تهران-ایسکانیوز: مراسم سومین روز درگذشت مرتضی پاشایی امروز 27 آبان ماه، ساعت 14:30 در مسجد امیرالمومنین برگزار شد و حجت‌الاسلام شهاب مرادی، علی لهراسبی و مهدی کرد، برای مردم سخن گفتند.


cb2e98bf-8b36-4e42-9671-1482f6b84058


به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز، این مراسم در حالی برگزار شد که جمعیت علاقمند به این هنرمند، از ساعت ها پیش، در محل حاضر بودند و خیابان های منتهی به مسجد امیرالمونین، ساعت ها با ترافیک شدید، مواجه بود.


04e3d6e5-8cf0-4444-865b-7093da92ba99


اجرای این مراسم را سیدجواد هاشمی برعهده داشت.


حجت‌الاسلام شهاب مرادی - رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران -  در این مراسم گفت: ما در فاصلۀ مرگ و حیات قرار داریم، هر تولدی روی سکۀ یک مرگ است و برعکس. خداوند می‌فرماید: خلق الموت والحیات؛ این یک شگفتی است که خداوند اول اسم از مرگ می‌آورد و بعد زندگی. ما پس از یک زندگی می‌میریم و در یک زندگی دیگر، متولد می‌شویم مثل دوران جنینی که در دنیایی غرق از آب زندگی می‌کردیم و حالا به دنیا آمده‌ایم. مرگ نابودی نیست، بلکه یک تولد است.


3291433d-4864-4c9c-98ee-d1edfc075a0c


او دربارۀ مرتضی پاشایی گفت: حتما همه با خودشان می‌گویند، چرا تشییع مرتضی پاشایی این‌قدر با شکوه برگزار شد‌. با خودشان می‌گویند که چرا در تشییع فلان استاد، این‌قدر جمعیت نیامده بود. این مقایسه، ما را به چه چیزی می‌رساند؟ هر کسی از این مقایسه انعکاس ذهن خود را دریافت می‌کند. من نمی‌خواهم بگویم مردم، هنر را ستایش می‌کنند، چون در آن شکی نیست. دل مردم ما خیلی مهربان است، پاشایی یک هنرمند باسابقه نبود، بلکه یک هنرمند خوش‌سابقه بود.


4aaac486-ae09-4782-9c7f-bb28128480c6


مرادی گفت: پاشایی مبتلا به سرطان شد، یک بیماری سخت و دردناک که نمی‌خواهم در اینجا حرفی از آن بزنم. مردم دیدند که مرتضی یک جوان 30ساله مقابل بیماری‌اش خم نمی‌شود و کم نمی‌آورد. شاید تعجب کنید اگر بدانید که خیلی‌ها پاشایی را بعد از بیماری‌اش شناختند. برای‌شان مهم بود که از نظر این جوان، قیافه و ریختن موهایش مهم نیست، بلکه فقط می‌خواهد برای دل مردم بخواند. مرتضی و خانواده‌اش حسینی هستند و این جنس حسینی بودن، خیلی دلی است. مرتضی فقط برای دل مردم خواند و برای جوان‌هایی که در خلوت‌شان حتی شده 10 دقیقه با آهنگ‌های او، حرف دل‌شان را حس کرده بودند.


مرادی به سختی های مراسم خاکسپاری مرتضی پاشایی اشاره کرد و گفت: این‌که بعد از چند ساعت توانستند پیکر مرتضی را به خاک بسپارند، به‌خاطر همین مهربانی مردم است و این مهربانی سرمایه‌ی ملی و داشتۀ بزرگی است. اسلام هم دین مهربانی است و از جهل‌، دروغ ، کینه و تلخی باید ترسید، نه از مهربانی.


وی گفت: حالا مرتضی مهمان رحمت بی‌انتهای خداست و جلسه‌ی ترحیم او برای من و تو است و نه برای او که رفته است. پس بهتر است تا زنده هستیم به فکر هم باشیم و مهربانی کنیم.


در ادامه مراسم، «مهدی کرد» از دوستان پاشایی، در حالی که از شدت بغض قادر به سخن گفتن نبود، گفت: از  شما ممنونم که ما را تنها نگذاشتید. روح مرتضی اینجاست، همه‌ی شما را می‌بیند. او همه‌ی شما را دوست داشت. آرزویش بود که یک روز به این مقامی که دارد، برسد و بالاخره هم رسید. ممنونم که برادر من را تنها نگذاشتید و مراسم یادبودش را باشکوه برگزار کردید.


9adb7c7e-0f31-4986-8a17-e1017be55bff


علی لهراسبی – خواننده موسیقی پاپ گفت: هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که در مراسم ختم یکی از بهترین دوستانم شرکت کنم. مرتضی در ترانه‌هایش خلاصه شد و مهربانی و معرفتش باقی ماند.او کسی بود که هرگز بد کسی را نگفت و پشت سر کسی حرف نزد. تکه‌کلام معروف مرتضی در موفقیت‌های دو سال اخیرش، «خدا را شکر» بود.


او ادامه داد: مرتضی آرزوهای زیادی داشت و به نظرم، پاداش بزرگی که از خداوند به او می‌رسد از آرزوهایش بسیار بزرگ‌تر است.


لهراسبی در پایان، از حاضران خواست به احترام مرتضی پاشایی بایستند و برایش صلوات بفرستند.


به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، این مراسم با مداحی رضا هلالی و قرائت قرآن، به پایان رسید.


c2f3d03e-9133-443f-bd42-02997b5ceead


حاشیه ها:


*هنرمندان زیادی در این مراسم شرکت داشتند از قبیل: احسان خواجه امیری، محمد علیزاده، مجید خراط ها، احسان خواجه امیری، حبیب و...


* پس ازپایان مراسم، مردم همچنان در اطراف مسجد ایستاده بودند و ترانه‌های پاشایی را در حالی که تصاویری از او را در دست داشتند، می‌خواندند.


*به دلیل ازدحام جمعیت، برخی از عکاسان و خبرنگاران، نتوانستند به مسجد وارد شوند. 

کد خبر: 145783

وب گردی

وب گردی