ساخت تراشه تشخیص انواع گوشت حلال از حرام توسط محققان دانشگاه آزاد شهرکرد

محققان دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، تراشه تشخیص انواع گوشت حلال از حرام را ساختند.

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، عباس دوستی مجری طرح، با اعلام این خبر گفت: با ساخت این دستگاه در یک واکنش واحد می‌توان همزمان گوشت 7 یا 8 حیوان مانند گاو،گوسفند، بز، شتر و حیوانات حرام گوشتی چون گربه، سگ و خوک را تشخیص داد.

وی اظهار کرد: این تراشه با فناوری نوین زیستی و مولکولی در مرکز زیست فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد طراحی شده است.

این محقق در ادامه با اشاره به اینکه برای نخستین بار است که این تراشه در کشور طراحی و ساخته می شود، افزود: هرکدام از حیوانات یک شناسه های ژنتیکی دارند، یعنی مخصوص همان حیوان است؛ و وقتی ما روی آن شناسه کار انجام میدهیم، تشخیص می‌دهیم که آن باند ایجاد شده مخصوص همان حیوان است و از این طریق است که تشخیص می‌دهیم چه نوع گوشت‌هایی در این فرآورده است.

دوستی استاد گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد یادآورشد: گاهی اوقات ممکن است یک ماده غذایی مثل سوسیس،کالباس، همبرگر وکباب کوبیده که فرآوری شده و انواع گوشت آن در ظاهر مشخص نیست با مقدار کمی از این نمونه و استخراج دی ان ای به صورت دقیق می‌توانیم بگوئیم گوشت چه حیوان یا حیواناتی در این ماده غذایی به کار رفته است.

عباس دوستی بیان کرد: با بومی کردن فناوری ساخت این محصول و تولید انبوه، کشور از واردات آن بی نیاز خواهد شد. از نمونه‌های خارجی ارزان تر و یک سوم قیمت نمونه‌های خارجی را دارد. البته تولید انبوه این محصول دانش بنیان نیازمند سرمایه گذاری بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه کاربرد این تراشه بیشتر در صنایع غذایی و فرآورده های گوشتی است، توضیح داد: تا قبل از این، تراشه ها باید از خارج با مخارج بسیار بالا خریداری می‌شد و گاهی دانشجویان و محققان ماه‌ها منتظر یک تراشه می‌شدند تا در مراکز تحقیقاتی کارهای خود را انجام دهند.

دوستی در پایان گفت: تراشه تشخیص انواع گوشت حلال از حرام در مدت ۶ ماه ساخته شده و نتایج حاصل آن هم در مجلات داخل و هم خارجی به چاپ رسیده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1226554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =