وین-ایسکانیوز: پنجمین روز از مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 در وین، با دیدار دو جانبه ظریف و وزیر امور خارجه اتریش آغاز و با دیدار های دو و سه جانبه در سطح معاونین ادامه یافته است.

اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان پس از ورود به هتل کوبورگ به دیدار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا رفت و با وی گفتگو کرد.

وی پس از دیدار با کری درحضور کاترین اشتون با  محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به گفت‌وگو پرداخت.

جان کری وزیر خارجه آمریکا که 3 روزی می شود در وین به سر می برد، بعد از ظهر امروز در دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان که امروز وارد وین شده است گفت: شکاف ها همچنان باقی است اما به صورت محتاطانه امیدواریم که پیشرفت هایی حاصل شده باشد.

بر اساس این گزارش به نقل از رویترز وزیر امورخارجه آمریکا از تلاش زیاد طرفین گفتگو خبر داده است.

وی همچنین اظهار داشت اختلافات جدی در میان است ولی باید بگوییم کشورهای 1+5 با هم متحد هستند.

این درحالی است که محمدجواد ظریف وقتی به همراه عراقچی معاون خود برای مشورت بر روی بالکن محل مذاکرات حضور داشتند در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص روند مذاکرات گفت: ان شاءلله خوب می شود.

امروز پنجمین روز از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 است که محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان ساعت9.30 صبح با همتای اتریشی خود در محل دهمین دور مذاکرات هسته ای (وین) دیدار و گفت وگو کرد.

برخی منابع آگاه نزدیک به مذاکرات بر این اعتقادند که اتریش هم در نظر دارد تا با رایزنی های مختلف بتواند نقشی میانجی را در این مذاکرات بر عهده گیرد. به همین منظور است که وزیر خارجه اتریش در دیدار صبح امروز خود با ظریف در کنار مباحث دوجانبه از مذاکرات هسته ای سخن به میان می آورد. البته جزئیات این دیدار تنها مناسبات دو کشور و مذاکرات هسته ای ایران با طرف غربی بود که تنها در حد یک تیتر خبری گزارش شد.
میانجی گری اتریش در حالیست که پیش از این بن علوی وزیر خارجه عمان این نقش را بر عهده داشت و به این مذاکرات ورود کرد، زیرا که دو هفته گذشته رایزنی های فشرده و مهمی در این کشور برگزار شد تا آنجا که ایران اعلام کرد همه طرح ها و ابتکارات جدید را در مذاکرات مسقط ارائه کرده است. منابع آگاه نیز خبر داده اند که در حال حاضر بن علوی در وین حضور دارد تا نقش میانجی گری خود را ادامه دهد.

روابط دو كشور ايران و اتريش از سابقه‌اي طولاني و مستحكم برخوردار بوده است.

پس از دیدار صبح وزیر امور خارجه کشورمان، معاونان وزیر خارجه ایران با همتایان روسی، آمریکایی  با یکدیگر دیدار و گفت و گو  می کنند. مذاکرات دوجانبه مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی معاونین وزیر خارجه با سرگئی ریابکوف همتای روسی ساعت 11 به وقت وین برگزار شد.

همچنین در ادامه این دیدارها و مذاکرات دوجانبه میان تخت روانچی و عراقچی با ویلیام برنز همتای آمریکایی و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ساعت 12 به وقت وین انجام می گیرد. البته وندی شرمن نماینده آمریکا در گروه 1+5 نیز در این دیدار حضور دارد.

جان کری وزیرخارجه آمریکا همچنان در وین حضور دارد و مذاکرات به صورت جدی و فشرده در حال انجام است.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امورخارجه آلمان که برای انجام مذاکرات هسته ای ظهر امروز به وین آمده بود، در بدو ورود به هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران اظهار داشت که برهه زمانی کنونی تعیین کننده ترین لحظه 10 سال گذشته است.

مایر در مقابل هتل اقامت هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 در جمع خبرنگاران حاضر در وین تاکید کرد: این تعیین کننده ترین لحظه 10 سال گذشته بوده و فضای سازنده ای در جریان است.

وی با بیان اینکه زمان مهم و تاریخ ساز بوده و اختلافات کماکان باقی است، تصریح کرد: اگر ایران احساس کند که پیشرفت ملموسی وجود دارد باید حرکتی انجام دهد.

این دیدار ها درحالی است که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در خلال مذاکرات با 4 تن از وزرای خارجه کشورهای قطر، کویت، امارات، بحرین تماس تلفنی برقرار می کند و این نشان می دهد که مذاکرات روند جدی تری به خود گرفته است.

از سویی هم لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه با ترک مذاکرات به کشور خود بازگشت. وی به منظور مشورت با مسئولان کشور خود وین را به مقصد پاریس ترک کرده است.

در ادامه روز پنجم مذاکرات هسته ای، چهارمین نشست سه جانبه جان کری، ظریف و اشتون برگزار خواهد شد.

کد خبر: 148715

وب گردی

وب گردی