وین- ایسکانیوز: اینجا وین است و ساعت نزدیک به 5 صبح روز 18 نوامبر. شهر همزمانی که آغاز به نوشتن گزارش روز نخست کاری مذاکرات دور دهم کرده ام، مثل کلان شهر تهران در این ساعت از روز ساکت است و آرامش شروع یک روز زمستانی را تجربه می کند. با این تفاوت که کمتر کسی اینجا هست که برای دو شیفت کاری از نخستین ساعات روز خود را به خیابان های شهر بسپارد.

هتل های شهر وین که معروف به مقر بی طرفی اروپا است، تا هفته آینده میزبان خبرنگاران و مذاکره کنندگان هستند. تعداد خبرنگاران اعزامی به اتریش برای پوشش اخبار مربوط به دهمین دور مذاکرات زیاد است و تقریبا مرکز یا هتل مشترکی برای سازماندهی همه آنان وجود ندارد. اینجا برای خبرنگاران نزدیکی به محل های مذاکراتی« اولویت» انتخاب هتل است.

مذاکرات وین در هتل کوبورک، ماریوت و دفتر نمایندگی ایران انجام می گیرد و نمایندگان طرف های مذاکره کننده در مرکز اطلاع رسانی اتریش پاسخ گوی سوالات خبرنگاران هستند.

من به همراه گروهی از خبرنگاران صبح دیروز وارد وین شدیم. هوای شهر از ظهر دیروز تا کنون ابری است و باران هم گاهی برای چنددقیقه همه برنامه ریزی های عکاسان و خبرنگاران را برهم می زند. به عنوان مثال درست زمانی که ناهار کاری پایان یافته و وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دفتر نمایندگی ایران در وین را ترک کردند، بارش باران شدت گرفت و کار را برای پوشش رسانه ای سخت کرد.

رسیدن به محل ناهار کاری از قسمتی از شهر که تقریبا دور از دفتر نمایندگی ایران است، در شهری مثل وین آنهم نزدیک به ساعت یک ظهر ساده نیست. برای رسیدن به آغاز ناهار کاری، رفتن با مترو سخت ترین و شاید بدترین انتخاب باشد. تاکسی بهترین انتخاب برای هرچه سریعتر رسیدن به محل مذاکرات است که البته کم پیدا می شود و هزینه بالایی دارد.

پس از پایان ناهار کاری ظریف با چهره ای درهم و کمی خسته دفتر نمایندگی ایران را ترک کرد و تنها به گفتن سه جمله از فضای مذاکرات اکتفا کرد. او گفت که رسیدن به توافق بستگی به اراده سیاسی طرف مقابل دارد و این نشست دو جانبه برای پیشبرد اهداف طرف های مذاکره کننده انجام شده است.

او به سوال خبرنگاران درباره سفر یک روزه یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به ایران پاسخی نداد و به سرعت محل را ترک کرد. عباس عراقچی هم که معمولاً پاسخگوی سوالات خبرنگاران است تنها به گفتن برنامه های مذاکرات بسنده کرد و گفت که مذاکرات در سطح کارشناسی ادامه دارد.

همزمانی که مذاکرات دو و چند جانبه در هتل کوبورگ وین آغاز شده بود، ما مترو را برای رسیدن به مقر اطلاع رسانی اتریش انتخاب کردیم. خیابان های اصلی شهر این روزها با چراغ های خاصی مزین شده و از چهره مردم پیدا است که انتظار می کشند کریسمس هرچه سریعتر از راه برسد و تعطیلات آغاز شود.

برای رسیدن به مقر اطلاع رسانی اتریش که چادری موقتی برای استقرار خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ تعبیه کرده،  تقریبا یک ساعتی زمان صرف می شود. مقر موقتی استقرار خبرنگاران در مقابل کوبرگ، پر از جنب و جوش خبری است. خبرنگاران ایرانی و خارجی که پس از انجام 10 دور مذاکره تاحدودی با یکدیگر آشنا شده اند، از اطلاعات و گمانه زنی هایی که پیش بینی می شود روند مذاکرات را تغییر دهد، صحبت می کنند.

برخی خبرنگاران منتظر پایان مذاکرات چندجانبه هستند تا از چگونگی پیشبرد گفت و گوها و رایزنی اطلاع پیدا کنند. نشست 1+5 به دلیل تاخیر تیم روسی لغو شد ولی دیدار های دوجانبه بین ایران و دیگر طرف های مذاکره کننده انجام شد.

خبرنگاران از سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به اتریش می گویند.

مقر موقتی اطلاع رسانی در مقابل هتل کوبرگ تنها محلی است که همه خبرنگاران می توانند در آن با یکدیگر به فعالیت های خبری بپردازند و گفت و گو کنند. این گفت و گوها تا شب گذشته به واسطه دیدارهایی که پشت درهای بسته انجام شد و اطلاعات و جزئیاتی از آن به بیرون درز نکرد، از هیجان روزهای پرکار خبری برخوردار نبود هرچند که به نظر می رسد این روند امروز هم با توجه به اینکه برنامه خاصی جز دیدارهای دو جانبه و چندجانبه نیست، ادامه پیدا کند.

از وین صدای آغاز یک روز کاری به گوش می رسد. مردم قدم زنان خیابان ها را برای رسیدن به محل کار خود پشت سر می گذارند و حالا خبرنگاران آماده می شوند یک روز کاری جدید را پوشش دهند.

 

مریم کاویانی- خبرنگار اعزامی ایسکانیوز به وین

 

 
کد خبر: 146840

وب گردی

وب گردی