیولوژیست‌ها است.

۹- کانادا

در کانادا، صنعت بیوتکنولوژی در حال رشد است و شرکت‌هایی مانند «تاکه‌دا»، «نورو نوردیسک»، «زیم‌ورکز»، «مداویل» و «دیپ ژنومیکز» در نوآوری پیشگام هستند. تاکه‌دا بر زمینه‌های مختلف پزشکی از جمله سرطان‌شناسی و بیماری‌های نادر تمرکز دارد، در حالی که نورو نوردیسک در شکست دادن بیماری‌های مزمن مانند دیابت و آلزایمر تخصص دارد. این کشور یکی از ۱۰ کشور پردرآمد بیوتکنولوژی به شمار می‌رود.

۸- اتریش

اتریش به دلیل تاکید زیادش بر تحقیق و نوآوری، با حمایت سرمایه‌گذاری دولتی و همکاری قوی دانشگاهی و صنعت، در میان کشورهای پردرآمد برای مشاغل بیوتکنولوژی در اروپا قرار دارد. این کشور دارای نیروی کار بسیار ماهر و محیط تجاری مطلوب است.

۷- آلمان

صنعت بیوتکنولوژی آلمان با خریدهای پرسود مانند «نووارتیس» که «مورفوسیس» را به قیمت ۲/۹ میلیارد دلار خریداری کرد، به رشد خود ادامه می‌دهد و توسعه داروهای سرطان را تقویت می‌کند. خرید نووارتیس دسترسی به درمان‌های نوآورانه مورفوسیس را فراهم می‌کند، مجموعه آنها را افزایش می‌دهد و رشد شغلی در بخش بیوتکنولوژی پردرآمد را تقویت می‌کند. این قرارداد نشان‌دهنده اعتماد به قدرت بیوتکنولوژی آلمان است و منابع قابل توجهی را برای تسریع توسعه دارو ارائه می‌دهد.

۶- بلژیک

بلژیک یک نیروگاه در صنعت بیوتکنولوژی اروپا به شمار می‌رود و پس از دانمارک با ارزش بازار ۴۰/۱ میلیارد یورو (۴۳/۶۹ میلیارد دلار) تا مارس ۲۰۲۳ قرار دارد. علیرغم رکودهای اقتصادی جهانی، بخش بیوتکنولوژی بلژیک انعطاف‌پذیری ویژه‌ای از خود نشان داده است که با افزایش چشمگیر ۲۵ درصدی ارزش بازار شرکت «آرژن‌ایکس» رهبری می‌شود. با این حال، شرکت‌های کوچک‌تر، به ارزش کمتر از ۱/۰۹ میلیارد دلار با نوسانات مواجه هستند و به رتبه هفتم در سلسله مراتب اروپا با ارزش مجموع ۱/۷۴ میلیارد دلار سقوط می‌کنند. با تمام این اوصاف بلژیک یکی از کشورهای دارای بهترین صنعت داروسازی است.

۵- نروژ

وضعیت نروژ به عنوان یکی از پردرآمدترین کشورها در بیوتکنولوژی از عوامل مختلفی ناشی می‌شود. اولاً، زیرساخت‌های تحقیقاتی قوی آن که توسط مؤسساتی مانند دانشگاه اسلو و دانشگاه علم و صنعت نروژ مستقر شده است، نوآوری‌های پیشرفته را تقویت می‌کند. علاوه بر این، حمایت دولتی -که نمونه آن نهادهایی مانند نوآوری نروژ و شورای تحقیقات نروژ است- توسعه بیوتکنولوژی را تشویق می‌کند. موقعیت استراتژیک این کشور امکان دسترسی به بازارهای اروپایی را فراهم می‌کند و جذابیت سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، نیروی کار با تحصیلات عالی، همراه با فرهنگ قوی همکاری بین دانشگاه و صنعت، محیطی مساعد برای رشد بیوتکنولوژی ایجاد می‌کند.

