تهران-ایسکانیوز: درست است که در پاییز 93 بانوان شهر اصفهان و شهرهای مشهد و تهران با صدای عبور هر موتورسواری از پیاده روهای این شهر ترس را تجربه می کردند و شایعات هر روز سایه امنیت را قدری کمرنگ تر کرد...اما این روزها نوید پایان روزهای اسیدی به گوش می رسد.


به گزارش ایسکانیوز، عصر روز دوشنبه(21 مهرماه)، اینجا خیابان بزرگمهر اصفهان، شهروندان درحال رفت و آمد، گوشه ای از خیابان اتومبیلی پارک می کند که شیشه اش کمی پایین است، موتورسواری کنار او توقف می کند و ناگهان صدای فریادی از سرنشین اتومبیل به گوش می رسد و صدای گاز موتوری که فرار می کند. در عرض چند ثانیه زیبایی سهیلای 26 ساله با اسید می سوزد...و ناگهان بمب خبری در رسانه ها منفجر می شود: "اسیدپاشی به صورت دختری در اصفهان"
روزهای بعد....ندا-م؛ مریم-د؛ سارا-ق می شوند 4 قربانی اسیدپاشی شهر اصفهان که در موج رسانه های داخلی و خارجی قرار می گیرند...شاید آن ها ندانند که چه کسانی از این رویداد بهره برداری سیاسی می کنند....پس از این اتفاق در فضای مجازی خبرهای دیگری منتشر می شود: اسیدپاشی به صورت بانوان بدحجاب و همزمان این سیل شایعات به میدان توحید تهران و پل سید خندان هم می رسد.پس از 24 ساعت رسانه ها از اسیدپاشی در مشهد خبر می دهند...
سردار عبدالرضا آقاخانی فرمانده انتظامی و حسن رحیمی دادستان اصفهان از اولین کسانی بودند که این اقدام را رسانه ای کردند. پس از این رویدادها تلکس رسانه های استان اصفهان مرتب از اظهارنظرهای مسئولان استان و پیگیری آن ها خبر می دادند.
رسول یاحی معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان در خصوص اقدامات امنیتی استان برای مقابله با پدیده شوم اسیدپاشی در شهر اصفهان اظهار کرد: پیگیری‌ها با جدیت ادامه دارد. اقدامات امنیتی که برای مقابله و دستگیری عاملان این جنایت انجام شده قابل رسانه‌ای شدن نیست، اما شهروندان استان اصفهان بدانند که مسئولان استانی همه توان و انرژی خود را برای رسیدن به نتیجه نهایی به کار گرفته‌اند.
حجت‌الاسلام محمدتقی رهبرامام جمعه موقت اصفهان در واکنش به اسیدپاشی‌های اخیر اصفهان، هم گفت: این کار محکوم است، پیگرد قانونی، مجازات شرعی و دیه دارد و اگر کسی مرتکب چنین کاری شده، باید پیگیر بود چون اینگونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد.
و اما پس از 48 ساعت حجت الاسلام محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری خود این موضوع را مطرح کرد و از پیگیری این سازمان خبر داد.
سردار حسین ذوالفقاری 30 مهرماه در سفری یک روزه به اصفهان که به منظور بررسی ابعاد مختلف موضوع اسیدپاشی در این شهر صورت گرفت، اظهار کرد: بنده از طرف رئیس شورای امنیت کشور و وزیر کشور جهت بررسی و پیگیری مسئله اسید پاشی سفری به اصفهان داشتم تا ضمن بررسی اقداماتی که شورای تامین استان اصفهان در این رابطه انجام دادند در جریان اقدامات قرار گیرم.
دستور دادستان کل کشور به دادستان اصفهان

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی دادستان کل کشور طی حکمی به دادستان عمومی و انقلاب اصفهان دستور تسریع در شناسایی و دستگیری عامل یا عاملین احتمالی اسیدپاشی در حوزه قضایی اصفهان را با بهره‌گیری از قضات مجرب و بسیج کلیه امکانات انتظامی و امنیتی صادر کرد.
دستور رئیس جمهوری برای تسریع در شناسایی عاملان اسیدپاشی

دوم آبان ماه حجت الاسلام و المسلمین روحانی پس از استماع گزارش دستگاه های مسوول درباره موضوع اسیدپاشی در اصفهان، با ابراز تاسف شدید از وقوع این اعمال غیرانسانی و ابراز همدردی با مصدومان و مردم شریف، متدین و غیور اصفهان، خواهان تسریع در پیگیری ماموریت محوله به سه وزارتخانه کشور، اطلاعات و دادگستری در این زمینه شد.

روحانی، در جلسه هیئت دولت هم در این باره گفت: من تردید ندارم که وزرا و دستگاه‌های امنیتی مربوطه، نیروی انتظامی،‌ بخش‌های اطلاعاتی، قضایی، سپاه و بسیج همه تلاش خواهند کرد که این مسئله به نتیجه برسد و ما آنی آرام نخواهیم ماند.

