تهران-ایسکانیوز: اجلاس یک روزه فرآیند استانبول برای افغانستان دیروز در چین آغاز به کار کرد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، به عنوان نماینده جمهوری اسلامی برای شرکت در این اجلاس عصر پنجشنبه راهی پکن شد.

فرآیند استانبول برای افغانستان در نوامبر سال 2014 با محوریت تضمین امنیت افغانستان و گسترش همکاری فیمابین این کشور و همسایگان تاسیس شد. مبارزه با تروریسم، فقر و افراطی گرایی از جمله اهداف این توافق بین المللی است که تاکنون 48 کشور به عضویت آن درآمده اند.

اجلاسی که صبح روز گذشته در پایتخت چین برگزار شد، چهارمین اجلاس فرآیند استانبول برای افغانستان بود. سومین اجلاس نیز سال گذشته در آلماتی قزاقستان برگزار شد و نمایندگان کشورهایی چون ایران، هند، چین، ازبکستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، امارات، ترکمنستان، تاجیکستان و ترکیه حضور داشتند. در این اجلاس راهکارهایی برای ایجاد مکانیزم مشارکتی به منظور سازماندهی پدیده مهاجرت مورد بررسی قرار گرفت و همچنین در مورد موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و برنامه بانک توسعه آسیا گفت و گوهایی صورت گرفت.

چهارمین اجلاس فرآیند استانبول برای همکاری های منطقه ای افغانستان و کشورهای همسایه نیز روز گذشته با استمرار تاکید بر اهداف شکل گیری این سازمان در پکن و با سخنرانی نخست وزیر چین آغاز به کار کرد. در سخنرانی لی که چیانگ به موضوع انتخابات اخیر افغانستان و روند انتقال قدرت در این کشور اشاره شد. او همچنین تاکید کرد که امیدوار است این انتخابات در تثبیت صلح و ثبات در افغانستان تاثیرگذار باشد.

توافق فرایند استانبول برای همکاری منطقه ای افغانستان و کشورهای همسایه در ترکیه به سرانجام رسیده و دو نشست اول و دوم آن در ترکیه انجام گرفته است. در جریان برگزاری نشست چهارم احمدزی رئیس جمهور افغانستان نیز حضور داشت.

اشرف غنی احمد زی رییس جمهوری افغانستان در این اجلاس در سخنانی از چین به خاطر قبول میزبانی این نشست و از نمایندگان کشورهای عضور برای حضور در این اجلاس قدردانی کرد. او گفت که افغانستان شرایط حساس و سختی را پشت سر گذاشته و انتقال قدرت و برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری از تحولات مهم در ماههای اخیر د اغانستان است.

در حاشیه این اجلاس روسا و نمایندگان کشورهای مختلف با یکدیگر دیدار داشته اند.

ظریف در آستانه ورودش به فرودگاه پکن با بیان اینکه نگاه به کشور افغانستان باید تغییر کند، سیاست های غلط گذشته که منجر به گسترش افراط گرایی در این کشور و منطقه شد را مورد نکوهش قرار داد. او خواستار توفق موج افراطی گرایی در افغانستان شد و حل این معضل را در گروی اتخاذ یک سیاست و نگاه جدید از سوی همه کشورهای عضو نسبت به کشور مسلمان افغانستان و البته منطقه دانست.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با ابراز خرسندی از برگزاری خوب انتخابات در افغانستان و تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور، برگزاری اجلاس چهارم (فرایند استانبول برای افغانستان) را در برقراری ثبات و امنیت و اجرایی شدن اهداف دوره های گذشته مهم دانست.

ظریف در جریان این سفر با سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان دیدار و گفت و گو کرد. آنان همچنین کمک به ثبات و امنیت افغانستان را از نکات مشترک و مورد علاقه خود عنوان کرده و یادآور شدند که همه کشورهای عضو باید در راستای تحقق این هدف در افغانستان گام بردارند.

مقابله موثر با تحرکات و فعالیت های گروه های تروریستی در مرزهای مشترک دو کشور نیز یکی دیگر از محورهای گفت وگوی ظریف و سرتاج عزیز بود.

ظریف در جریان این سفر همچنین با همتای ترک خود دیدار و گفت و گو کرد و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در این دیدار خواستار ارتقای همکاری های موجود میان دو کشور شد.

دو طرف همچنین خواستار افزایش تماس ها و رایزنی برای کمک به حل معضل تروریسم در منطقه شده و تاکید کردند که با بکارگیری ظرفیت های موجود، منطقه از ثبات و آرامش بیشتری برخوردار خواهد شد.

ظریف وزیر امور خارجه ایران در پایان این اجلاس یک روزه در جمع خبرنگاران گفت که در صورت تغییر نگاه برخی کشورها به پدیده تروریسم و افراطی گری، می توان به حل ریشه ای این پدیده شوم در دنیا امیدوار بود.

وی با بیان اینکه این مشکل مختص یک منطقه خاص نیست، داشتن یک اراده جمعی برای مقابله با آن را ضروری دانست.

وزیر امور خارجه همچنین به بیانیه پایانی این اجلاس در روز جمعه اشاره کرد و گفت: در این بیانیه زمینه های مختلف همکاری بین المللی به منظور کمک به افغانستان پیش بینی شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به ملاقات ها و دیدارهای خود در حاشیه اجلاس اشاره کرد و گفت: در ملاقات با «یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی چین و «وانگ یی' وزیر امور خارجه این کشور، در باره موضوعات مختلف از جمله همکاری های اقتصادی، سیاسی و بین المللی که بخصوص در دولت جدید چین به شکل راهبردی میان دو کشور در حال انجام است، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
کد خبر: 129392

وب گردی

وب گردی