در حالي كه زمان چنداني تا مهلت مقرر براي رسيدن به يك توافق و پيرامون همكاري هاي ايران و ١+٥ نمانده است، اين مذاكرات بيش از هر زماني دچار چالش و فراز و فرود شده است. از يكسو، كشورهاي ١+٥ با اتخاذ مواضع مختلف هنوز از اجماع سازي ميان خود ناتوان مانده اند و هر يك به دلايلي هدفي متفاوت از ديگري را دنبال مي كنند.
روزنامه وال استريت ژورنال: ١+٥ اعطاي امتياز به ايران در مذاكرات هسته يي را بررسي مي كند. در صورتي كه ايران از خود انعطاف نشان دهد، غرب نيز آماده است تا انعطاف پذيري بيشتري در مذاكرات داشته باشد. با توجه به اينكه بخش اعظم توافق هسته يي مشخص شده، تنها راه هاي اعطاي امتياز، در چهار حوزه خلاصه مي شود: محدوديت فعاليت هاي هسته يي ايران ضمن توافق هسته يي آتي، زمانبندي كاهش تحريم ها، ميزان آزادي عمل ايران براي كار بر روي نسل جديد سانتريفيوژ ها براي غني سازي و همچنين مدت زمان اجراي توافق.
روزنامه ديلي تلگراف: مذاكرات هسته يي تبديل به بازي اعداد شده و پيچيدگي آن را به اصرار بيش از اندازه طرفين بر تعداد سانتريفيوژها نسبت داده است. علت عدم حصول به توافق تمركز بيش از اندازه طرفين به موضوعي بي اهميت يعني تعداد سانتريفيوژهاست. اصرار بر كاهش تعداد سانتريفيوژها به بهانه دور كردن ايران از ساخت سلاح هسته يي راهبردي اشتباه است چرا كه حتي اگر ايران چنين تصميمي هم داشته باشد، مسلما از سانتريفيوژهاي مستقر در سايت هايي كه تحت نظارت مستمر نمايندگان آژانس بين الملل انرژي اتمي هستند، براي اين هدف استفاده نخواهد كرد.
المانيتور: فضاي مذاكرات ايران و ١+٥ مه آلود است و ايران و شش كشور به دنبال دستيابي به يك چارچوب كلي توافق هستند. در اين گزارش تاكيد شده كه همچنان اختلافات بين ايران و ١+٥ باقي است: از جمله بر سر حدود غني سازي، رفع تحريم ها و دوره گام نهايي.
كيودو: تمركز مذاكره كنندگان بر روي حصول يك چارچوب توافق تا ٢٤ نوامبر است. مذاكره كنندگان ايران و ١+٥ در طول يك تا دو هفته بعد از رسيدن به چارچوب توافق، در جهت برطرف كردن جزييات اختلافي و براي رسيدن به توافق نهايي مذاكره خواهند كرد. هر دو طرف احتمالاتا حدود يك ماه آينده اجرايي كردن توافق نهايي را آغاز مي كنند.
رويترز: ايران و امريكا در حال كار بر روي طرح هاي تازه يي هستند تا آنها را به پايتخت هاي خود ارايه كنند. «جان كري» و «محمد جواد ظريف» وزيران خارجه امريكا و ايران در حال كار بر روي ايده هاي تازه يي هستند كه هدف از آنها پايان دادن به بن بست مذاكرات هسته يي ايران و گروه موسوم به ١+٥ است. اين منبع كه خواسته نامش فاش نشود، به رويترز گفته است كه وزيران خارجه دو كشور در حال تدوين ايده هايي هستند كه آنها را به پايتخت ها ارايه كنند. اين منبع جزييات بيشتري در اين رابطه منتشر نكرده است.
پليتيكو: اسراييل در حال ارايه مشاوره به اعضاي ١+٥ بوده و اين مشاوره ها بر ابعاد توافق نهايي تاثير خواهند گذاشت. جمهوري خواهان امريكايي كه با بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي همعقيده اند، در حال ارسال هشدارهايي براي رييس جمهور امريكا هستند كه ممكن است توافقي را كه به ايران اجازه داشتن برنامه هسته يي بومي بدهد، بلوكه كنند.
نويسنده: حميدرضا آصفي
کد خبر: 149839

وب گردی

وب گردی