جهان‌بین: دانایی که منجر به توانایی نشود، مورد اقبال مردم نخواهد بود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خواسته جامعه و خانواده ها از آموزش عالی فراهم بودن محیطی سالم و ارزشی برای پرورش و تربیت نسلی فرهیخته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تجلیل و تقدیر از اساتید و معلمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، با تبریک روز معلم و گرامیداشت سالروز شهادت استاد فرزانه شهید مرتضی مطهری، با اشاره به حدیث امیرالمومنین علیه السلام، با تاکید بر اینکه دانایی باید توانایی به همراه بیاورد، گفت: تحلیل روند شرکت در کنکور در بیست سال گذشته نشان می دهد اقبال مردم به آموزش عالی کم شده و از دلایل اصلی آن ناتوانی نظام آموزش عالی در پیوند دانایی و توانایی بوده است.

بیشتر بخوانید:

دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است

دکتر جهان بین با اشاره به خطر جایگزینی آموزش غیررسمی با آموزش رسمی افزود: وقتی یک سیستم به حد اشباع می رسد در قوس نزول و سقوط می افتد و اگر نتوان با تحلیل درست گذشته، ایده جدیدی ارائه کرد و سیستم را در منحنی جدیدی قرار داد، کار آن سیستم تمام است.

وی با اشاره به سخنرانی ۱۸ فروردین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با بیان اینکه دانشگاه جامع دارای چهار رکن است، خاطرنشان کرد: نظام تربیتی، نظام علمی، نظام فرهنگی و نظام فناوری در دانشگاه باید با هم باشند و این آن ایده جدید نجات بخش آموزش عالی است. تربیت تخصصی بر اساس آمایش سرزمین و تلفیق تئوری با عمل و قدرت استفاده دانش برای حل مسائل مردم و قراردادن آن در خدمت منافع آنها از ارکان این ایده جدید است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نظام فرهنگی و تربیتی اظهار کرد: خواسته جامعه و خانواده ها از آموزش عالی فراهم بودن محیطی سالم و ارزشی برای پرورش و تربیت نسلی فرهیخته، امیدوار، باکرامت، قانونمند، دارای اعتماد به نفس، سختکوش و... است.

وی با تأکید بر اینکه دانایی که منجر به توانایی نشود، مورد اقبال مردم نخواهد بود، افزود: در دانشگاه باید از حافظه محور بودن عبور کرد و به یادگیری عمیق و کاربردی رسید، دانشگاه باید محل پرورش ذهن تحلیلی برای دانشجویان باشد و مهارت توانایی حل مسائل جدید با استفاده از داشته های موجود را به آنها بدهد و آنها را از ساده انگاری در فهم وحل مسائل برهاند و این امر در سایه توجه به نظام فرهنگی و تربیتی شکل می گیرد.

دکتر جهان بین در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر این چهار نظام در کنار یکدیگر قرار بگیرد و به صورت همزمان در دانشگاه اجرا شود، آموزش عالی تعالی خواهد داشت و از بحران خارج خواهد شد.

دیدار و گفت و گو با معلمان مدارس سما به مناسبت روز معلم، دیدار و گفتگو با اساتید همیار فرهنگ، دیدار با فعالان تشکل ها و کانونها و بسیج دانشجویی و حضور در منزل هیات علمی تازه در گذشته، مرحوم دکتر سرگلی زاده از دیگر برنامه های سفر یک روزه دکتر جهان بین بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =