وین-ایسکانیوز: فضای دهمین دور مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 وارد مرحله ای تازه خواهد شد، این مرحله تازه با سفر از قبل پیش بینی شده، جان کری وزير امور خارجه آمریکا به وین آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسکانیوز به وین، جان کری وزیر امور خارجه امریکا تا ساعاتی دیگر پاریس را به مقصد وین ترک می کند تا با همتای ایرانی خود برای چندمین بار در جریان مذاکرات هسته ای گفت و گو کند.

چادر خبرنگاران که تا ساعتی پیش متاثر از سردي مذاکرات هسته ای، فضای خلوتی را تجربه می کرد، اکنون شاهد رفت و آمدهای خبرنگارانی است که آمده اند تا بالاخره پس از سه روز مذاکره و دیدارهای دوجانبه و چند جانبه، خبری از مذاکرات دریافت کنند.

دهمین دور مذاکرات هسته ای روز سه شنبه گذشته(17 نوامبر) با ناهار کاری وزیر امور خارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دفتر نمایندگی ایران آغاز شد. ظریف پس از پایان ناهار کاری اعلام کرد رسيدن به توافق نهایی به اراده سیاسی طرفین بستگی دارد.

طی سه روز گذشته تنها سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مرضیه افخم در جمع خبرنگاران حاضر شده و پاسخگوی سوالات آنان بوده است. آلن ایر سخنگوی فارسی وزارت امور خارجه آمریکا هم در جمع خبرنگاران رفت و آمد می کند اما تاکنون مصاحبه و خبری از او درز نکرده است.

جان کری درحالی به وین سفر می کند که دیدارهای مهمی با همتایان فرانسوی، عربستانی، عمانی و انگلیسی خود داشته است. برخی رسانه های غربی از احتمال جلب حمایت کشورهای متحد منطقه ای و فرامنطقه ای از سوی آمریکا در جریان این دیدارها خبر می دهند و این در حالی است که در مقابل گزینه تمدید مذاکرات بیش از پیش در گمانه زنی های رسانه های داخلی قوت گفته است.

طرف ایرانی بر رسیدن به توافق تا ضرب الاجل نهایی تاکید می کند و امروز نیز تحلیل های رسانه های خبری به سمت تاکید بر حصول توافق نهایی تا مدت زمان تعیین شده گرایش پیدا کرده است.

در حاشیه این رویدادها، یوکیو آمانو دبیرکل آژانس بین المللی اتمی هم عصر امروز در وین نشست خبری برگزار و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به نتیجه نهایی برسد.

اکنون بعد از گذشت سه روز بی خبری خبرنگاران کلافه ، در خیمه خبری برپا شده در مقابل کوبورگ که مشرف بر هتل ماریوت هم هست، سفر کری و دیدارش می تواند نشانه هایی از فضای مذاکرات منعکس کند.

خبرنگاران حاضر در دور دهم مذاکرات فضای این دور از گفت و گوها را مشابه فضای حاکم بر مذاکرات هسته ای دور سوم می دانند و تاکید دارند که این فضای بی خبری می تواند نشانه مثبتی از رسیدن توافق نهایی باشد.

تعداد دوربین های کاشته شده روبه روی هتل کوبورگ در مقایسه با روزهای گذشته افزایش یافته است و داخل هتل فضای محافظت شده ای حاکم است.

خبرنگاران در چادر مشغول رصد رسانه های داخلی و خارجی هستند و در گپ و گفت های خود گمانه های بسیاری مطرح می کنند. در این بین همه خبرنگاران متفق القول معتقدند که احتمالات پیش بینی شده، به میزانی برابر با هم امکان تحقق دارند و این شرایط به واسطه بی خبری حاکم بر مذاکرات ایجاد شده است.

برخی گمانه ها حاکی از آن است بیشتر از آنکه آمدن کری خبرساز باشد، حضور لاوروف در وین می تواند در تغییر فضای حکم بر مذاکرات اثر بگذارد.

با این همه پررنگ ترین گمانه امکان رسیدن به توافقی است که همه طرف های آن طی 12 سال گذشته برای حل و فصل آن بارها بر سر میز مذاکره نشسته اند.

 

 
کد خبر: 147275

وب گردی

وب گردی