۴- آمریکا

در سال ۲۰۲۳، ارزش بازار بیوتکنولوژی آمریکا به ۲۴۶/۱۸ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۳ این میزان به ۷۶۳/۸۲ میلیارد دلار افزایش یابد. تسلط آمریکای شمالی با ابتکارات قوی تحقیق و توسعه، هزینه‌های بالای مراقبت‌های بهداشتی و چشم‌انداز رقابتی که نوآوری را تقویت می‌کند، بیشتر می‌شود. علاوه بر این، این منطقه از مسیرهای نظارتی ساده و محیطی مساعد برای تائید داروها سود می‌برد و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را جذب می‌کند. با چنین خط سیر امیدوارکننده‌ای، بخش بیوتکنولوژی آمریکا فرصت‌های شغلی فراوانی را در زمینه‌های مختلف، از تحقیق و توسعه گرفته تا داروسازی و تولید داروی زیستی، نوید می‌دهد.

۳- لوکزامبورگ

بخش رو به رشد بیوتکنولوژی لوکزامبورگ خانه شرکت‌های نوآوری مانند «لوکزبایوتک» است که از ریزجلبک‌ها برای محصولات مراقبت از پوست و تغذیه استفاده می‌کنند. شرکت «میتوتک» نیز اختلالات عصبی را با درمان‌های متمرکز بر میتوکندری هدف قرار می‌دهد. شرکت «نیوم» متخصص در تجزیه و تحلیل سلامت روده و تغذیه شخصی است که دستاوردهای بسیار جالبی در این زمینه کسب کرده است. شرکت «ارگانوتراپیتیکس» درمان‌های پیشگام بیماری پارکینسون با مینی مغزهای خاص انسان را توسعه می‌دهد و شرکت «تالروژنیکس» بر توسعه ایمونوتراپی برای آلرژی‌ها و بیماری‌های خود ایمنی متمرکز است. این شرکت‌ها تعهد لوکزامبورگ به پیشرفت بیوتکنولوژی را از طریق تحقیق، نوآوری و همکاری نشان می‌دهند.

۲- دانمارک

دانمارک به نیروگاه بیوتکنولوژی جهان تبدیل شده است و این موضوع را می‌توان از افزایش بودجه اخیر «بیومیکس» به ۶/۸۶ میلیون دلار متوجه شد. با پیش بینی جمعیت جهانی تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیارد نفر، کشاورزی پایدار امری ضروری شده است. بنابراین، بیومیکس راه‌حل‌های میکروبی برای مقابله با چالش‌های کلیدی مانند انتشار آلاینده‌های ناشی از کود و جنگل‌زدایی ارائه کرده است.

دانمارک همچنین خانه شرکت‌های بیوتکنولوژی مانند «نووو نوردیسک»، «لوندبک» و «ژن‌مب» است. یک اکوسیستم حمایتی، به رهبری مؤسسه نوآوری زیستی، در این کشور همکاری بین دانشگاه و صنعت را بیشتر تقویت می‌کند و تحقیقات پیشگامانه را هدایت می‌کند.

۱- سوئیس

سوئیس به یک مرکز مهم برای شرکت‌های بیوتکنولوژی تبدیل شده است، به طوری که ۲۰ درصد از بیوتکنولوژی‌های اروپایی اکنون در آنجا مستقر هستند. در واقع ۶۳ شرکت از ۲۶۵ شرکت زیست‌فناوری اروپا در سوئیس قرار دارند. این امر باعث شده که بیوتکنولوژی بعد از صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) تقویت شود. جذابیت این کشور از محیط تجاری دوستانه و دسترسی به تعداد زیاد استعدادها و نیروی ماهر ناشی می‌شود. قابل ذکر است که راه‌اندازی‌های بیوتکنولوژی مستقر در سوئیس در مقایسه با میانگین نرخ دسترسی ۲۵ درصدی در بازارهای اروپایی بالاتر است.

علاوه بر این، آژانس نظارتی سوئیس روند تائید داروهای جدید را سرعت می‌بخشد، نوآوری و دسترسی سریع جهانی به محصولات امیدوارکننده را تقویت می‌کند. این اکوسیستم که با پشتیبانی از نوآوری و مسیرهای نظارتی کارآمد مشخص می‌شود، سوئیس را به عنوان سنگ بنای تلاش‌های بیوتکنولوژی قرار می‌دهد و شرکت‌های بیوتکنولوژی اروپایی و آمریکایی را که به دنبال محیطی مساعد برای رشد و گسترش هستند، جذب می‌کند و سوئیس را به پردرآمدترین کشور برای بیوتکنولوژی تبدیل می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =