IMG09390784

 

تهران-ایسکانیوز، پلاس+/

همین چند روز پیش بود که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی مختلفوبلاگی با عنوان «مرکز رسمی ازدواج موقت تهران» دست به دست شد و سریع در صفحات تعداد زیادی از کاربران این شبکه‌ها به اشتراک گذاشته شد و نظرهای مختلفی هم در رابطه با آن مطرح شد. در واقع دوئلی در این شبکه­ ها شکل گرفت که برخی از موافقان این امر را در برابر مخالفانش قرار می­ داد. در ادامه اتفاقاتی را که در این مدت اخیر در زمینه «ازدواج موقت» در اینترنت و فضای مجازی روی داده مرور می­ کنیم.

اگر بخواهیم ببینیم که قصه از کجا شروع شد باید برگردیم به سال 2007 و وبلاگی که به ناگهان در فضای مجازی قد علم کرد با عنوان «من و متعه­ام». وبلاگی که به گواه شناسنامه­اش آغاز رسمی فعالیت­هایش از همان سال 2007 بوده و تقریبا دو سال بعد هم فیلتر شده.

در توجیه اهداف این سایت در معرفی­نامه آن چنین نوشته شده:« ازدواج موقت که در لسان متون دینی و حدیثی با لفظ متعه نام برده شده، از نظر دین اسلام مجاز است اما مراعات نشدن برخی حقوق واجب و سوء استفاده­های افراد بی‌خبر از حقوق واجب الهی، موجب بدبینی و ضرباتی به یکی از زوجین و خصوصا زنان می­شود.» چیزی که در این سایت کاملا واضح است فعالیت غیرقانونی آن  است که سبب فیلتر شدنش هم شده است.

وبلاگ مطرح­تری که با ادعای کسب مجوز از وزارت ارشاد به طور رسمی فعالیت­هایش را مدتی است که شروع کرده همان وبلاگ «مرکز رسمی ازدواج موقت تهران» است. وبلاگی که وقتی وارد آن می­شوید اولین چیزی که توجهتان را به خود جلب خواهد کرد عنوانی است با مضمون «این وبلاگ در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد به ثبت رسیده است» که بر تارک آن خودنمایی می‌کند و از طرفی در معرفی آن ‌آمده است که «مرکز رسمی ازدواج موقت جامعه مجازی پیوند (زوج‌یابی) تهران» و به کاربران اطمینان داده می‌شود که «خدمات مربوط به ازدواج موقت، خدمات خصوصی تلقی شده و اطلاعات مربوط به آن در اختیار هیچ ارگان یا سازمان دولتی قرار نمی‌گیرد و در هیچ کجا (بجز این مرکز) ثبت نمی‌شود و برای مخاطبین مشکل‌ساز نخواهد بود.»

برای اطمینان­یافتن مخاطب از روند این ازدواج­ها در مورد زنانی که در این سایت معرفی شده‌اند هم آمده است: «خدمات این مجموعه در زمینه ازدواج موقت فقط شامل خانم‌های مطلقه و بیوه می‌شود.»

مدیر سایت از نیت خیر خود برای کمک به جوانانی که مشکل ازدواج دارند سخن گفته و ادعا کرده با وجود اینکه توهین‌هایی بسیاری به وی شده، همچنان در ادامه این هدف مصر است. او از برنامه‌هایش برای فراگیری این مسئله طبق اصول و شرع در سایر استان‌ها سخن گفته و مشکل اصلی خود را ناتوانی در پاسخگویی به همه مراجعه‌کنندگان عنوان کرده و از فعالیت این مرکز زیر نظر یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق و مشورت با فردی روحانی و یک حقوقدان هم خبر داده.

به نظر می­رسد بانی این داستان برای همه چیز هم راه­حل دارد. او در پاسخ به این پرسش که آیا این خانم‌ها تن­دادن به این ازدواج­ها «عده» نگه می‌دارند گفت: «در این مرکز بیشتر از زنان یائسه استفاده می‌شود و اگر خانمی هم یائسه نباشد، ‌شرط عدم دخول گذاشته می‌شود تا عده به آن تعلق نگیرد.»

زمانی که از او در مورد قیمت‌های مندرج در سایت سوال پرسیده شده،‌ با تأکید خاصی از آن به عنوان مهریه یاد کرده و گفته:«مرکز ما به خاطر معرفی و ارتباط مراجعه‌کننده با خانم 40 هزار تومان دریافت می‌کند که خودمان هم قبول داریم رقم بالایی است و سعی در کاهش آن داریم. اما خانم‌هایی که با ما همکاری می‌کنند مهریه‌های مختلفی را با توجه به ویژگی‌های که برخوردار هستند مد نظر دارند که از 40 هزار تومان شروع می‌شود تا ساعتی 100 هزار تومان.»

مدیر این سایت،‌ این اقدام را به خاطر اینکه طبق اصول و شرع اسلام است در راستای بحث خانه عفاف می‌داند و در خصوص تعداد مراجعان هم ادعا کرده: «استقبال از این کار بالا بوده و تماس‌هایی که با مرکز گرفته می‌شود بسیار زیاد است. گاهی اوقات ما را کلافه می‌کنند، اما می‌توان گفت در روز برای 20 مراجعه‌کننده قرار ملاقات صورت می‌گیرد. اکثر ملاقات‌کنندگان در رنج سنی 23 تا 28 سال هستند و اغلب تهرانی یا دانشجو در تهران هستند،‌ هرچند که میهمان از شهرستان هم داریم.»

او از همکاری چند خانمی که هم از لحاظ اعتقادی و هم از لحاظ سلامت تأییدشده هستند سخن گفت و در رابطه با چگونگی آشنایی با آن‌ها هم توضیح داده که این خانم‌ها توسط دفاتر ازدواج و طلاق به این مرکز معرفی می‌شوند. و بعد هم ادعا کرده که :«به خاطر تعداد اندکشان ما با مشکلاتی مواجه شده‌ایم و از دفاتر خواسته‌ایم اگر موردی سراغ دارند به ما معرفی کنند و در سایت‌ خودمان اعلام کرده‌ایم که اگر زنی مطلقه است و شرایط آن را دارد برای رضای خدا و رفع مشکل جوانان با ما همکاری کند. به خاطر همین تعداد کم خانم‌ها و تقاضاهای بسیار، یکی از خانم‌ها تا مدت‌ها وقت ندارد و برای خانم‌های دیگر نیز باید چند روز دیگر وقت داد.»

بعد هم گویا این طور توجیه کرده که این خانم‌ها مشکلات مالی و نیاز جنسی دارند، اما بیشتر به خاطر مسائل مالی با این مرکز همکاری می‌کنند هرچند که برخی از آن‌ها با وجود اینکه کارمند بوده و در سن یائسگی هستند به خاطر اعتقادات و کمک به جوانان با آن­ها همکاری کرده و حتی گاهی قرار ملاقات در منازل خودشان است! برخی هم فرزندان بزرگسال دارند که بی‌خبر از این موضوع هستند.جالب­ترین ادعای مدیر این سایت هم این است که این کار را برای رضای خدا و جلوگیری از شیوع فحشا و زنا انجام می­دهد.

این مسئول در مصاحبه­ های مختلفی که در بقیه سایت­ها داشته هدف دقیق خود را «فرهنگ­سازی» اعلام کرده و خب باید دید آیا سایر سایت­ هایی که به همین منظور ایجاد شده و به سدّ فیلترینگ هم برخورد نکردند مگر چه هدفی داشتند؟ باید منتظر ماند و دید این فعالیت در فضای مجازی تا کجا به طور «رسمی» ریشه می­ دواند و این منطق «یک بام و دو هوا» که برخی را به رسمیت می­ شناسد و برخی را هم نه، تا کجا ادامه خواهد یافت؟
کد خبر: 128545

وب گردی

وب گردی