نیمی از افراد بالای ۶۵ سال بی‌دندان هستند/ چرا دندان‌پزشکان با بیمه‌ها قرارداد نمی‌بندند؟

هزینه بالای خدمات دندان‌پزشکی باعث شده تا برخی این خدمات را از سبد سلامت خود حذف کنند و در این شرایط پزشکان هم به دلیل اختلافاتی که با بیمه‌ها دارند، حاضر به عقد قرارداد نیستند تا کمی از هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مراجعه به دندان پزشک و پرداخت هزینه‌های آن امروزه دغدغه بسیاری از افراد به ویژه دهک‌های پایین جامعه است.

بیشتر بخوانید

توصیه‌های مهم دندان پزشکی به زنان باردار چیست؟

وضعیت سلامت دهان و دندان در ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پژوهشی که با عنوان «خدمات بهداشتی و درمانی دهان و دندان در ایران؛ چالش‌ها و راهکارها» انجام داده و نتایج آن مربوط به سال ۱۳۹۵ است، گزارش داده که میانگین ملی دندان‌های پوسیده، ازدست‌رفته و پُرشده در کودکان ۶ و ۱۲ ساله به ترتیب ۸۴.۵ و ۸۴.۱ (DMF) است.

براساس این گزارش دندان پزشکی همیشه خدمتی گران بوده و براساس آخرین پیمایش هزینه درآمد خانوار در سال ۱۴۰۰ خدمات دندان پزشکی بعد از دارو در رتبه دوم پرداخت هزینه سلامت قرار دارند.

خوشنویسان مدیر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی هم اعلام کرده که بیش از ۵۲ درصد از افراد بالای ۶۵ سال کاملا همه دندان‌های خود را از دست داده‌اند.

اخیرا پیمایش جدیدی درباره وضعیت سلامت دهان و دندان انجام نشده و آنچه در دست داریم مربوط به سال ۹۵ است و بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر ایرانی به طور متوسط دارای ۶ دندان کشیده، پر کرده یا پوسیده است. افراد بین ۳۳ تا ۴۸ سال بیش از۱۳ درصد پوسیدگی دندان دارند. براین اساس مناطقی مانند سیستان و بلوچستان، بندر بوشهر و بندرعباس دارای بالاترین میزان پوسیدگی دندان هستند.

۹۰ درصد از خدمات دندان‌پزشکی در بخش خصوصی ارائه می‌شود

بهنام عباسیان عضو شورای عالی نظام پزشکی در این باره می‌گوید: شاید پازل گمشده در نزد وزارت بهداشت باشد که به مفهوم اقتصاد سلامت توجهی نمی‌کند. در جامعه‌ای که بیمه‌ها در امر سلامت دهان و دندان ورود نمی‌کنند، ۹۰ درصد از خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی ارائه می‌شود.

وی افزود: در جوامع امروزی سلامت دهان و دندان در تمام کشورهای در حال توسعه در صدر اولویت کاری آنها قرار دارد، چون که سلامتی دهان و دندان نقش به سزایی در سلامتی انسان‌ها دارد. لذا، همواره سیاست به گونه‌ای طراحی می‌شود که بیمه‌ها به عنوان یک رکن اساسی در خدمت مردم باشند؛ ولی متأسفانه رد پای بیمه‌های پایه در امر سلامت آحاد مردم دیده نمی‌شود و یا خیلی کم رنگ است.

مشکل بیمه‌ها و دندان پزشکان چیست؟

بیمه‌ها از افزایش سطح پوشش خبر می‌دهند اما نکته اینجاست که شلوغی مراکز طرف قرارداد و یا گاهی کیفیت پایین آن‌ها مردم را مجبور می‌کند که به بخش خصوصی مراجعه کنند و از طرفی به نظر می‌رسد که پزشکان هم چندان تمایلی برای عقد قرارداد با بیمه‌ها ندارند. برخی از پزشکان بدقولی بیمه در پرداخت هزینه‌ها را عامل این موضوع می‌دانند.

امیرارسلان فضیلت دندان‌پزشک در این خصوص به ایسکانیوز گفت: مشکلات بسیاری بین بیمه‌ها و پزشکان وجود دارد و من ترجیح می‌دهم که با هیچ بیمه‌ای قرارداد نبندم. بیمه‌ها از پزشکان می‌خواهند که از مواد ارزان قیمت استفاده کنند تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

وی افزود: در واقع از نظر بیمه کیفیت کار مهم نیست بلکه باید از حداقل مواد استفاده کرد و حداقل خدمات را ارائه داد تا بیمه هزینه کمتری پرداخت کند. دندان پزشک باید از کیفیت کار خود کم کند تا بتواند با بیمه قرارداد ببندد.

این متخصص دندان‌پزشکی عنوان کرد: این رویه که بیمه برای کاهش هزینه‌ها در پیش گرفته باعث می‌شود که بیماران متحمل هزینه بیشتر شوند و بعد از مراجعه به مراکز طرف قرارداد به دلیل دریافت خدماتی که کیفیت کافی را ندارد، مجدد نیاز به درمان داشته باشند.

وی ادامه داد: از جهتی پوشش بیمه‌ای خدمات دندان پزشکی هم کافی نیست. برای مثال بیمه پایه‌ای مانند تامین اجتماعی خدمات دندان پزشکی را پوشش نمی‌دهد و تنها برخی خدمات ساده مانند کشیدن دندان و پر کردن سطحی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

دندان پزشک توضیح داد: این درحالی است که وضعیت مناسبی از لحاظ سلامت دهان و دندان نداریم. از نظر من از ۱۰۰ نمره به سلامت دهان و دندان مردم می‌توان نمره ۱۰ داد. در اقشار پایین جامعه شرایط بدتر است. بین مردان و زنان معمولا زنان بیشتر به دندان پزشک مراجعه می‌کنند.

وی اضافه کرد: وضعیت سلامت دندان در دهک‌های پایین جامعه بسیار بد است و امکان ندارد که در خیابان مردم را معاینه کنید و ۹۵ درصد آن‌ها ۲ یا چند دندان خراب نداشته باشند یا حداقل یکی از دندان‌های خود را از دست داده و جایگزین نکرده‌اند. کاش بیمه‌ها وقتی قرارداد می‌بندند بتوانند خدمات خوبی ارائه کنند.

به گزارش ایسکانیوز، وقتی ارتباط بیمه و پزشک دچار مشکل می‌شود، دود این اختلاف به چشم مردم می‌رود. در این میان دهک‌های پایین جامعه بیش از دیگران در معرض آسیب قرار می‌گیرند و در نهایت مجبور می‌شوند که این خدمات را از سبد سلامت خود حذف کنند. شاید گره مهم نظام سلامت مشکلات بیمه‌ها باشد و باید سازو کاری اندیشیده شود که بیمه‌های کارآمدی داشته باشیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1228918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =