ایسکانیوز: ائتلاف مخالفان سوریه برای اولین بار در بیانیه‌ای سه منطقه حائل را در سوریه تعیین کرده و گفته است باید طرح نقشه راه پیشنهادی دی میستورا شامل این سه منطقه شود.
به گزارش الیوم السابع، ائتلاف مخالفان سوریه از مدت‌ها پیش خواهان ایجاد منطقه امن بوده تا مخالفان، گروه‌های مسلح و آوارگان از مناطق مختلف سوریه را در آنجا جای دهد.
این ائتلاف در بیانیه‌ای برای اولین بار سه منطقه را با دقت به عنوان مناطق امن یا حائل تعیین کرده است.
ائتلاف مخالفان گفته است: طرح نقشه راهی که «استفان دی‌ میستور»ا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه با هدف حل بحران سوریه ارائه کرده شامل ممنوعیت هر گونه بمباران، حمایت کامل از غیرنظامیان سوری، تضمین ارسال کمک‌های انسانی و پزشکی برای مناطق تحت محاصره و آزادی زندانیان است.
در بیانیه این ائتلاف آمده است: پیشنهادهایی که از سوی استفان دی میستورا مطرح شد، شامل برنامه‌هایی است که ممکن است زمینه ساز ازسرگیری روند سیاسی با هدف تشکیل دولت انتقالی در سوریه باشد.
در این بیانیه آمده است: «طرح نقشه راه» دی میستورا باید شامل ایجاد مناطق امن در شمال خط عرضی 35 (منطقه شمال هم مرز با ترکیه)، جنوب خط عرضی 33 (منطقه جنوبی هم مرز با اردن) و در قلمون (واقع در شمال دمشق) شود و نیروهای دولت بشار اسد نباید در آنجا حضور داشته باشند.
در این بیانیه درباره پیشنهاد دی میستورا مبنی بر توقف جنگ به خصوص در شهر حلب واقع در شمال این کشور برای دادن مجوز امدادرسانی‌های لازم و زمینه سازی برای آغاز مذاکرات سیاسی، آمده است: آرامش موقت پیشنهادی در برخی مناطق باید براساس مفاد طرح ژنو و قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه شماره 2165 باشد.
طرح ژنو که در ژوئن 2012 تصویب شد بر ایجاد یک حکومت انتقالی با اختیارات کامل در سوریه با حضور اعضایی از دولت فعلی و مخالفان تاکید دارد.
کد خبر: 151554

وب گردی

وب گردی