درنا


تهران – ایسکانیوز: امید، آخرین بازمانده درناهای سیبری دو روز پیش به فریدون‌کنار آمد.


امید از جمعیت غربی مسیر مهاجرتی درناهای سیبری است که با پرهای سپید و نقاب سرخ رنگی که منقار و چشمانشان را پوشانده شناخته می‌شوند. این پرندگان مهاجر از سال‌ها پیش فریدونکنار را برای زمستان‌گذرانی انتخاب کرده‌اند اما طی این سال‌ها تغییر شرایط زیستگاه‌ها و شکار بی‌رویه موجب کاهش شدید تعداد این درناها شده‌است، تا جایی که از 7 سال پیش که جفت امید مرد، او تنها درنای سیبری باقی‌مانده از جمعیت‌ غربی است .


از آن جایی که درناهای سیبری تک همسر هستند و در تمام عمرشان حتی در شرایطی که جفتشان بمیرد همسر دیگری انتخاب نمی‌کنند، با مرگ امید دیگر هیچ درنای سیبری در ایران زمستان‌گذارنی نخواهد کرد.


جمعیت شرقی مسیر مهاجرتی درناهای سیبری در چین زمستان‌گذارنی می‌کنند و با توجه به این که تعداد آنها نیز رو به کاهش است پروژه بین‌المللی با 10 میلیون دلار بودجه برای حفظ بقای آنها تخصیص یافته‌است تا چین هم مانند ایران هر سال را به انتظار  دیدن آخرین امید نماند.


حضور دنیای سیبری در ایران از سوی دیگر بدان معناست که با وجود همه مشکلات زیست محیطی هنوز خط سبز شمالی، شرایط مناسب به عنوان یک زیستگاه برای این گونه ويزه را داراست و از همین رو نیز نام «امید» برای آخرین درنای سیبری برازنده است و حضورش در کشورمان پیام آور «امید» است.

کد خبر: 129918

وب گردی

وب گردی