وین- ایسکانیوز: جان کری وزیر امورخارجه آمریکا پس از دیدار با محمدجواد ظریف وزیرخارجه کشورمان که ساعتی بعد از اعلام تمدید مذاکرات انجام شد به چادر خبرنگاران آمد و از کاترین اشتون و ظریف تقدیر و تشکر ویژه کرد.

جان کری با اشاره به اینکه ترافیکی شدیدی این چند روز در مذاکرات وجود داشت گفت: می خواهم از جواد ظریف تشکر کنم او سخت کار کرده و برای حل کارهای سخت این تلاش لازم است.

وی گفت: اطمینان دارم که متوجه هستید که مسائلی هست که مطرح می شود و کارهایی می کنند که توافقات را تحت الشعاع قرار دهند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: احتیاج داریم که مذاکرات را ادامه دهیم و نگرانی های بین المللی از برنامه های ایران را برطرف کنیم.

وی افزود: ایران در قبال دریافت ۵ میلیارد دلار از پول بلوکه شده فروش نفتش طی هفت ماه شرایط ، ضوابط و بازدیدهای جدید را قبول کرده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: ایران فعالیت های هسته ای خود را کند تر کرده و دنیا امن تر شده است. سال گذشته بحث غنی سازی ۲۰ درصد بود اما الان در ایران غنی سازی بین ۰ تا ۵ درصد انجام می شود. ایران در واقع تعلیق فعالیت ها را پذیرفته است.

کری گفت: ما می خواهیم که به توافق خوب برسیم نه هر توافقی. ایران به سلاح هسته ای نمی خواهد و نباید دست یابد. همه کشورها همین هستند.

وی گفت: اگر بعد از آن راه بهتری نبود تصمیم جدیدی می گیریم. امروز دنیا امن تر از یک سال پیش است. دنیا از سال گذشته آرام تر و امن تر شده است. اختلاف نظرها را باید درست کنیم که هنوز وجود دارد. ایران در یکسال گذشته ۲۰۰ هزار کیلو اورانیوم غنی شده داشت.

کری گفت: امروز ایران مشکلات هسته ای اش را حل کرده است. یک سال پیش هیچ ایده ای نداشتیم که می توانیم برای پیشرفت توافق تلاش کنیم اما امروز به توافق نزدیک شده ایم و این توافق می تواند کشورهای حوزه خلیج فارس و اسراییل را امن تر کند.

جان کری تصریح کرد: ما در ماه دسامبر دوباره با هم دیدار خواهیم کرد. ما تا آخر عمر نمی خواهیم پای میز مذاکرات باشیم. هدف ما در این مذاکرات یک توافق کاربردی است. هدف ما توافق سیاسی نیست. تعهدات ایران همان خواهد بود.

وی افزود: کاهش تحریم ها به سود ایران است ما نباید در مورد جزییات مذاکرات بحث کنیم، فقط اعتماد ملاک نیست. اعتماد نمی تواند یک شب ایجاد شود. ما می خواهیم به نتیجه برسیم.

جان کری گفت:ما می خواهیم همه تحریم ها را برداریم ما می خواهیم در اثر رفع تحریم ها مردم ایران دوباره به دنیای بیرون باز گردند. من به نقش کنگره خیلی معتقد هستم. ما کمک شما را برای تمدید مذاکرات می خواهیم.

وی گفت: بازرسی کارشناسان آژانس به سایت ها در ایران امکانپذیر است. ما باید وضعیت فعلی را درک کنیم و راه را برای توافق جامع باز کنیم.

وزیرخارجه آمریکا گفت: ما در مورد جزییات بحث نمی کنیم. دنیا با این توافق امن تر شده پس ما مذاکرات را ادامه می دهیم.

جان کری خطاب به کنگره گفت: با ۳۰ سال تجربه کار در کنگره علیه ایران امروز می توانم ادعا کنم که مذاکرات جدی فعال و پویا بود.

وی در ادامه گفت: در مورد پول هایی که باید بازگردانیم قبلا توافق کردیم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: خیلی متاسفم  که هگل قرار است استعفا دهد. پنتاگون نمی توانست سرباز بهتری از هگل داشته باشد. من بعنوان یک دوست دوستش دارم وناراحتم از تصمیمی که او گرفته است.
کد خبر: 151202

وب گردی

وب گردی