تهران-ایسکانیوز: امروز قائم مقام دبیر کل سازمان ملل با مقامات بلندپایه ایرانی همچون کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی و علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  دیدار و گفتگو داشت و بر روند مذاکرات هسته ای و نقش ایران حل مشکلات منطقه تاکید شد.

کمال خرازی صبح پنجشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با «یان الیاسون» قائم مقام دبیرکل سازمان ملل پس از دیدار و گفت وگوی دو جانبه کرد و اظهار داشت: توازن قوا در منطقه و شرایط منطقه که برخی قدرت های جهانی باعث بروز اشتباه و بی ثباتی در آن شده اند و راه های حل مشکلات از دید جمهوری اسلامی ایران بحث و بررسی شد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین درباره مذاکرات هسته ای کشورمان گفت: مذاکره کنندگان کشورمان در چارچوب خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند فعال هستند و به مذاکرات هسته ای می پردازند.

الیاسون با بیان اینکه باید نگاه به سمت آینده داشته باشیم و جلوی وخامت اوضاع در منطقه را بگیریم، تاکید کرد: ایران نقش کلیدی، قابل اهمیت و مثمرثمری در امنیت منطقه دارو همکاری سازنده ای از سوی ایران درباره افغانستان شاهد بودیم و البته همین موضوع درباره تحولات جاری عراق نیز وجود دارد. 

در ادامه الیاسون با عل اکبر ولایتی دیدار و بر روند مذاکرات تیم هسته ای کشورمان تاکید کردند و درباره تحولات منطقه و نقش جهوری اسلامی در ایجاد صلح و آرامش در منطقه و سخن گفته شد. 

 مشاور مقام معظم رهبری در امور ین اللملل در پاسخ به اینکه توافق هسته ای انجام شده و از خط قرمز نظام عبور کرده است، گفت: به هیچ وجه اینطور نیست؛ مذاکره کنندگان ما تابع نظام و خطوط قرمز آن که رهبر معظم انقلاب آنها را تعیین کرده اند، هستند.

ولایتی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با نارضایتی از عملکرد سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران در برخی موارد از عملکرد سازمان ملل رضایت ندارد اما تا جایی که مروبوط به آقای الیاسون می شود، وی فردی اقع بین و با دیگران متفاوت است.

وی گفت:قائم مقام دبیرکل سازمان ملل از ایران خواست نقش سازنده خودش را برای مقابله با تروریسم های افراطی داعش ادامه دهد و در مورد مساله یمن هم صحبت کردیم و نقش و مشی حوصی ها ی یمنی مبتنی بر اعتدال و صلح پذیری بودن آنها تاکید کردم که آنها به هیچ وجه قصد ایجاد اختلال در یمن را ندارند.

یان الیاسون قائم مقام دبیرکل سازمان ملل نیز با ابراز امیدواری از که مذاکرات 1+5 به توافقی هسته ای منجر شود و مساله هسته ای ایران نه تنها برای سازمان ملل به عنوان رژیم عدم اشاعه اهمیت دارد بلکه برای کل جامعه جهانی و کاهش تنش ها در منطقه خاورمیانه از اهمیت برخوردار است. 

الیاسون در این دیدار به تحولات و بی ثباتی در کشورهای منطقه به خصوص در کشورهای سوریه، عراق، لبنان و تحولات یمن و بروز و ظهور گروه های افراطی مانند داعش که امروز به خطر بزرگی برای منطقه و تمامی جهان تبدیل شده است به ضرورت همکاری همه جانبه کشورهای منطقه و همکاری های جهانی برای این خطر تاکید کرد.

وی گفت:همکاری ایران و عربستان می تواند ثمرات بسیار مفیدی در حل و فصل این بحران ها داشته باشد و ما باید از طریق تفاهم و همکاری همه جانبه به این راه حل برسیم که باید تمامی در مقابل این معضل و فاجعه جدید همکاری و ایستادگی کنیم.
کد خبر: 128146

وب گردی

وب گردی