سیدنی گنیس و کریستین بومه در تاگِس اشپیگل می نویسند: مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته ای به آخرین مرحله خود رسیده است. آیا توافق حاصل می شود؟

به گزارش ایسکانیوز،"هانس روله" کارشناس خاورمیانه در گفت و گو با تاگس اشپیگل درباره اهداف این مذاکرات، خواستگاه تهران و خطر رقابت بر سر تسلیحات هسته ای  صحبت می کند.

آقای روله، فاصله ایران با باشگاه هسته ای چقدر است؟


زمانی که اولین مذاکرات یک سال پیش آغاز شد، طبق ادعای برخی کارشناسان و دولت آمریکا، ایران دو ماه تا ورود به باشگاه هسته ای فاصله داشت.

آیا در این میان چیزی تغییر کرده است؟

به موجب برنامه اقدام مشترک ژنو که نوامبر گذشته به دست آمد،ایران بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به صفحه های سوخت تبدیل کرده است، البته این امکان همچنان وجود دارد که همه چیز به دوره ای بازگردد که هنوز توافق مقدماتی امضاء نشده بود. 


چرا بحث سانتریفوژها تا این اندازه اهمیت پیدا کرده است؟


مواد تجزیه پذیر پیش نیاز اصلی برای تولید موادی است که می تواند در ساخت سلاح هسته ای کاربرد داشته باشد. سانتریفوژها وظیفه تجزیه این مواد را بر عهده دارند. به همین دلیل تعداد بیشتر سانتریفوژها می تواند زمان برای تولید این مواد را کاهش دهد.

آیا می توان از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای جلوگیری کرد؟


دیر یا زود ایران به یک قدرت هسته ای در جهان تبدیل خواهد شد.  سوال این است که تا چه زمانی می توان این موضوع را به تعویق انداخت. این مذاکرات تنها یک هدف را دنبال می کنند: خرید زمان. آمریکایی ها ادعا می کنند که می توانند از طریق توافق هسته ای تا 20 سال آینده از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای جلوگیری کنند. اما ایران می گوید مدت زمان اجرای توافق نهایی باید کمتر از 5 سال باشد.

چه اتفاقی می افتد اگر ایران قدرت هسته ای منطقه شود؟

رقابت تسلیحاتی در خاور میانه اجتناب ناپذیر است. عربستان سعودی در هفته گذشته اعلام کرد:" اگر ایران به یک قدرت هسته ای تبدیل شود،ما هم برای ورود به باشگاه هسته ای تلاش خواهیم کرد.." مصر همواره قصد دارد به یک قدرت هسته ای تبدیل شود.

اگر تا 24 نوامبر توافق صورت گیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اینکه تا 24 نوامبر توافق صورت گیرد ، غیرممکن است. تنها چیزی که پیش خواهد آمد، طولانی شدن زمان مذاکرات است.

...اما آمریکایی ها تا کنون تصمیم خود را گرفته اند، یا؟

نه، آنها فقط گفته اند که مذاکرات تمدید نخواهد شد، بلکه  تا 24 نوامبربه پایان می رسد. اما سیاستمدارن با اتفاق نظرتاکید می کنند که چنین چیزی ممکن نیست. تا 24 نوامبر تنها 23.59 ساعت اداری باقی مانده است ولی مذاکرات بیشتری باید صورت گیرد. واضح است که مذاکرات تمدید خواهد شد. شاید تا سه یا چهارماه دیگر.

آیا ممکن است توافقی صورت نگیرد؟

یکی از مشاوران دولت آمریکا یکبار بر این مشکل اشاره کرد:" ایران می خواهد به یک قدرت هسته ای تبدیل شود و ما نمی خواهیم". هیچ گاه توافقی بین این دو کشور صورت نخواهد گرفت. این راه حل به نحو دیگری نتیجه خواهد داد و به طولانی تر شدن زمان ورود ایران به باشگاه هسته ای می انجامد.
کد خبر: 148417

وب گردی

وب گردی