تهران-ایسکانیوز: برخلاف کشور ما در بسیاری از نقاط جهان اساتید دانشگاه و محققان بالاترین دستمزدها را دریافت می‌کنند اما مطالعات نشان داده است که در طول شش سال گذشته درآمد دانشگاهیان در جهان کاهش یافته است. بر اساس گزارش ایندیپندنت اساتید دانشگاهی در ایرلند بالاترین رقم دریافتی را نسبت به سایر اساتید دانشگاهی در اروپا دارند.

ایرلند ممکن است در رتبه بندی جهانی دانشگاهی جایگاه مناسبی کسب نکرده باشد اما بالاترین پرداخت را به استادان دانشگاهی در اروپا دارد. نتایج مطالعات آموزش و پژوهش جهانی نشان می‌دهد که 83 عضو هیات علمی در دانشگاه‌های ایرلند بیش از 200 هزار یورو دریافت می‌کنند و این در شرایطی است که باقی استادان در این کشور حقوقی بین 100 تا 150 هزار یورو می‌گیرند. مدیر انجمن دانشگاه ایرلند «ند کاستلو»، درباره درآمد اساتید این دانشگاه گفت:« گرچه بسیاری از اساتید ما درآمدهای هنگفتی دارند اما درآمدها در برخی از دانشگاه‌های خصوصی کاهش یافته است. از سوی دیگر باید توجه کنیم که تمام دانشگاه‌های ما در رتبه بندی جهانی بین 500 دانشگاه اول قرار دارند و همین می‌تواند توجیه کننده‌ی درآمد بالای اساتید باشد».

NUIM_Sth_Campus

بررسی کمیته عمومی دانشگاهی در سال 2010 نشان داد که متوسط درآمد اساتید دانشگاه در ایرلند 113 هزار یورو است که این مبلغ در مقایسه با رقم دریافتی اساتید دانشگاه انگلستان، کانادا، ایالات متحده آمریکا بالاترین است. دانشگاه ایرلند درحالی بالاترین ارقام پرداختی به استادان را در جهان داراست که هفته پیش نمایندگان پارلمان این کشور نسبت به وضعیت آموزش دانشگاهی اعتراضاتی کردند. این اعتراضات مربوط به کاهش تعداد اساتید آموزش عالی و کیفیت دانشگاه‌های این کشور بوده است. رقم پرداختی به مدیران دانشگاهی این کشور قابل مقایسه با رئیس جمهوری و مدیران برترین صنایع ایرلند است. ناگفته نماند که قانون دانشگاه در ایرلند نیز شرایط استخدامی بسیار مناسبی را برای اساتید دانشگاه در نظر گرفته است. کاستلو درباره رقم دریافتی اساتید گفت:« بالاترین رقم 256 هزار یورو است که در بسیاری از کشورها این رقم حتی به رئیس جمهوری هم داده نمی‌شود!» این پرداخت‌ها در دانشگاه ایرلند در شرایطی است که اساتید ایرلندی بیش از همتایان خارجی خود دستمزد دریافت می‌کنند.  در دانشگاه آکسفور انگلستان متوسط درآمد اساتید 106 هزار یورو در کمبریج 111 هزار یورو و دانشگاه‌های آمریکایی مانند برکلی کالیفرنیا 124 هزار یورو درآمد دارند و دانشگاه توئنته در هلند اساتید متوسط 96 هزار یورو درآمد دارند.
کد خبر: 149660

وب گردی

وب گردی