تهران- ایسکانیوز: آرش اسحاقی با مستند بلند «خرابات» که موضوعی پیرامون معرفی سلسله‌های صوفیه دارد، در بخش مسابقه ملی مستندهای بلند هشتمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور دارد.
وی موضوع مستند «خرابات» را معرفی سلسله‌های فعال صوفیه در ایران و بررسی دیدگاه‌های گوناگون درباره تصوف بیان کرد و افزود: سه سال پژوهش و سه سال ساخت این مستند به طول انجامید و تنها با هزینه شخصی تلاش کردم تا یکی از موضوع‌های مورد علاقه‌ام را در قالب یک اثر مستند پژوهشی تولید کنم.
وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی موضوع تصوف، تنوع لوکیشن هم در این مستند بسیار زیاد است؛ ضمن اینکه نگاهی هم به سیر تحول تاریخی این اندیشه و نقد و بررسی آن دارد.
اسحاقی خاطرنشان کرد: برخی گمان می‏کنند مصادیق میراث فرهنگی به چند کوزه و بنا ختم می‏شود، درصورتی‌که انگاره‌ها، باورها، آیین‌ها و حتی برخی رفتارهای خاص اجتماعی و فردی زیر مجموعه میراث فرهنگی قرار می‏گیرند.
وی مستند «خرابات» را اثری جامع درباره تصوف دانست و خاطرنشان کرد: درباره تصوف و دراویش کارهای زیادی ساخته شده است اما این مستند یک اثر جامع درباره صوفیه است. در این مستند خاستگاه و سیر تحول اندیشه صوفیان تا سلسه‌هایی که در حال حاضر فعال هستند روایت می‌شود؛ به نوعی که مخاطبان با تماشای این مستند از اطلاعات کامل و دقیقی پیرامون این موضوع برخوردار می‌شوند.
اسحاقی در ادامه، پیرامون برگزاری هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» گفت: برگزاری کارگاه‌های تخصصی و حضور اساتید برجسته‌ای مانند بیل نیکولز و هدی هانیگمان، اعتبار خاصی به این دوره از جشنواره بخشیده است.
وی افزود: طی چند دوره گذشته، سینما در سینمای مستند گم شده بود و بیشتر فیلمسازان بهره‌گیری از عناصر سینمایی از جمله پرداخت صحیح، صدا و تصویر مناسب را کاملاً از یاد برده بودند؛ زیرا بسیاری از مستندسازان گمان می‌کنند که در فیلم مستند سوژه مهم است، در حالیکه سوژه عنصری فرعی است. جهان اطراف ما پُر از سوژه بوده و مهم ایده‌ای است که سوژه به واسطه آن پرداخت می‌شود، در غیر اینصورت فیلم مستند تبدیل به یک کار گزارشی خواهد شد.
این مستندساز در پایان گفت: به دلایلی که ذکر کردم، بیشتر مستندهای امروزی ساختاری گزارشی دارند، یعنی گزارشی که کارگردان بیشتر به عنوان ناظر در فیلم حضور دارد. به عقیده من کارگاه‌های آموزشی سینماحقیقت می‌تواند کمک کند تا مستندسازان ایرانی با سینما در مستند بیشتر آشنا شوند. متاسفانه بیشتر مستندهای جشنواره سینماحقیقت در دوره‌های گذشته گزارشی بوده‌اند؛ گزارش‌های تصویری که نمی‌توان به آن عنوان سینمای مستند را اطلاق کرد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم (ع) و طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

کد خبر: 151076

وب گردی

وب گردی