تهران-ایسکانیوز: فرهاد کلینی پیرامون تمدید گفتگو های هسته ای 1+5 تا تیرماه سال 1394، گفت:  داشتن تضمین کافی برای رسیدن به یک تفاهم بیشتر مدنظر است. این مرحله یک گام به جلو است و با استناد به اخبار ، عقب گرد در مذاکرات دیده نمی شود.

فرهاد کلینی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با ایسکانیوز پیرامون تمدید مذاکرات 1+5 اظهار داشت: هنوز زود است بتوانیم با یک قضاوت مطلق با مذاکرات روبرو شویم. طرفین طی ماه های آینده تعامل سیاسی و مذاکرات را ادامه خواهند داد.

او اضافه کرد: مذاکرات در دقیقه نود از یک شتاب برخوردار بوده و همزمان شاهد این هستیم که برخی ایده های جدید ازجانب اعضای 1+5 برای مذاکرات ارائه شد. وزیر امور خارجه آلمان و چین اشاره کردند که برخی ایده های جدید در مذاکرات ارایه شده است.

کلینی ادامه داد: طبیعتا مذاکرات در وین در سطح جدیدی انجام شد. این سطح جدید معطوف به توافق نامه ژنو بود اما بنظر می رسد که عناصر جدیدی هم در این حوزه وارد شده است. از این رو طرفین انتظاراتشان از یکدیگر تا اندازه ای متفاوت شده بود. از یک سو ایران بر حفظ حقوق و تغییر سیاست تحریمی تمرکز کرده بود و از سوی دیگر شاهد بودیم که طرف مقابل سعی می کرد سایه تحریم بر مذاکرات را حفظ کند.

او ادامه داد: آنچه مهم است بحث تعامل برابر در شرایط جدید و همچین متوازن بودن ما به ازا ها است. از سوی دیگر داشتن تضمین کافی برای رسیدن به یک تفاهم بیشتر مدنظر است. این مرحله یک گام جلو است و با استناد به اخبار ، عقب گرد در مذاکرات دیده نمی شود.

کلینی عنوان داشت: باید دید در ماه های آینده نحو مذاکرات به چه سمت و سویی برده خواهد شد و اینکه تعریف جدید از خط قرمز شکل می گیرد یا خیر.
کد خبر: 151156

وب گردی

وب گردی