اقدام کشور ایران در پاسخ به تهاجمات اسرائیل کاملاً مبتنی بر عرف بین‌المللی است

نادر پورارشد با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی، تاکنون نسبت به قطعنامه‌هایی که علیه او صادر شده توجهی نداشته است، افزود: عرف بین‌المللی در چنین مواردی، اقتضا می‌کند که کشور مورد تهاجم، از حیثیت بین‌المللی خود دفاع کند و نسبت به تهاجمات بعدی اقدامات پیش‌گیرانه‌ای را در حد تنبه و تذکر به عمل آورد؛ بر همین اساس، اقدام جمهوری اسلامی ایران، کاملاً مبتنی بر رویه و عرف بین‌المللی است و اگر غیر از این بود، جای سوال وجود داشت.

نادر پورارشد عضو هیئت علمی و معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری گفت: اقدام رژیم صهیونیستی و اشغالگر، در تهاجم به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه، نقض آشکار موازین بین‌المللی بود، اما شورای امنیت سازمان ملل آن را محکوم نکرد.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی، تاکنون نسبت به قطعنامه‌هایی که علیه او صادر شده توجهی نداشته است، افزود: عرف بین‌المللی در چنین مواردی، اقتضا می‌کند که کشور مورد تهاجم، از حیثیت بین‌المللی خود دفاع کند و نسبت به تهاجمات بعدی اقدامات پیش‌گیرانه‌ای را در حد تنبه و تذکر به عمل آورد؛ بر همین اساس، اقدام جمهوری اسلامی ایران، کاملاً مبتنی بر رویه و عرف بین‌المللی است و اگر غیر از این بود، جای سوال وجود داشت.

نظام حقوق بین‌الملل مستقل عمل نمی‌کند و معمولا تابعی از قدرت و سیاست است

پورارشد با تأکید بر این موضوع که اقدام ایران، دفاع از تمامیت مادی و معنوی خود، در ابعاد بین‌المللی و داخلی تلقی می‌شود، اذعان داشت: این اقدام به‌ویژه در زمانی که رژیم صهیونیستی، تابع نظام حقوقی بین‌المللی نبوده و نیست، از توجیه بیشتری برخوردار می‌شود؛ مضافاً اینکه نظام حقوق بین‌الملل هم چندان مستقل عمل نمی‌کند و معمولاً تابعی از قدرت و سیاست است.

ایشان اضافه کرد: از سوی دیگر، اگر وضعیت، به‌گونه‌ای باشد که عدم دفاع، زمینه‌ساز تداوم تهاجمات گردد، میزان وجاهت و ضرورت دفاع، بیشتر می‌شود.

اقدام ایران موجب ارتقاء سطح امنیت و قدرت بازدارندگی دفاعی می‌شود

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: به هر حال، هر اقدامی، منافع، فرصت‌ها و تهدیداتی را در پی دارد که می‌بایست، در چارچوب سناریوهای مدیریت کلان، کنترل شود؛ لیکن این اقدام، به‌جهت رعایت چارچوب‌ها و موازین دفاعی از سوی ایران، موجب ارتقاء سطح امنیت و قدرت بازدارندگی دفاعی ایران، می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: رژیم صهیونیستی می‌داند که اگر بخواهد به دفاع ایران پاسخ دهد، حتماً با دفاع پیش‌گیرانه‌تر ایران، روبرو می‌شود و در هر حال، موازین حقوقی ما، حق و تکلیف دفاع را تجویز می‌کند.

احتمال ایجاد جنگ جهانی کم است

نادر پورارشد در پاسخ به این سوال که آیا با اقدام ایران، جنگ جهانی برپا می‌شود، گفت: جنگ جهانی به خیلی از عوامل بستگی دارد؛ اما آن‌چه که از اظهارات صاحبان نظر بر می‌آید، چنین احتمالی ضعیف است؛ زیرا اقدامات رژیم صهیونیستی، نسبت به خودش، فرسایشی شده و کشورهای حامی آن نیز درگیر اولویت‌های دیگر خود، هستند که مضافاً افکار عمومی کشورها هم، چنین امری را برنمی‌تابد.

این مقام مسئول بیان کرد: دفاع ایران از ملت‌های مظلوم، بر اساس مبانی قانونی مندرج در قانون اساسی که خود ملهم از آموزه‌های دینی است، صورت می‌گیرد؛ به عبارتی، این امر از امور اعتقادی مردم مسلمان ایران است.

ایشان با اشاره به وظیفه جامعه دانشگاهی در رابطه با حمایت از مردم مظلوم فلسطین، یادآور شد: وظیفه دانشگاه در بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، روشن است و آن هم جهاد تبیین، در زمانه‌ای که جنگ روایت‌ها به‌پا می‌شود، است.

وی در پایان اضافه کرد: روایت منطقی، معقول و مطابق با آموزه‌های شرعی، ملی و قانونی، از وقایع کار با اهمیت و ضروری است که البته باید با مطالعه، اخلاص و اعتقاد از سوی دانشگاهیان به‌ویژه برای دانشجویان، انجام شود.

خبرنگار: محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1227272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =