اشتفانی بولتسن با اشاره به اینکه امروز آخرین روز کاری کاترین اشتون به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است،در دی ولت نوشت: از زمانی که کاترین اشتون در یکم دسامبر سال 2009، پست نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی را به عهده گرفت، توانست مذاکرات زیادی را بین اتحادیه اروپا در بروکسل و لندن برگزار کند. شغل او به عنوان کمیسر عالی اتحادیه اروپا در امور تجارت و بازرگانی شهرت خوبی را برایش به ارمغان آورد. مانوئل باروسو رئیس کمسیون اتحادیه اروپا از این زن بی تکلف بریتانیایی تقدیر کرد که توانسته با کمترین هیاهوها و به دور از هر گونه توجه رسانه ای توافقات متعددی را برای اتحادیه اروپا به دست آورد.


به گزارش ایسکانیوز، دی ولت در ادامه نوشت:در درجه نخست جنسیت اشتون باعث شد در آن زمان 27 رهبر و رئیس جمهور به او رای دهند و به لطف پیمان لیسبون او با اختیارات زیاد یک وزیر امورخارجه انتخاب شد. اشتون در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود گفت :" من مفتخرم که به عنوان یک زن یکی از مهمترین شغل های اروپا را بدست آوردم." زن بودن و سوسیال بودن نقدهایی بود که بر او وارد می شد و باید از عهده آنها بر می آمد. در نهایت اشتون از این امتحانات سربلند بیرون آمد.


این زن 58 ساله طوفان های زیادی را مهار کرد. هنگامی که بلژیکی ها خیلی خونسردانه انتقادها را نادیده می گرفتند، بریتانیا زیر حملات شدید رسانه ای رنج می برد. او چند هفته پس از این نقدها دراولین مصاحبه خود با رسانه های آلمانی گفت:" امیدوارم که مردم بعد از نتایج کارهایم مرا قضاوت کنند".


او توانست تاریخی مهم را با ایران رقم بزند


نتایجی که اشتون پنج سال بعد به آنها دست یافت، خیلی نا امید کننده نبود. مارک لئونارد نماینده شورای اروپا در روابط خارجی اظهار کرد:" شاید تنها تعداد معدودی از وزرای خارجه توانسته باشند دردوره تصدی خود به وعده هایی که داده اند، عمل کنند". ایرانی ها باید تا پایان نوامبر در ژنو به توافق برسند تا به این ترتیب بتوانند استفاده صلح آمیز هسته ای خود را تضمین کنند، این اقدام اشتون در حافظه دیپلماسی بین المللی باقی خواهد ماند.


دومین موفقیت بزرگ او کوزوو بود. بعد از دهه ها جنگ و درگیری، در اوایل سال 2013 صربی ها کوزوو را به رسمیت شناخته و به خشونت ها و کشتار در شمال منطقه یوگوسلاوی سابق پایان دادند. پیمانی که اشتون خود آن را "تاریخی" نامید و تنها اشتون و رابرت کوپر سیاستمداربازنشته بریتانیایی می توانستند چنین ماراتن مذاکراتی خسته کننده ای را پیش ببرند.


سه زن پای میز مذاکره با ایران


می توان شور و هیجان را در چشمان کاترین اشتون دید وقتی که از حال و هوای میدان تحریر قاهره وتجربیات اش در "بهار عربی" گزارش می دهد. اما این زن عملگرا بیشتر به آتش جنگ توجه کرد تا امید به حل بحران.


"وعده کم و اقدام بیشتر" این شعار کاترین اشتون بود و آن را در دستور کار خود قرار داد. توانایی بزرگ او رهبری مذاکرات بود. او به شکل غریزی می داند که چگونه از لحظات بهترین بهره را بگیرد. عشق اشتون به دنیای عربی احترام زیاد او را به روحانیون تهران به ارمغان آورد. این سه زن مذاکرات زیادی را با روحانیون ایران برای رسیدن به توافق هسته ای پیش بردند : کاترین اشتون، هلگا اشمید، دیپلمات آلمانی اتحادیه اروپا و وندی شرمن وزیر امور خارجه آمریکا.


اشتون 195 بار در دوره تصدی خود به خارج از کشورهای اتحادیه اروپا سفر کرده، 37% روزهای کاری خود را در راه بوده، و بیشتر از همه در سازمان ملل نیویورک و به دنبال آن مصر و اسرائیل حضور داشته است. مذاکران با ایران تا یکم نوامبر ادامه خواهد داشت.

کد خبر: 128746

وب گردی

وب گردی