تهران- ایسکانیوز: دهمین دور مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در وین پایتخت اتریش در حالی دومین روز خود را سپری کرد که نشست های دوجانبه در سطح کارشناسی ادامه یافت و هنوز نشست عمومی ایران با نمایندگان کشورهای ۱+۵ به شکل عمومی برگزار نشده است.

در طول یکسال گذشته بارها و بارها در سطوح مختلف برای حل اختلافات میان ایران و شش کشور عضو ۱+۵ مذاکراتی انجام شد و حالا با نزدیک شدن به مهلت ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع طرفین به تکاپو افتادند تا این مهم را در وین به سرانجام برسانند.

هنوز وزرای خارجه کشورهای عضو وارد وین نشده اند. اما رایزنی های مهم،سخت و فشرده ای در پایتخت ها در حال انجام است. جان کری وزیر خارجه آمریکا پیش از سفر به وین مشغول مذاکره با طرف های درگیر در این مذاکرات است. او به لندن سفر کرده و علاوه بر دیدار با همتای انگلیسی خود با بن علوی مشاور وزیر خارجه عمان که سعی دارد نقشی میانجی را در این مذاکرات ایفا کند دیدار و گفت و گو کرد. جان کری قرار است امروز (پنجشنبه) با مقامات فرانسه و عربستان سعودی در پاریس دیدار کند.

به نظر می رسد دیدارهای وزرای خارجه در پایتخت ها و تصمیماتی که اتخاذ می شود بیش از آنچه در وین در حال انجام است حا‌ئز اهمیت است. کارشناسان بر این اعتقادند که آمریکا با رایزنی ها و تلاش هایی که پیش از حضور در وین در پاریس و لندن انجام می دهد بدنبال هماهنگی با متحدین خود برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب است. سال گذشته بود که لوران فابیوس ویر خارجه فرانسه پیش از دستیابی به توافق گفت که پیش نویس توافق به اصطلاح مسخره است.  هرچند که بعد از یک هفته با رفع مشکلات موجود در متن توافق همه طرف ها آن را امضا کردند. اما موضع گیری فابیوس در اذهان باقی ماند. بر همین اساس هم بود که جان کری در اقدامی پیشگیرانه پیش از سفر به عمان با همتای فرانسوی خود دیدار کرد.  البته جان کری با لاوروف هم دیدار کرد تا درباره فرستادن بخشی از اورانیوم غنی شده ایران به خاک روسیه مذاکره کند. هر چند شب گذشته رییس سازمان انرژی اتمی ایران و معاون رییس جمهوری انتقال سوخت هسته ای به دیگر کشورها از جمله روسیه را تکذب کرد و گفت سوخت نیروگاه های اتمی در پی عقد قرارداد با روسیه، در ایران تولید خواهد شد.

در گرماگرم این رایزنی ها رسانه های مختلف از تمدید مذاکرات خبر می دهند گزینه ای که هیات مذاکره کننده ایرانی آن را نمی پذیرد. آسوشیتدپرس گزارش داد که مقامات دولت اوباما تمدید مذاکرات را نتیجه محتمل رایزنی های وین می دانند. خبرگزاری ایتارتاس هم از احتمال رسیدن به توافقی موقتی در سوم آذرماه خبر داد. سی ان ان هم به نقل از دیپلمات های غربی نوشت که شانس حصول توافق هسته ای در تاریخ تعیین شده ۵۰ درصد است. این در حالیست که روز گذشته سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان از جدیت گفت و گوهای جاری خبر داد،دیپلمات های حاضر در مذاکرات هم می گویند فعلا سخنی از تمدید در میان نیست . از نظر آنها بعد از یکسال مذاکرات طولانی مدت، تمدید مذاکرات مطلوب نیست.

گزینه تمدید مذاکرات  پس از پایان مذاکرات سه جانبه در مسقط مطرح شد همانجا که گفت و گوهای جان کری، کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در سکوتی خبری به اتمام رسید و هیچکدام از این سه نسبت به موضوع تمدید مذاکرات واکنشی نشان ندادند.

اما آنجه در دهمین دور مذاکرات بیش از دیگر مباحث محل اختلاف است تعیین جدول زمانبندی رفع یا تعلیق تحریم هاست. البته تعداد سانترفیوژها و اینکه روی ۴۰۰۰، ۵۰۰۰ یا ۹۰۰۰ سانترفیوژ توافق شود نیز موضوع مهمی است. از دیگر مواردی که در مذاکرات مورد تاکید طرفین قرار می گیرد نحوه نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روی فعالیت های هسته ای ایران و همچنین ایجاد تغییرات در تاسیسات آب سنگین اراک است که برخی منابع احتمال می دهند که راهکارهایی برای این دو مورد اخر در طول مذاکرات پیدا شده باشد.

به هر روی مذاکرات وین نقطه عطفی در رایزنی های هسته ای یکسال گذشته است و تلاش ها برای کم کردن اختلافات در همه سطوح در حال انجام است. وزیر خارجه کشورمان در همان ابتدای ورود به وین اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدنبال راه حل تفاهم و تعامل سازنده است و در صورتیکه طرف مقابل اراده سیاسی برای اتخاذ تصمیمات سخت داشته باشد پیشنهادهای متعددی برای حصول توافق وجود دارد.

دیروز نیز حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان نیز در تازه ترین موضع گیری خود اعلام کرد که اگر طرف های مذاکره اراده سیاسی داشته باشند و زیاده خواهی نکنند، شرایط برای توافق فراهم است. 
کد خبر: 146930

وب گردی

وب گردی