تهران- ایسکانیوز: ردیف هفت دستگاه موسیقى ایرانى، به روایت صلحى و با نت‌نگارى مخبرالسلطنه، که در این کتاب چاپ شده است، معتبر‌ترین روایتى است که بدون هیچ‌گونه تحریف یا تغییر مستقیماً از منابع دست اول یعنى؛ آقاعلى‌اکبر و آقامطلّب و میرزاعبدالله منتقل شده است.

226673

«ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» به روایت مهدی صلحی (منتظم الحکما) و نغمه‌نگاری: مهدیقلی هدایت و با مقدمه‌ی داریوش صفوت منتشر شد.

ردیف هفت دستگاه موسیقى ایرانى، به روایت صلحى و با نت‌نگارى مخبرالسلطنه، که در این کتاب چاپ شده است، معتبر‌ترین روایتى است که بدون هیچ‌گونه تحریف یا تغییر مستقیماً از منابع دست اول یعنى؛ آقاعلى‌اکبر و آقامطلّب و میرزاعبدالله منتقل شده است.

داریوش صفوت، موسیقى دان شاخص ایرانی و بانی مهمترین تحولات اجتماعی و آموزشی چند دهه در موسیقی کلاسیک ایرانی؛ در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است:

در حدود سال ۱۳۵۰ شمسى استاد حسن مشحون در مركز حفظ و اشاعه‌ى موسیقى در مورد تبدیل دوازده مقام به هفت دستگاه فرمود: این گوشه‌ها و ردیف هفت دستگاه موسیقى فعلى ایران را شخص بخصوصى اختراع یا جعل نكرده، بلكه از ایام باستان به مرور ابداع شده، نسل به نسل گشته و تكامل یافته است. منتها در زمان قاجاریه، به دلیل اینكه ایل قاجار ریشه‌ى آذرى داشته و در نتیجه‌ روابط مستحكمى كه با قفقازیه وجود داشته، استادان موسیقى ایرانى تقسیم‌بندى الحان و نغمه‌هاى موجود را تحت تأثیر اندیشه‌ى آذرى به‌صورت هفت دستگاه (یعنى هفت مجموعه‌ى متجانس و هماهنگ) برقرار كردند. در این باره استاد مشحون توضیح بیشترى ندادند و ما، بدون اظهارنظر خاصى، براى حفظ امانت، نظر آن بزرگوار را عیناً نقل كردیم به این امید كه مورد عنایت و بررسى پژوهشگران قرار گیرد.

این کتاب را نشر ماهور در ۴۱۵ صفحه و با قیمت ۵۵ هزار تومان منتشر کرده است.
کد خبر: 150035

وب گردی

وب گردی