طهرانچی: شبکه بین‌المللی ضد آپارتاید صهیونیسم محور در دانشگاه ایجاد شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یک جریان ضد آپارتاید براساس فطرت انسان در حال شکل گیری است، پایه‌های آپارتاید صهیونیسم دارد سست می‌شود و ما باید به دنبال شبکه بین‌المللی ضد آپارتاید صهیونیسم محور باشیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست هیأت رئیسه بسیج اساتید کشور به منظور بررسی اولویت‌ها و رویکردهای آموزش عالی کشور و نحوه استفاده از ظرفیت‌های علمی و فراگیر اساتید بسیجی با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور امروز برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه آزاد در جمع نمایندگان آموزش عالی جهان

طهرانچی در این نشست با بیان اینکه این روزها دنیا سرتعظیم بر خردمندی و خردورزی مقام معظم رهبری در عرصه سیاست و راهبری جامعه انسانی فرود آورده است، گفت: آنچه که امروز در دنیای سیاست واقع شده، حاصل نگاه یک انقلابی به ارکان سیاست دنیا است. این نوع سیاست ورزی انقلابی باعث شده طوفانی برپا شود و نقاب از چهره واقعی نظام غرب که یک چهره بزک شده بود، برداشته شود و چهره کریه صهیونیستی آن بماند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نظام سلطه عین «صهیونیسم» است، اظهار کرد: امروز آنچه که در حال اتفاق افتادن است، این است که نظام سلطه دیوانه‌وار دارد چهره خودش را نشان می‌دهد و این موضوع ناشی از نقش آفرینی حاکمیت صهیونیسم در نظام سلطه است. در واقع نظام سلطه آنچه که سال‌های سال بافته بود را دارد از دست می دهد، اینها از زمان جنگ جهانی اول اتفاقاتی را رقم زدند که این اتفاقات امروز بسان خانه عنکبوت فرو ریخته است. خانه عنکبوت دارای اجزای محکم اما ساختار ضعیف و سست است، در واقع ویژگی خانه عنکبوت این است که تار عنکبوت قدرتمندترین تار است، اما ساختار آن سست ترین ساختار است.

وی ادامه داد: آنچه که امروز به عنوان خیزش دانشگاه‌ها در غرب و نحوه مواجهه با آن واقع شده است، دلبستگان غرب را دچار چالش‌های اساسی کرده است. در این زمینه و در نظام آموزش عالی کشور، حمایت خوب است که صورت بگیرد، اما نکته مهم تر این است که ما باید بیانگر واقعیت‌های برهنه‌ای که امروز به «غرب شیفتگان» و «غرب الگوها» ارائه می‌شود، باشیم. ما امروز نیازمندیم که بیانیه نویسان را به بیانیه نویسی دعوت کنیم، در این زمینه باید بیانیه نویسان از منظر نقطه انصاف نسبت به آنچه که به جمهوری اسلامی به ناحق روا داشته شد، بپردازند و واقعیت‌ها را انعکاس داده و ارزش ولایت و نظام اسلامی را بدانند.

طهرانچی با بیان اینکه در دانشگاه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران حتی در بحرانی‌ترین شرایط پلیس به دانشگاه وارد نشده و عقلانیت دانشگاهی بر ورود هر نوع نیروی انتظامی ترجیح داده می‌شود، گفت: امروز شاهدیم که چگونه وحشیانه در دانشگاه هایی که نقطه آمال برخی ها بود، استادی با شعار «من پروفسورم» به زمین کوبیده می شود. اینها واقعیت هایی است که لازم است در درون جامعه انعکاس داده شود، لازم است در این زمینه برویم و چهره به چهره با تک تک عزیزانی که فکر می کردند، قبله آمال و الگو جای دیگری است، صحبت کرده و این موارد را نشان دهیم که دوباره اشتباه نکرده و فریب نخورند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: امروز بیش از هر اجتماعی لازم است که به درون آموزش عالی کشور نگاه کنیم، البته در این زمینه حمایت ها و بودن در صحنه نیز مهم است.

طهرانچی با بیان اینکه یک جریان ضد آپارتاید براساس فطرت انسان در حال شکل گیری است، اظهار کرد: پایه های آپارتاید صهیونیسم دارد سست می شود و ما باید به دنبال شبکه بین المللی ضد آپارتاید صهیونیسم محور باشیم، این فضایی است که در حال حاضر در آمریکایی جنوبی، آفریقا و اروپا میان عقل های سلیم جایگاه پیدا کرده و ان شاءالله برای این موضوع تدبیر پیدا کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه در جریان فرهنگ سازی، شش گانه‌ای وجود دارد، افزود: هدف فرهنگ سازی، اصلاح رفتار است. همانطور که در نامه مقام معظم رهبری به بسیج اساتید آمده است بسیج اساتید یک رفتارسازی جدید است که می‌خواهد جهاد علمی مستمر را پیاده کند، اما این رفتارسازی از کجا شروع می‌شود؟ مقام معظم رهبری در این زمینه در دیدار دانشجویان تأکید کردند که باید حواستان باشد که دانشگاه یک هسته سخت و یک هسته پیرامونی دارد، در هسته سخت دانشگاه، علم، تربیت عالم و جهت دهی به علم و تربیت عالم قرار دارد و موضوعات اجتماعی، فرهنگی، آینده نگری و ... در هسته پیرامونی قرار گرفته است، پس رفتارسازی ما باید اول در درون نظام علمی باشد و برون داد آن باید در هسته پیرامونی باشد، نباید ما در این زمینه خودمان را فراموش کنیم.

وی با بیان اینکه برای رفتارسازی اول باید جریان سازی انجام شود، گفت: پس از جریان سازی، گفتمان سازی، شبکه سازی، نهادسازی و سپس نمادسازی صورت می‌گیرد. دقت کنید که ما نمادهایی مانند شهید چمران و ... را داریم و نهادی چون بسیج اساتید را داریم.

طهرانچی ادامه داد: بین بسیج اساتید و اساتید بسیجی تفاوت وجود دارد. حواسمان باشد که بسیج اساتید را به استاد بسیجی تقلیل ندهیم، استاد بسیجی خوب و لازم است، اما بسیج اساتید یک لایه نهادی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت بحث گفتمان سازی و جریان سازی اظهار کرد: ما وقتی نهادسازی انجام می‌دهیم، حواسمان نیست که این نهادسازی می‌خواست کار جدی‌تری را انجام دهد که اصل آن جریان سازی است. اگر جریان سازی نباشد، ابتر خواهد شد و کوثر نمی‌شود. نهادی که بدون جریان، گفتمان و شبکه باشد، پایدار نیست. باید در این زمینه جریان باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما استاد بسیجی را باید «در» آموزش عالی و بسیج اساتید را «بر» آموزش عالی داشته باشیم، تاکید کرد: جایی که بسیج اساتید را در آموزش عالی فرو بکاهیم، بسیج اساتید را از کارکرد انداخته‌ایم. در این زمینه مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند که سایه بسیج اساتید بر آموزش عالی باید وجود داشته باشد، نه حضور سیستماتیک در آموزش عالی.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: تشکیلات نهادی در ذیل «جریان سازی» و «رفتارسازی» است و این جریان همواره باید برآموزش عالی حاکم باشد، نه در آموزش عالی اسیر باشد.

