تهران- ایسکانیوز/ ایسکا پلاس+: در ماه محرم الحرام تاکیدمان بر آموزه های عاشورایی است و هدفمان این است که راهی را پیش گیریم تا بتوانیم از اخلاقیات امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان در جامعه و فرهنگ خودمان استفاده کنیم . به همین منظور صحبتی با نمایندگان مجلس داشته ایم.

قاسم جعفری نماینده کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره بکارگیری آموزه های امام حسین (ع) معتقد است: قیام و حماسه حسینی ابعاد بسیار وسیعی دارد. امام حسین(ع) مایه رحمت است و ما نباید تنها به جنگ و حماسه ایشان اکتفا کنیم. هرچند که قیام عاشورا مدرسه ای است برای یادگیری. اما امام حسین (ع) در کارهای فرهنگی و کاری های الهی نیز پیش قدم بودند. منتهی حماسه عاشورا انقدر وسیع است که بعضی چیز ها را تحت الشعاع قرار داده است.

جعفری با تاکید بر فرمایش امام حسین (ع) ادامه داد: امام حسین(ع) می فرمایند:«من برای طلب اصلاح در میان امت مسلمان قیام می کنم». اگر این فرمایش ایشان را به تعبیر رهبر معظم انقلاب  با جامعه خودمان تطبیق بدهیم باید گفت که اصلاح اجتماعی،  یک امر همه جانبه است و یک عظم ملی و عمومی را از همه امت می طلب.

از دیگر درس هایی که می توان از حماسه عاشورا الگوی زندگی و جامعه دانست، امر به معروف و نهی از منکر است. حضرت امام حسین (ع) برای امر به معروف قیام کرد و تا آخرین لحظه درحال امر به معروف و نهی از منکر بودند. به این نکته باید توجه کرد که بزرگترین منکر این است که یک انسان بی لیاقت، نا شایست و فاسد بر مردم حاکم شود و بزرگترین معروف این است که در مقابل ظالم ایستادگی کنیم.

وی با اشاره به دیگر درس های حماسه عاشورا افزود: دفاع از حق، هدایت مردم و ایستادگی از مهمترین درس های قیام عاشورا است و این نشان می دهد که این را تمام هدایت، دعوت به خیر، ایستادگی در مقابل ظالم، آزادانه راه خدا را انتخاب کردن و جان دادن با عزت به جای زندگی با ذلت است.

ابن نمابنده مجلس در پایان گفت : مواردی که من اشاره کردم تنها ذره ای از درس های بزرگی است که از مدرسه های عاشورا می توان گرفت.

قاسم جعفری
کد خبر: 128929

وب گردی

وب گردی