وین-ایسکانیوز: فضای روز سوم مذاکرات هسته ای را باید از پایان تا آغاز توصیف کرد. پایانی که با نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فضای سرد مذاکرات هسته ای وین را تغییر داد.

دیدار سه جانبه محمد جواد ظریف، کاترین اشتون و جان کری ساعت 8.30 به وقت محلی وین در هتل کوبورگ شروع شد و به مدت دو ساعت به طول انجامید.

هنگامی که رایزنی های سه جانبه به اتمام رسید، خبرنگاران چادر برپا شده روبه روی هتل کوبورگ را به دستور مقامات مرکز اطلاع رسانی اتریش ترک کرده بودند و برخی از آنان به لابی هتل کوبورگ آمده بودند تا از نزدیک شاهد خروج تیم مذاکره کننده باشند. هرچند که این خواست تحقق نیافت و آنها موفق به دیدن کری، اشتون و ظریف نشدند.

خبرنگاران در سومین روز دهمین دور مذاکرات هسته ای یک بار دیگر هم به انتظار نشسته بودند تا به انتشار خبری نائل شوند که به تغییر فضای مذاکرات کمک کند اما موفق نشدند. نزدیک به ساعت 6 عصر به وقت محلی وین، بسیاری از آنان چادر مرکز اطلاع رسانی را ترک کردند تا در سرمای وین به انتظار ورود وزیر خارجه آمریکا به کوبورگ باشند ولی او از در دیگری وارد هتل شد و به انتظار خبرنگاران پاسخ نداد.

پیش بینی ها پیش از ورود کری به وین حکایت از تغییر فضای مذاکرات داشت تا جایی که افزایش رفت و آمد ها در چادر خبرنگاران و هتل کوبورگ هم از سوی آنان مثبت ارزیابی می شد و مورد توجه رسانه ها قرار گرفت هرچند که او در جمع نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی قرار نگرفت و به فضای بی خبر مذاکرات پایان نبخشید.

گفته می شود جان کری پیش از ورود به هتل کوبورگ با اعضای تیم مذاکره کننده خود در مکانی نامعلوم دیدار داشته و در جریان جزئیات مذاکرات قرار گرفته است.

برخی گمانه زنی ها حضور سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه را بیش از ورود کری به وین مهم ارزیابی می کنند کما اینکه ریابكوف معاون او در سخنانی تاکید کرده است در صورت دستیابی به پیشرفت در روند مذاکرات هسته ای وزیر خارجه روسیه هم به جمع دیپلمات های مذاکره کننده خواهد پیوست.

سومین روز مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 با نشست دوجانبه معاونین وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز شد و با نشست کارشناسی ایران و گروه موسوم به 1+5 ادامه پیدا کرد. این دیدارها پیش از ظهر به پایان رسید.

عباس عراقچی، معاون آمریکایی اروپایی وزیر امور خارجه و مجید تخت روانچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای نیز پس از انجام دیدارهای ذکر شده با همتایان اروپایی خود به گفت و گو نشستند.

چهارمین روز مذاکرات هم با سفر لورن فابیوس وزیر خارجه فرانسه و هاموند وزیر خارجه انگلیس فضای متفاوتی را تجریه خواهد کرد. حضور وزرای خارجه کشورهای درگیر در مذاکرات می تواند نشانه مثبتی از پیشرفت مذاکرات هسته ای باشد.

گمانه زنی های رسانه های غربی در حالی بر تمدید مذاکرات هسته ای استوار است که مقامات ایرانی از رسیدن به توافق هسته ای تا ضرب الاجل تعیین شده تاکید می کنند و امیدوارند دستیابی به توافق جامع تا آن زمان محتمل باشد.

دهمین دور مذاکرات هسته ای روز سه شنبه گذشته در وین و با ناهار کاری ظریف و اشتون در محل نمایندگی ایران در اتریش آغاز شد. وزیر خارجه ایران پس از این دیدار رسیدن به نتیجه نهایی را وابسته به اراده سیاسی طرف مقابل دانست.

در جریان این مذاکرات تنها مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات آنان پاسخ گفته است. او صحبت از تمدید مذاکرات را در رسانه های غربی تکذیب کرد و از مذاکرات فشرده و جدی سخن گفت.

به نظر می رسد امروز که چهارمین روز مذاکرات هسته ای آغاز به کار می کند با حضور وزرای خارجه سه کشور درگیر در مذاکرات خبرنگاران شاهد درز اطلاعات و اخباری باشند که تاحدی می تواند نشان دهنده فضای حاکم بر مذاکرات هسته ای باشد.

بحث بر سر پرونده هسته ای ایران 12 سال است که ادامه دارد.
کد خبر: 147336

وب گردی

وب گردی