تهران-ایسکانیوز: صبح روز سه شنبه قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. یان الیاسون قام مقام دبیرکل سازمان ملل در سفر دو روزه خود به ایران به ترتیب با عباس عراقچی عضو مذاکره کننده ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی . حسین امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه دیدار و گفت و گو کرد. به استناد مذاکراتی که بین الیاسون و مقامات جمهوری اسلامی ایران انجام شده، محور گفت و گوهای مبتنی بر چگونگی مبارزه با داعش و تاکید بر همکاری های منطقه ای برای حل این بحران نوظهور در خاورمیانه بوده است.

یان الیاسون، از اول جولای سال 2012 به سمت قائم مقامی دبیرکل سازمان ملل متحد گماشته شده و دیپلمات کهنه کار سوئدی است. این عضو حزب سوسیال دموکرات سوئد از سال 1965 با تصدی سمت وزارت امور خارجه این کشور، فعالیت دیپلماتیک خود را آغاز کرده است. او در دوران جنگ ایران و عراق مامور سازمان ملل متحد در ایران بود کمااینکه در جریان این سفر از سوی علی اکبر ولایتی به آن اشاره شده است.

نخستین دیدار او با عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران با محوریت گفت و گو بر سر موضوعات بین المللی و آخرین روند مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 انجام شد.

او همچنین با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از حضور در شصت و نهمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد دیدار و گفت و گو کرد. در این ملاقات طرفین پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی رایزنی کردند و ظریف با تاکید براین که جمهوری اسلامی ایران خواستار ثبات و آرامش در منطقه است،تصریح کرد: «بر همین اساس ایران بطور اصولی با تروریسم و افراطی گری مخالف بوده است.»

وزیر امور خارجه ایران بر همکاری و مشارکت همه کشورها بویژه در منطقه خلیج فارس برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری تاکید کرد و خواستار جدیت سازمان ملل و کشورهای غربی در این رابطه شد.

ظریف ضرورت اتخاذ یک رویه واحد در مقابله با تروریسم وافراطی گری را خاطر نشان ساخت و افزود : نمی توان در عراق ادعای مبارزه با داعش را داشت و در سوریه داعش را تقویت کرد.

« یان الیاسون » قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار ،با ابراز تاسف از ادامه در گیری ها در عراق و سوریه اضافه کرد:در پرتو همکاری بین کشورهای منطقه، مشکلات حل خواهد شد.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل همچنین بر لزوم افزایش گفت وگو وتعامل بین کشور های منطقه وبویژه ایران وعربستان سعودی تاکید کرد.

الیاسون روز دوم سفر خود به تهران با علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ایران دیدار کرد. قائم مقام بانکی مون در این دیدار که روز پنشجنبه انجام شد، به ذکر برخی حوادث مهم جهانی و همچنین همکاری های مشترک قبلی اشاره کرد و گفت: با توجه به سوابق دوستی و دیدارهای قبلی خود با ولایتی از تجارب و نقش وی تقدیر می کنم.

ولایتی نیز با ابراز رضایت از همکاری های قبلی با آقای الیاسون در مسوولیت های مختلف اظهار امیدواری کرد که انجام این سفر نیز به درک متقابل و بهتری منجر شود.

ولایتی ضمن ابراز خوشحالی از دیدار مجدد الیاسون از همکاری ها و تلاش های وی در طی سالیان گذشته و به ویژه در طول دوران جنگ تحمیلی تشکر کرد و افزود: امیدواریم سازمان ملل امروز بتواند به خوبی از تجارب ایشان در امر صلح و ثبات جهانی بهره برداری به عمل آورد.

الیاسون هم گفت: اخیرا در عراق با مقامات این کشور دیدار کردم؛ در مورد سوریه نگرانی ها جدی است و یمن نیز خود به تنهایی ظرفیت تبدیل شدن به یک منطقه کاملا بحرانی را دارد؛ بحران منطقه باید توسط کشورهای منطقه درک و با همکاری آنها کاهش یابد. وی ادامه داد: همکاری متقابل منطقه ای است که می تواند مانع پیشرفت بحران گردد.

در حاشیه این دیدار نیز مشاور مقام معظم رهبری در امور بین اللملل در پاسخ به اینکه توافق هسته ای انجام شده و از خط قرمز نظام عبور کرده است، گفت: به هیچ وجه اینطور نیست؛ مذاکره کنندگان ما تابع نظام و خطوط قرمز آن که رهبر معظم انقلاب آنها را تعیین کرده اند، هستند.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل همچنین با کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی دیدار و درمورد مسائل بین المللی گفت و گو کرد. در این دیدار که صبح پنجشنبه در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد دو طرف پیرامون مسایل منطقه ای و بین المللی گفت و گو کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مورد دیدارش با قائم مقام دبیرکل سازمان ملل گفت: در این گفت و گوی دوجانبه ، موضوع اشتباه قدرت ها که در منطقه سبب بی ثباتی شده است و راه های برون رفت از آن ، با رویکرد ایران مطرح شد.

کمال خرازی روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با «یان الیاسون» قائم مقام دبیرکل سازمان ملل پس از دیدار و گفت وگوی دو جانبه افزود: جلسه بسیار خوبی بود و درباره مسایل منطقه، شرایط عراق، سوریه، لبنان و وضعیت سازمان ملل و تاثیر ماهوی آن برای پاسخگویی به نیازهای جامعه بشری گفت و گو کردیم.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل هم اظهار داشت: به طور حتم برای وضعیت عراق و سوریه راه حل سیاسی کارآمدتر از راه حل نظامی است، البته راه حل نظامی اجتناب ناپذیر است.

الیاسون با بیان اینکه باید نگاه به سمت آینده داشته باشیم و جلوی وخامت اوضاع در منطقه را بگیریم تاکید کرد: ایران نقش کلیدی، قابل اهمیت و مثمرثمری در امنیت منطقه دارد.

«الیاسون» در ادامه به مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: من مذاکره کننده نیستم و سازمان ملل نیز در این زمینه فعال نیست ولی بعد از تماس با طرف های مذاکره کننده برداشت من این است که فرصت خوبی فراهم شده و هیچکدام از طرفین نباید این فرصت را از دست دهند.  «الیاسون» تاکید کرد: تمام طرف های مذاکره در حال تلاش هستند تا نتیجه رضایت بخشی در چارچوب احترام متقابل به عمل آورند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: مذاکره کنندگان کشورمان در چارچوب خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند فعال هستند و به مذاکرات هسته ای می پردازند. رییس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: فشار، تحریم و زیاده خواهی نمی تواند مشکلات را حل کند و طرف های مذاکره کننده نیز می دانند که ملت ایران بر ارزش ها و حقوق خود به هر قیمتی ایستادگی می کنند.

 
کد خبر: 128747

وب گردی

وب گردی