جبهه پایداری در مجلس دوازدهم استقلال رای ندارد/ مجلس از ابزار نظارتی خود استفاده کند

روح‌الله ایزدخواه گفت: جبهه پایداری در این انتخابات بسیار ضعیف عمل کرد و به نحوی پذیرفت که در جریان سنتی اصول‌گرا هضم شود و در مجلس آینده استقلال رای نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی، به زعم بسیاری از ناظران سیاسی با تغییرات عمده‌ای در مقایسه با دوره قبل همراه بود. یکی از این تغییرات برجسته در جبهه اصول‌گرایی رخ داد و شاهد رقابت جریان‌ها و ائتلاف‌هایی نظیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا)، شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی (وحدت)، ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء) و جبهه پایداری نیروهای انقلاب اسلامی در یک جبهه واحد بودیم.

بیشتر بخوانید؛

تاثیر دوقطبی‌های کاذب سیاسی بر شکل‌گیری دو قطبی‌های واقعی در جامعه

جریان‌های درون گفتمانی جبهه اصول‌گرایی در کنار لیست صدای ملت که مورد حمایت احزاب کارگزاران سازندگی، اعتدال و توسعه، اعتماد ملی و ندای ایرانیان بود از جمله بازیگران اصلی این دوره از رقابت‌های مجلس شورای اسلامی بودند.

تغییرات درون گفتمانی جبهه اصولگرایی، ورود ۱۴۲منتخب جدید به مجلس شورای اسلامی که تاکنون سابقه نمایندگی ندارند، تعیین تکلیف ۴۵ کرسی در دوره دوم انتخابات، تغییرات بارز در ترکیب نمایندگان تهران نسبت به دوره قبل، راهیابی تنها ۱۴ منتخب تهران در دور اول به مجلس، غیبت چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلبی در انتخابات و ... از جمله عواملی هستند که موجب گمانه زنی‌های متعددی درباره ترکیب هیات رییسه مجلس، شکل‌گیری گفتمان‌های سیاسی جدید در خانه ملت و از همه مهم‌تر نحوه تعامل نمایندگان با دولت سیزدهم شده‌اند.

در راستای پرسش‌های متعدد پیرامون آرایش سیاسی مجلس دوازدهم با روح‌الله ایزدخواه نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و منتخب حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در دوره دوازدهم و مهرداد لاهوتی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و منتخب حوزه لنگرود در دوره دوازدهم گفتگوی تفصیلی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

مجلس دوازدهم مثل مجلس یازدهم یک دست نخواهد بود

ایزدخواه به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم مجلس مستقل‌تری خواهد بود، به این معنا که یک دستی سیاسی مجلس یازدهم را در دوره دوازدهم نخواهیم داشت. امیدواریم مجلس جدید، مجلسی باشد که نمایندگان آن قدرت بیشتری داشته باشند تا فراکسیون اکثریت، در مجلس یازدهم فراکسیون اکثریت حرف اول و آخر را می‌زد و نمایندگان معمولا تابع این فراکسیون بودند.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس دوازدهم متشکل از چند گروه و جریان خواهد بود و مجلس هراندازه یک دست نباشد قوی‌تر خواهد بود زیرا مجلس یک دست، مجلسی ضعیف است که در آن حرف‌های نمایندگان مستقل شنیده نمی‌شود و آن‌ها به انزوا می‌رود. پیش‌بینی می‌کنم در مجلس دوازدهم هیات رییسه محدودتر خواهد بود زیرا هیات رییسه نباید بر مجلس بچربد و باید صرفا در حد هماهنگ کننده باشد. بنابراین امیدوارم در مجلس دوازدهم نمایندگان در جایگاه اصلی خود قرار گیرند و مجلس ریاستی نباشد تا نمایندگان بتوانند نقش نمایندگی خودشان را آزادانه ایفا کنند.

منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم شواری اسلامی گفت: با توجه به این که نمایندگان مستقل‌تری این دوره به مجلس راه پیدا کرده اند، پیش‌بینی می‌کنم فراکسیون‌های بیشتری نسبت به مجلس دوازدهم داشته باشیم ضمن این که برخی از نمایندگان مشهوربه مجلس آتی راه پیدا نکرده‌اند از این جهت نمایندگان تازه وارد می‌توانند صحنه را به دست بگیرند و قوی‌تر وارد عمل شوند.

دوقطبی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی به پایان رسیده است

وی درباره احتمال تقابل جریان اصول‌گرایی و جریان اعتدالیون در مجلس آینده گفت: معتقدم دوقطبی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی به پایان رسیده و به تاریخ پیوسته است. انتخابات اخیر هم ثابت کرد که دیگر اصلاح‌طلب - اصول‌گرا موضوعیت ندارد. در شصت نفر اول انتخابات تهران هیچ اصلاح‌طلبی وجود نداشت و جبهه‌بندی اصول‌گرایی هم کاملا بهم ریخته بود و ائتلاف مشهور اصول‌گرایی رای اول را به دست نیاورد. در مجلس دوازدهم شاهد رویش جریان‌های جدید سیاسی از جمله جریان عدالت‌خواهی خواهیم بود و این جریان در مجلس قدرت بیشتری خواهد داشت و از این جهت دیگر شاهد دسته‌بندی کاذب اصول‌گرا و اصلاح‌طلب نخواهیم بود.

در مجلس دوازدهم کشمکش سیاسی نداریم و کشمکش اصلی بر سر نحوه مدیریت کشور است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در مجلس دوازدهم اکثریت مطلق نخواهیم داشت و شاهد دو یا سه گروه پرقدرت خواهیم بود که لزوما تقابل سیاسی با هم نخواهند داشت ولی در جهت گیری‌های اقتصادی ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد زیرا جبهه گیری‌های سیاسی کاذب است و آن‌چه واقعیت دارد این است که ببینیم اقتصاد کشور را با چه دست فرمانی می‌خواهیم اداره کنیم؟ آیا تفکرات تکنوکرات در اقتصاد را می‌خواهیم ادامه دهیم یا خیر؟ مردم در در انتخابات پیام دادند که چنین اموری را به عنوان الویت قبول ندارند. بنابراین در مجلس دوازدهم کشمکش سیاسی نداریم بلکه کشمکش اصلی بر سر نحوه مدیریت اقتصاد و فرهنگ کشور خواهد بود و البته ممکن است کشمکشی هم بر سر نحوه اداره کشور در میان نسل جوان و نسل قدیمی بوجود آید.

جبهه پایداری در مجلس دوازدهم استقلال رای ندارد/ مجلس در این دوره از ابزار نظارتی خود استفاده کند

روح‌الله ایزدخواه؛ منتخب حوزه تهران در مجلس دوازدهم شورای اسلامی

وی افزود: در کشور یک گروه سنتی اصول‌گرا داریم که در قالب شورای ائتلاف در انتخابات حضور پیدا کردند، این گروه در مجلس آینده حضور دارند اما اکثریت مجلس نیستند، ضمن این‌که در کنار این گروه، نیروهای جوان، مستقل و گفتمانی داریم که این دسته می‌توانند جریان جدیدی را خلق کنند و در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب گام بردارند و جریان دیگر نیز نمایندگان ادوار هستند که ممکن است یک جریان دیگر را تشکیل دهند.

ایزدخواه درباره ترکیب هیات رییسه مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه این دوره، ترکیبی یک دست نخواهد داشت و قائم به فرد هم نخواهد بود و متشکل از دو یا سه جریان خواهد بود و چنین ترکیبی به قوت مجلس کمک می‌کند و باعث می‌شود نظرات و سلیقه‌های مختلف در اداره مجلس نقش داشته باشند. در چنین شرایطی رییس مجلس (هر کسی که می‌خواهد باشد) باید به صحن مجلس، کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها اختیارات لازم را بدهد.

جبهه پایداری در انتخابات ضعیف عمل کرد و در مجلس آینده استقلال رای ندارد

این نماینده مجلس درباره نقش جبهه پایداری در مجلس دوازدهم گفت: جبهه پایداری در این انتخابات بسیار ضعیف و دور از انتظارعمل کرد و به نحوی پذیرفت که در جریان سنتی اصول‌گرا هضم شود و فکر می‌کنم در مجلس آینده استقلال رای نخواهد داشت و نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. جریان مجلس در دست جوانان مستقلی خواهد بود که فارغ از این دسته بندی‌ها سیاسی وارد گود شده‌اند و از این جهت جبهه پایداری در این مجلس در حاشیه خواهد بود.

وی درباره نحوه تعامل و همکاری نمایندگان راه یافته به مجلس از لیست‌های اصول‌گرایی مانند شانا، وحدت، پایداری و امناء با یکدیگر گفت: این اسامی بیشتر در انتخابات مطرح می‌شود و لیست بندی‌های انتخاباتی است. بعد از تشکیل مجلس باید ببینیم ترکیب کمسیون‌ها چه خواهد بود و معتقدم آن‌چه در این مجلس بیشتر از دسته بندی‌های سیاسی ظاهر خواهد شد، ترکیب کمیسیون‌ها است و یک کشمکش واقعی بین جهت گیری‌ها و رویکردهای اداره مجلس و اداره کشور در بین کمیسیون‌ها خواهیم داشت و این اتفاق در ذات خودش مثبت است زیرا مجلس وقتی جایگاه خود را باز می‌یابد که در آن تضارب آراء وجود داشته باشد.

مجلس را باید از حاشیه‌نشینی دولت نجات دهیم

ایزدخواه گفت: در این مجلس باید به سمت تغییر اساسی اداره کشور برویم، حرکت در حاشیه‌ها دیگر قابل قبول نیست. پیام مردم در انتخابات این بود که خواهان تغییرات اساسی هستند و بنابراین باید در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی دست به تغییرات اساسی بزنیم و مجلس را به ریل اصلی خودش بازگردانیم و آن‌را از حاشیه نشینی دولت نجات بدهیم. نه فقط این مجلس، مجالس مختلف در حاشیه قرار گرفتند و قدرت برخی نهادهای بیرونی از مجلس بیشتر شد.

منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم تصریح کرد: در این دوره باید مجلس را به راس امور بازگردانیم و آن را از دستیاری دولت نجات دهیم. مجلس شاگرد شوفر نیست بلکه قوه مستقلی است و می‌توان آن را از فضای دولت‌زدگی که در مجلس یازدهم تشدید شد، رها کنیم. در مجلس یازدهم برخی نمایندگان خودشان را بخشی از پیکره دولت دانستند و این اشتباه بزرگی بود.

مهراداد لاهوتی به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: در مجلس دوازدهم شاهد یک مجلس جدید و متفاوت خواهیم بود، حدود ۷۰ نماینده از طیف مستقلین به مجلس راه پیدا کرده‌اند. من در مجلس هشتم، نهم و دهم تجربه نمایندگی داشتم و باید بگویم در مجلس هشتم نیز تعداد نمایندگان مستقل همین اندازه بود و در مجلس دهم طیف ما یک فراکسیون تحت عنوان رهروان داشت در مجلس فعلی هم پیش‌بینی من این است که ما یک فراکسیون مستقلین داشته باشیم و یک فراکسیون هم اصول‌گرایان داشته باشند هر چند در جبهه اصولگرایان شاهد دو طیف هستیم اما بعید می‌دانم دو فراکسیون مجزا تشکیل دهند. ممکن است در بعضی موارد اختلاف نظر داشته باشند. با وجود تمام این‌ها، هدف ما تعالی نظام جمهوری اسلامی است البته ممکن است راه‌های رسیدن به تعالی متفاوت باشد.

اصلاح‌طلبان و مستقلین در مجلس دوازدهم یک جریان خواهند بود

وی درباره آمار قریب به ۴۰ نفری اصلاح‌طلبان راه یافته به مجلس دوازدهم و احتمال تشکیل یک جریان متشکل از اصلاح‌طلبان و مستقلین در مجلس گفت: در این دوره شاهد ورود اصلاح‌طلبان معتدل به مجلس هستیم و ترکیب مجلس متشکل از اعتدالیون به معنای اصلاح‌طلبان معتدل و مستقلین است و این دو طیف می‌توانند در کنار هم قرار گیرند و آمار ۷۰ نفری که اشاره کردم کل این مجموعه را در می‌گیرد.

لاهوتی در پاسخ به نحوه تعامل اقلیت مستقلین با اکثریت مجلس گفت: در تصمیمات اصلی که تصمیم‌گیری در طرح‌ها و لوایح بزرگ از جمله این موارد است که اقلیت در کنار اکثریت خواهند بود و به این گونه نیست که دو گروه مجزای سیاسی در مجلس داشته باشیم و جدا از هم عمل کنند، رهبری نیز به نمایندگان مجلس هشدار دادند که از اختلافات بپرهیزند.

جبهه پایداری در مجلس دوازدهم استقلال رای ندارد/ مجلس در این دوره از ابزار نظارتی خود استفاده کند

مهرداد لاهوتی؛ منتخب حوزه لنگرود در مجلس دوازدهم شورای اسلامی

این نماینده ادوار مجلس درباره نقش جریان مستقلین در انتخاب هیات رییسه مجلس گفت: هنوز وارد مذاکره نشدیم، بعد از شکل‌گیری مجلس تفاهم‌هایی صورت می‌گیرد که مثلا از شش دبیر هیات رییسه دو دبیر از فلان جریان باشد و سایر موارد هم به همین روال پیش می‌رود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس دوازدهم، مجلس پرچالشی خواهد بود یا خیر گفت: تصور من این است که جز تعداد معدودی که البته اغراض شخصی ندارند ولی مواضع تندتری دارند، سایر نمایندگان مجلس را به چالش نخواهند کشید.

مجلس یازدهم مطیع دولت بود

لاهوتی درباره تفاوت مجلس یازدهم و دوازدهم گفت: مجلس یازدهم مجلس مطیعی بود در صورتی که قوه مقننه وکیل مردم است و البته وکیل مردم بودن به این معنی نیست که مجلس با دولت همراهی نکند. از سوی دیگر وکیل‌الدوله بودن مجلس نیز امر پسندیده ای نیست. تعامل سازنده مجلس و دولت به این معنی نیست که هر چه دولت گفت مجلس تایید کند. من اگر در قوه مقننه بودم اجازه نمی دادم دولت مالیات سال آینده را پنجاه درصد افزایش دهد. زیرا مالیات ۱۴۰۲، هفتصد و نود و پنج هزار میلیارد تومان بود و همین قوه مقننه یک درصد مالیات ارزش افزوده را هم اضافه کرد. وکیل مردم باید ببیند که آیا مردم سال آینده تحمل افزایش پنجاه درصدی میزان مالیات را دارند؟ معنی ندارد دولت در بودجه سال آینده دوهزار و هفتصد میلیارد تومان را صرف خودش کند و اوراق مشارکت بفروشد و از مردم قرض کند.

وی در ادامه گفت: قانون اساسی کشور ما می‌گوید مردم باید تصمیم‌گیری کنند و اگر قوه مقننه را بخواهیم تعریف کنیم باید بگوییم که ۲۹۰ نفر به نمایندگی از بیش از هشتاد میلیون نفر برنامه‌ریزی می‌کنند و بر این برنامه‌ریزی نظارت می‌کنند و دولت‌ها هم مجری هستند نه تصمیم‌گیرنده و اگر در مقام تصمیم ‌گیرنده قرار گیرند خلاف قانون اساسی عمل کرده‌اند. در بحث مولدسازی بالای ده هزار هزار میلیارد تومان اموال مردم را می‌فروشیم اما نگاه کنید قوه مقننه نقشی در این تصمیم داشته؟ خیر. چنین اتفاقاتی نباید در مجلس دوازدهم تکرار شود.

اگر مجلس دوازدهم فقط بتواند شعار سال را محقق کند، کار بزرگی کرده است

نماینده منتخب مردم لنگرود در مجلس دوازدهم شورای اسلامی گفت: امیدوارم مجلس دوازدهم بتواند شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» را محقق کند. اداره هشتاد درصد اقتصاد کشور ما توسط حاکمیت صورت می‌گیرد و تنها بیست درصد آن در دست بخش خصوصی است و این بیست درصد هرگز نمی‌تواند با هشتاد درصد حاکمیتی رقابت کند. اگر مجلس آینده فقط روی همین یک موضوع در اصلاح ساختار اقتصادی تمرکز کند و بتوانند سبد حاکمیت را در اقتصاد کشور کوچک کنند، کار بزرگی کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بودجه سال آینده را ببینید، شش هزار و چهارصد میلیارد تومان بودجه‌ای است که دولت در قالب لایحه داده است و از این مبلغ سه هزار و هفتصد میلیارد تومان متعلق به شرکت‌های دولتی است. چه لزومی دارد دولت شرکت‌داری کند؟ پیام رهبری در ابتدای سال مبنی بر این بود که دولت باید به جای تصدی‌گری، امور اقتصادی را به مردم واگذار کند و خودش صرفا هدایت و نظارت کند.

مجلس دوازدهم از ابزار نظارتی خود استفاده کند

این نماینده ادوار مجلس گفت: یکی از موارد دیگری که نمایندگان مجلس دوازدهم باید به آن اهتمام داشته باشند مساله مناسبات اقتصادی ایران با سایر کشورهای جهان است که به نحوه مناسبات سیاسی ما گره خورده است و حاصل این تغییر نگرش باید در سفره مردم احساس شود. نکته دیگری که قوه مقننه آینده باید رعایت کند، پرهیز از قانون‌گذاری های متعدد است. بیش از ۷۵ درصد فعالیت ما در عرصه قانون‌گذاری، اصلاح قوانین است زیرا به قدری قانون‌های بی‌کیفیت تولید می‌کنیم که ناچاریم آن‌ها را اصلاح کنیم. قوه مقننه در این دوره بهتر است از ابزار نظارتی خود بهره بگیرد زیرا در هیچ دوره‌ای این قوه از ابزار نظارتی خودش به درستی استفاده نکرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =