ایسکانیوز : چانه زنی در بالا و فشار اقتصادی از پایین راهکار آمریکا برای مذاکرات وین است، در واقع آمریکا با اهرم اقتصادی می خواهد سیاست های خود را در برابر ایران پیش ببرد.

اهرم اصلی اقتصادی آمریکا در این مذاکرات تحریم ایران و اهرم کمکی آن، کاهش قیمت جهانی نفت است که اکنون زیر 74 دلار در هر بشکه را نشانه رفته است. آمریکا در تحریم از سه کشور اروپایی و در واقع اکثریت شورای امنیت سازمان ملل متحد کمک گرفته است و کاهش قیمت نفت را با کمک عربستان سعودی پیش می برد. در واقع تحریم، استراتژی آمریکا در برابر کشور مقتدر و مستقل ایران در منطقه پر آشوب خاورمیانه است و کاهش قیمت نفت یکی از ده ها تاکتیکی است که در پیش گرفته است.

آمریکا در روند مذاکرات می داند که تحریم ایران در افزایش فروش کالای چینی و روسی به ایران موثر است و این دو کشور از تحریم ایران سود می برند. پس در مقاطعی از اهرم سودجویی این دو کشور به نفع خود استفاده می کند.

در روند کاهش قیمت نفت نیز نه تنها اروپایی ها، بلکه کشور چین نیز بیشترین استفاده را می کنند و تنها روسیه که خود تولیدکننده نفت است زیان می کند، پس کاهش قیمت نفت کاربرد اساسی دیگری نیز برای غرب دارد و آن چالش با روسیه بر سر مسأله اوکراین است.

در این بازار آشفته امّا برای ایران آن چه مهم است ادامه سیاست مستقلی است که همیشه پی گرفته است. در این یادداشت بدون اشاره به ماهیت مذاکرات و نتیجه ای که از آن حاصل خواهد شد، به بحث اقتصاد مقاومتی می پردازم که مقام معظم رهبری برای ادامه سیاست مستقل کشور و ایستادگی در برابر فشارهای خارجی اعلام کردند.

امروز تنها در سایه این سیاست می توان در برابر فشارهای اقتصادی خارجی ایستاد.

گفتنی است؛ حتی در صورت رسیدن به یک تفاهم و توافق در وین باز همین اقتصاد مقاومتی داروی مؤثری برای توسعه کشور است. در واقع برای ما ایرانیان آن چه باید مهم باشد، عزم جدی برای کار و سازندگی و ایجاد فرهنگ توسعه متوازن است. مذاکرات وین و حتی توافق در این مذاکرات، می تواند به عنوان یک متغیر در کنش توسعه ای ما مطرح باشد. متغیری که اگر وجود نداشته باشد، تغییری در رفتارهای ما برای رسیدن به هدف به وجود نمی آورد .

.........................

* سردبیر
کد خبر: 148539

وب گردی

وب گردی