تهران-ایسکانیوز: محسن جلیل‌وند، استاد دانشگاه و تحلیل گر سیاسی، گفت: ایران و آمریکا هنوز در چارچوب کلی حرکت می کنند و به جمع بندی نرسیده اند.

محسن جلیل‌وند، تحلیل گر سیاسی در گفتگو با ایسکانیوز پیرامون روند مذاکرات در وین و میزان پیشرفت گفتگوهای هسته ای، اظهار داشت: روند مذاکرات به شکلی است که توقعات طرفین فاصله زیادی از یکدیگر دارد و در این شرایط به نظر می رسد امکان رسیدن به بازی برد-برد کم است. در مذاکرات اخیر نیز احتمال دارد طرفین نتوانند به گونه ای با یکدیگر به توافق برسند که خواسته های هر دو سو تامین شود.

او در ادامه با اشاره به خبر احتمال تمدید چند روزه مذاکرات، گفت: روند رو به رشد در مذاکرات دیده شده، اما مهم آن است که طرفین وارد جزییات مذاکرات شوند. در حال حاضر هنوز توافق کلی حصول نشده که طرفین بتوانند وارد توافق در جزییات شوند.

جلیل وند پیرامون مفهوم 1+5 نیز عنوان داشت: در حقیقت گروه 1+5 گروه 1+1 است. در گفتگوهای هسته ای  ایران و آمریکا بازیگران اصلی هستند. سه کشور اروپایی سخنان توافقات ایران و آمریکا را قبول دارند. روسیه و چین نیز بر سر این موضوع با ایران درگیر نیستند.

او اضافه کرد: آمریکا به این خاطر مخالف رسیدن ایران به توانمندی است که در بلندمدت و یا میان مدت منافع خودش را تهدید نکند.

وی در مورد لغو تحریم های آمریکا عنوان کرد: تحریم هایی که آمریکا ادعای برداشتن آنها را دارد تحریم هایی است که از سال 2010 به بعد وضع شده است و تحریم های مربوط به سال 1996 برداشته نخواهد شد. از این رو تحریم ها و ضربه های آمریکا از جناح استراتژیک به ایران وارد می شود و حاضر به تقلیل دادن آن نخواهند بود.

او اضافه کرد: حضور اتریش و عمان را نمی توان به عنوان تغییر دهنده وضعیت کنونی دانست، زیرا این کشورها تاثیر گذار نیستند. حتی کشورهای روسیه و چین هم تاثیر گذار نخواهند بود.
کد خبر: 149907

وب گردی

وب گردی