تهران- ایسکانیوز: نفس های ماراتن هسته ای وین به شماره افتاده و هنوز نتیجه ای حاصل نشده است. هیات های مذاکره کننده باید در فرصت دو روز باقی  مانده تا زمان تعیین شده به سمت توافق جامع هسته ای حرکت کنند اما انجماد و سرمای وین مذاکرات منقبض کرده و  تاکنون نتیجه خاصی بیرون نیامده است. هتل کوبورگ میزبان مقامات و مسئولین کشورهای درگیر در مذاکرات است و هر روز یکی می رود و دیگری می آید.

ظریف و اشتون با ناهار کاری در محل نمایندگی تهران در وین دهمین دور گفت و گوها را کلید زدند و هیات های کارشناسی در نشست های مختلف با ایران شرکت کردند.

علاوه بر ظریف، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی نیز روزهای پرکاری را سپری می کنند. با امریکایی ها و فرانسوی ها و روسها به مذاکره می نشینند و در خصوص پنل ها و راهکاری مختلف برای رفع اختلافات بحث و تبادل  نظر می کنند.

اما همچنان اختلافات باقی است. جان کری وزیر خارجه آمریکا در میانه سفر به وین، با هاموند و فابیوس همتایان انگلیسی و فرانسوی خود دیدار کرد و بعد از آن رهسپار اتریش شد، کری آمد و  در همان ابتدای حضور به مذاکره با ظریف و اشتون نشست و این مهم تا امروز سه دوره انجام شده است. و همچنان مذاکرات در سطح معاونین وزرا در کنار این دیدارها در حال انجام است و خبرنگاران خارج از کوبورگ منتظر اعلام خبری رسمی از این همه مذاکره و دیدار هستند.

همه مطرح می کنند که مذاکرات فشرده، سخت و بسیار جدی در حال انجام است. انتظار این است که در میانه های نشست های فشرده ، ابتکارات و ایده های جدید از سوی طرفین مطرح شود اما دستگاه دیپلماسی کشورمان اعلام کرد که همه طرح ها و ایده های جدید را در مذاکرات مسقط عنوان کرده است. 15 روز پیش بود که اشتون، ظریف و جان کری در مسقط پایتخت عمان به میزبانی بن علوی گردهم آمدند و مذاکراتی مهم را رقم زدند.

از این مذاکرات هم نتیجه ای خارج نشد. اما امروز از سوی منابع غیر رسمی خبر آمد که وزیر خارجه عمان به وین آمده تا شاید دوباره میانجی گری از سر گیرد. وزیر خارجه جوان اتریش هم که میزبان این مذاکرات مهم است امروز با محمد جواد ظریف مذاکره کرد تا شاید آنها هم بتوانند گوشه ای از این مناقشه هسته ای را دردست گیرند. فرانسه و انگلیس دیروز دیدارهای مهمی با وزیر خارجه کشورمان داشتند و امروز فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان به وین آمد تا هم با جان کری و هم با ظریف دیدار و گفت و گو کند. به نظر می رسد که در این دور از مذاکرات طرف های غربی نسبت به گذشته نگاه جدی تری به مسائل دارند.

هرچند از سوی رسانه های آنها بعضا گزینه تمدید مذاکرات مطرح می شود اما ایران و حتی طرف های اروپایی درگیر مذاکرات تاکنون تمدید را نپذیرفته اند. آنچه همچنان محل اختلاف است موضوع تعداد سانترفیوژها، میزان غنی سازی اورانیوم و تنظیم جدول لغو تحریم هاست. بر همین اساس به ذهن می رسد که مباحث دیگری نظیر آب سنگین اراک یا چگونگی نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تاسیسات هسته ای می تواند راحت تر از موضوعات اصلی حل شود. آمریکایی ها ابتدا خواهان این بودند که تعداد سانترفیوژهای ایران از چیزی حدود 9 هزار به حدود 2 هزار سانترفیوژ تقلیل یابد اما حالا و بعد از گذشت مذاکرات طولانی با تعداد 4 هزار و 500 سانترفیوژ راضی است و این ایران است که خواستار حفظ همه سانترفیوژهاست. در مورد مدت و نحوه لغو تحریم ها هم مباحث مختلفی مطرح است پیش از این دیپلمات ها به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که آمریکا حاضر است محدودیت ها به مدت 15 سال بر برنامه اتمی ایران اعمال شود، در حالیکه پیشتر واشنگتن خواهان محدودیتی دست کم به مدت 20 سال بود. اما ایران به محدودیتی بیش از 10 سال رضایت نمی دهد.

به نظر می رسد که در موضوع غنی سازی حرکت به سمت صنعتی شدن رخ دهد اما اینکه دوره زمانی رسیدن به غنی سازی کامل صنعتی کجاست محل بحث است. این مذاکرات همچنان ادامه دارد در صورت نرسیدن به نتیجه مطلوب  ایران برای حل این اختلافات راه های مختلفی را ارائه کرده است اما هنوز پرانتزها باقی است و نتیجه قطعی حاصل نشده است.
کد خبر: 148912

وب گردی

وب گردی