مردانی: دانشگاه آزاد اسلامی یک ظرفیت بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی است

در ادامه این نشست محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک ظرفیت بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی است، گفت: این دانشگاه بار سنگینی را در حوزه آموزش عالی بر دوش کشیده و بحمدالله مسیر خوبی را طی کرده و پیش می‌رود.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در حال حاضر شاهد رستاخیز جریان دانشجویی در کشورهای دنیا به ویژه غرب و آمریکا هستیم، اظهار کرد: امروز غرب و آمریکا شاهد تحولاتی شگرف در حوزه نگرشی و در ارتباط با مسائل بین‌المللی و جهان اسلام هستند و این امر نشان از خون پاک مظلومان غزه است که با شهادت مظلومانه خود بیداری گسترده‌ای در جهان شکل دادند و دانشجویان دانشگاه‌هایی دنیا به دفاع از این مظلومیت به پا خاستند.

وی ادامه داد: ما شاهد سرکوب سنگین و ددمنشانه دانشجویان توسط دولت‌های غربی هستیم. دولت‌هایی که فریاد آزادی بیان آنها گوش فلک را کر کرده بود و قرآن سوزی را جز آزادی بیان می‌دانستند و با آن برخورد نمی‌کردند، حال امروز به طور وحشیانه‌ای با دانشجویان برخورد می‌کنند.

مردانی با بیان اینکه جریان دانشجویی کشور ما نیز در این زمینه فعالیت‌هایی را آغاز کرده، افزود: ما شاهد راهبرد حمایتی از خیزش دانشجویان کشورهای غربی هستیم و امیدواریم این حرکت پیش رود و تا خاموشی و نابودی صهیونیسم به راه خود ادامه دهد.

وی در ادامه به ارائه گزارش مفصلی از اقدامات بسیج اساتید کشور پرداخت و گفت: این سازمان براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، رویکرد جدیدی داشته و تکالیف سازمان بسیج اساتید در سند راهبردی اعتلای بسیج شامل دستیابی به جایگاه مرجعیت فکری و تصمیم سازی، تشکیل مرکز تخصصی افکارسنجی، شناسایی و شبکه سازی نخبگان، فرهیختگان و هواداران انقلاب در سطح بین‌الملل، طرح و استمرار احصاء نظام موضوعات ایده‌ها و پیشنهادات، تشکیل مرکز تربیت مدرس بسیج و تدوین طرح تعالی بسیج است.

مردانی با اشاره به اولویت‌های سازمان بسیج اساتید کشور خاطرنشان کرد: جهاد تبیین و امیدآفرینی، انسجام بخشی و تعالی سازمانی، کمک به اعتلای آموزش عالی کشور و کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور از جمله این اولویت‌هاست.

وی در ادامه گزارشی از اقدامات علمی پژوهشی، اقدامات فناوری و نوآوری، اقدمات مرکز افکارسنجی نخبگان، اقدامات مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان، اقدامات تبیین و گفتمان سازی، اقدامات فرهنگی و اجتماعی، اقدامات تربیت و آموزش، اقدامات زنان و امور خانواده، اقدامات رسانه‌ای، اقدامات سرمایه انسانی، اقدامات بدیع و جدید در حوزه درون سازمانی و ... ارائه کرد.

مردانی در پایان از عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه بسیج اساتید و یکپارچگی آن قدردانی کرد.

همچنین در ادامه این نشست دکتر سیدمحمود هاشمی مسئول بسیج اساتید و دفتر هماهنگی کانون‌های دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه بسیج اساتید پرداخت و گفت: در سال 1402، چهار اجلاس با محوریت «انسجام بخشی سازمانی»، «جهاد تبیینی»، «جنگ ترکیبی» و «بازگشایی دانشگاه ها، باید و نبایدها» برگزار شد که در هر کدام از این محورها تعداد زیادی جلسه و پیش نشست برگزار شد.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته 640 اردوی راهیان علم، پیشرفت و فناوری برگزار شد. برگزاری کرسی‌های علمی ترویجی با محوریت نهضت استادی و مسأله محوری از دیگر اقدامات بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی است.

هاشمی با بیان اینکه بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ کمی و کیفی بسیار موفق عمل کرده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از بسیج اساتید همواره حمایت کرده و یک ظرفیت قابل توجه در این زمینه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =