ایسکانیوز - راهبرد: روز سه شنبه، ترکیه برای اولین بار پس از شکل گیری ائتلاف آمریکا، حملات هوایی خود را آغاز کرد. البته نکته این است که جنگنده‌های دولت اردوغان به جای حمله به مواضع دولت اسلامی عراق و شام، اهداف نظامی حزب کارگران کردستان (پ ک ک ) در جنوب شرقی ترکیه را مورد هدف قرار دادند.

آرمان جدایی طلبی گروه پ.ک.ک موجب درگیری‌های شدیدی بین این گروه و دولت ترکیه برای چندین دهه شده است، البته خشونت‌ها با امضای آتش بس در بهار گذشته فروکش کرد. در زمانی که: کردهای سوریه (با کمک حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا) برای مقابله با پیشرفت ISIS در کوبانی تلاش می‌کنند و واشنگتن در صدد جلب موافقت ترکیه برای پیوستن به ائتلاف علیه نیروهای دولت اسلامی است، حملات هوایی ترکیه به مواضع پ ک ک معنا و مفهوم خاصی دارد.

isis-kobane

 

تانک‌های ارتش ترکیه در مجاورت مرزهای کوبانی سوریه مانع از ارسال کمک به اکراد شده‌اند


ترکیه ادعا می‌کند که  پس از دوسال آتش بس بین پ ک ک و دولت، حمله‌ی این گروه به پاسگاه نظامی دولت ترکیه موجب حملات هوایی دولت به مواضع حزب کارگران کردستان شده است، در همین راستا تحلیلی در تایمز به این مسئله اشاره می‌کند که «سیاستمداران ترکیه جنگ در کوبانی را یک زنگ خطر تلقی نکردند بلکه آنها این جنگ را به مثابه‌ی موقعیتی برای از بین بردن دشمنان خود یعنی داعش و پ ک ک دیدند.»

در یک ضیافت دیپلماتیک،جین ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه  ایالات متحده از همه درخواست  کرد تا درصدد خاتمه‌ی نزاع بین دولت ترکیه و حزب پ.ک.ک، برآیند.

در پنجشنبه‌ی گذ‌شته،وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که با حزب اتحاد دموکرات سوریه(پ.ی.د) به طور مستقیم، حزبی کرد که رابطه ای نزدیک و ایدئولوژیک با پ.ک.ک دارد، وارد مذاکره شده است. به عبارتی دیگر، دیپلمات‌های آمریکایی با اعضای گروهی (ترکیه پ.ی.د را مورد حمله قرار داده) ملاقات کرده اند که از سوی آمریکا در سال 1997،گروهی تروریستی خوانده شده است. این ملاقات کمی عجیب به نظر می‌رسد.

westminster-bridge-banner-turkey-stop-supporting-isis-2014-10-09-18-15-23

 

تظاهرات مردم لندن در اعتراض به حمایت دولت ترکیه از گروه تروریستی داعش


حملات داعش همچنان ادامه دارد،اما سابقه‌ی پ.ک.ک نشان از این دارد که این گروه، نیرویی موثر در مبارزه با دولت اسلامی است. در همین راستا،پ.ک.ک در اوایل تابستان در زمان پیشروی داعش به سمت اربیل و محاصره ی آن شهر از سمت کوه سنجار،این حملات را دفع کرد.

جین ساکی،در نشست خبری روز پنچ شنبه اعلام کرد که :« ما از ارتباط نزدیک بین پ.ک.ک  و پ.ی.د با خبر هستیم. اما مسئله ی مهم ائتلاف و همکاری و یکپارچه و یکصدا شدن این دو گروه است.»

با این حال، خبرها حاکی از آن هستند که  عنوان ایالات متحده قصد دارد، نیروهای زمینی جدیدی در سوریه پیاده سازد. به گزارش هانا آلام، به نظر می‌رسد که ایالات متحده خواهان پایان دادن به اتحادش با ارتش آزاد سوریه است و برای نبرد در سوریه نیروهای میانه رو جذب کرده و آموزش می‌دهد.

منبع:سایت defenseone، برگرفته از شورای آتلانتیک

نویسنده:آدام چندلر

آدام چندلر ویراستار ارشد مجله و سایت آتلانتیک است، وی در قسمت خبرهای جهانی فعالیت دارد.
کد خبر: 122838

وب گردی

وب گردی