چراغ خاموش بورس بر فروش متری مسکن

در حالی که مدت زمان خرید خانه به ۷۰ سال رسیده است، هنوز چراغ بورس برای فروش متری مسکن روشن نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، «استان تهران با ۳۶.۵ درصد تورم فصلی مسکن در بهار ۱۴۰۲ در کشور رکورد زد،» این را مرکز آمار ایران اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

مجید عشقی در بورس ماندنی شد یا رفتنی؟

گرانی مسکن و بالا بودن اجاره‌بها از مشکلات اساسی تهرانی‌هاست. «بیش از ۶۰ درصد هزینه سبد خانوار برای کرایه صرف می‌شود.»

به دلیل مشکلات موجود، مدیریت شهری اعلام کرد لایحه فروش متری مسکن را آماده کرده تا افراد کم توان هم بتوانند خرد خرد صاحب خانه شوند.

فروش متری مسکن یک بار در اواخر دهه ۸۰ در تهران آغاز شد اما طرح موفقی نبود. مدیران شهری می‌گویند که ایرادات طرح قبلی را برطرف کرده و اینبار کار در بورس اجرایی می‌شود اما به گفته معاون شهردار تهران «هنوز بورس تاییدیه این کار را نداده است.»

شهروندان می‌توانند در این طرح، در طول سه سال از پروژه‌های مختلف خرید کرده و در اتمام کار به آنها اعلام می‌شود که مثلاً ۱۰ متر خانه خریده‌اید و واحد شما ۴۵ متری است اولویت خرید به قیمت روز با شما است؛ اگر فرد بخواهد مسکن را می‌خرد اگر هم نخواست آن را می‌فروشد.

بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، «مدت زمان خرید مسکن به حدود ۷۰ سال رسیده است،» این در حالی است که اگر در «اوایل دهه ۸۰، یک جوان ۲۰ ساله با حقوق ماهانه ۲۰۰ هزار تومان می‌توانست ظرف کمتر از ۱۵ سال صاحب خانه و ماشین شود.»

کمبود و گرانی مسکن فقط در تهران نیست و در سایر شهرها مانند کرج، شیراز، اصفهان، تبریز و ... هم وجود دارد.

کارشناس مسکن فرهاد بیضایی در خصوص طرح فروش متری مسکن می‌گوید که «در بورس کالاهای همگن عرضه می‌شود و مسکن جزو کالاهای همگن نیست و قیمت واحدی ندارد.» در مقابل کارشناس دیگری از بازار مسکن عباس اکبرپور هم می‌گوید سیاست‌گذاری‌ فروش متری مسکن به منظور تحرک بخشیدن به بازار املاک درست است و «با تجمیع سرمایه‌هایی که در دست مردم است معاملاتی هم شکل خواهد گرفت.»

به گفته کارشناسان، حمایت دولت از سرمایه‌گذاران خارجی به منظور ورود فناوری جدید در ساخت صنعتی و سرعت بخشیدن به کار، ایجاد تسهیلات با بازپرداخت‌های مناسب و ایجاد سازمان اجاره‌داری مانند کشورهای اروپایی می‌تواند تا حدودی به رفع مشکل مسکن در تهران کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1226467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =