پایان پنجمین سه جانبه ظریف، کری و اشتون/ یک گام به جلو/ تمدید مذاکرات در دستور کار هیات ایرانی نیست/ پنجمین نشست ایران و آمریکا در کنار چانه زنی های دیپلماتیک معاونین

 

وین-ایسکانیوز:  وین پایتخت اتریش این روزها میزبان مذاکراتی مهم است، همه دنیا به این مقر سیاسی چشم دوخته اند. گمانه زنی ها در وین به گونه ای پیش می رود که همه از حصول یک توافق سیاسی خبر می دهند. ایران همه پیشنهادات و ابتکارات را ارائه کرده است و حالا توپ در زمین کشورهای عضو 1+5 است و آنها باید تصمیم نهایی را بگیرند.

ششمین روز دهمین دور مذاکرات هسته ای در وین روز شلوغی را سپری می کند. بعد از دیدارهای مختلف میان تیم های کارشناسی و همچنین معاونین وزرای خارجه، یک دور دیگر از مذاکرات سه جانبه میان کاترین اشتون، محمد جواد ظریف و جان کری انجام شد . تا ساعتی دیگر نیز اولین دیدار دو جانبه ایران و آمریکا در وین انجام می شود. این در حالیست که جان کری وزیرخارجه آمریکا برای دیدار با سعودالفیصل وزیرخارجه عربستان به فرودگاه رفت و در هواپیما با او گفت و گو کرد. وزیر خارجه آمریکا که روزهای پرمشغله ای را سپری می کند شام امشب را با همتایان انگلیسی ، فرانسوی و آلمانی خود به همراه کاترین اشتون هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به میزبانی هاموند صرف می کند.

حضور وزرای خارجه کشورها و همچنین رفت و آمدهای طرف های دیگر این مذاکرات به وین نشان از پالس های مثبتی از فضای مذاکرات دارد. تا آنجا که بی بی سی خبر داد فردا توافق اعلام می شود. خبرگزاری های خارجی اعلام کردند که ایران و غرب در چارچوب یک توافق سیاسی غیر مکتوب فرصتی دوماهه را برای نگارش توافق جامع تعیین کردند. این در حالیست که امشب وزیر خارجه روسیه و چین نیز به وین می آیند تا در ادامه رایزنی های فشرده، سخت و جدی شرکت کنند.

در گرما گرم این مذاکرات بازار گمانه زنی ها داغ است و رسانه های خارجی هرچه به مهلت ضرب الاجل توافق جامع هسته ای نزدیک می شویم از تمدید مذاکرات می گویند. گزینه ای که تیم مذاکره کننده ایرانی آن را نمی پذیرد. و بر همین اساس بود که صبح امروز یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی از عدم پذیرش گزینه تمدید مذاکرات از سوی ایران خبر داد. این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی گفت: موضوع تمدید مورد نظر ایران نیست و  بر روی این گزینه هیچ مذاکره ای صورت نگرفته است.

امروز صبح عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونین وزیر خارجه کشورمان در دیدارهایی جداگانه با همتایان روسی و چینی مذاکره کردند در این فصل از گفت و گوها هلگا اشمید سخنگوی خانم اشتون نیز حضور داشت.

در میانه های این مذاکرات دور پنجم دیدارهای جان کری، ظریف و کاترین اشتون نیز برگزار شد و پس از آن خبرگزاری اتریش به نقل از برخی دیپلمات ها اعلام کرد که این دیدار حرکتی رو به جلو بود.

بعد از آن یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی نیز جلسه سه جانبه را خوب ارزیابی کرد و گفت: کار زیادی در پیش است و همچنان برای قضاوت نهایی زود است.

دهمین دور مذاکرات هسته ای ایران به گروه 5+1 در وین از سه شنبه بیست و هفتم آبان ماه با حضور معاونان و وزاری خارجه کشورهای عضو مذاکره کننده آغاز شد.

 

 

 
کد خبر: 149428

وب گردی

وب گردی