رئیس جمهور با انتقاد از رفتارهای تنش آمیز گفت: من خواهش می کنم که گوشها بدهکار سخنان و صداها و حرفهای مشکوک و نادرست و آن‌هایی که اذهان عمومی را تشویش می کنند نباشد و بی‌جهت به فرد یا گروهی نسبتی ندهیم.

دستور رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی مجلس

رئیس قوه مقننه هم درباره ماجرای اسیدپاشی گفت: چرا فضای سیاسی کشور را بدون دلیل غبار آلود می نمایید، سیاسی کردن یک اقدام زننده جز فرصت طلبی چیز دیگری نیست، یک نامردی سیاسی است که متاسفانه زمانی در دوره‌هایی هم از این کارها شد و نتیجه آن تندرویی هایی بود که به کشور لطمه زد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: این یکی از فجیع ترین حوادثی است که در جامعه ما رخ داده است و باید به صورت جدی پیگیری شود؛ مجلس شورای اسلامی در این زمینه هم با قوه قضائیه هم با دستگاه های امنیتی برای پیگیری این موضوع تماس ها و ارتباطاتی را برقرار کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به کمیسیون امنیت مجلس دستور داد موضوع اسیدپاشی را به جدی بررسی و گزارش آن را به مجلس ارائه دهد.

دستور و حکم آیت الله آملی لاریجانی به معاون اول قوه قضاییه

رئيس قوه قضاييه با صدور حكمي به معاون اول قوه قضاييه دستور داد در اسرع وقت با حضور در استان اصفهان و بررسی مجدّانه موضوع اسيدپاشي و دستورات اکید به نیروهای امنیّتی و انتظامی و دادگستری ، مسأله را پیگیری و نسبت به کلّیه مراحل شناسایی، تعقیب و رسیدگی، نظارت لازمه را مبذول و نتیجه را به رئيس قوه قضاييه گزارش كنند.

جت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای پس از نشست شورای تامین استان اصفهان در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران که در ساختمان دادگستری کل استان اصفهان برگزار شد، گفت: با توجه به اهمیت موضوع اسیدپاشی در اصفهان همه باید کمک کنیم تا در این مورد خاص عامل یا عاملین شناسایی، دستگیر و به مجازات قانونی و اشد مجازات برسند.

سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت:همه مسئولان در استان پیگیر موضوع هستند و امیدواریم که این پیگیری ها خیلی زود نتیجه دهد ما هم به وجود سرنخ هایی قائل هستیم اما سرنخ زمانی ارزشمند است که ما را به اصل موضوع برساند و ما زمانی میتوانیم به مردم جزئیات را عنوان کنیم که عامل یا عاملان شناسایی و دستگیر شده باشند.
وی با اشاره به ابلاغ صادره از طرف ریاست معظم قوه قضائیه مبنی بر پیگیری موضوع گفت: به تناسب جرم، مجرمان مجازات خواهند شد و به صورت جدی عامل یا عاملان این حادثه مورد بررسی قرار می گیرند.

حاشیه های حادثه اسیدپاشی
این حادثه هرچند تلخ بود اما حاشیه های داغ تر از متن هم داشت. چندی پیش خبر بازداشت یک فرد مشکوک در حوادث اخیر اصفهان توسط یک نهاد امنیتی منتشر شد. این مرد در جریان مسائل اخیر اصفهان با آرایش و لباس زنانه به تحریک افراد به بهانه اسیدپاشی می پرداخت، که بر اساس وجود لکه های سوختگی در دستان او تحقیقات دستگاه های امنیتی  ادامه دارد.
شایعات اسیدپاشی در مشهد و وجود چندین مورد از این اقدام شنیع در میدان توحید و پل سید خندان تهران از دیگر حواشی این ماجرا بود که به آن میتوان شوخی نامیمون موتورسواران با پاشیدن آب بر روی صورت دختران را هم اضافه کرد.
هیچکس فکر نمیکرد، فضای امروز کشور تحت تاثیر حادثه اسیدپاشی (یک آسیب اجتماعی) ، به یک تنش سیاسی تبدیل شده و مدتی فضای آرام کشور را با تشنج مواجه کند. ماجرایی که موج سنگین و شیطنت تبلیغاتی رسانه های غرب آن را با فریضه ارزشی امر به معروف و نهی از منکر گره زد تا تنها خوراک چند روزه ای برای رسانه های معاند نظام باشد.

درست است که در پاییز 93 بانوان شهر اصفهان و شهرهای مشهد و تهران با صدای عبور هر موتورسواری از پیاده روهای این شهر ترس را تجربه می کردند و شایعات هر روز سایه امنیت را قدری کمرنگ تر کرد...اما این روزها به پایان روزهای اسیدی نزدیک شده ایم.
جدا از اظهارنظرهای مغرضانه برخی رسانه های داخلی و اقلیت که دردی از این جامعه دوا نکرده و تنها به درگیری فضا منجر شده، پیگیری صریح مسئولان بویژه قوت قلب دولتمردان، موج ایجاد شده از سوی رسانه های غرب در کشور را آرام کرد و این روزها جوی پایدار پس از یک باران اسیدی اجازه حل و فصل ماجرا به نحو احسنت را فراهم کرده است.
کد خبر: 126590

وب گردی

وب گردی