تهران-ایسکانیوز: روز گذشته خبر قتل معلم لرستانی توسط دانش آموز 16 ساله در اکثر رسانه‌ها منتشر شد. خبری که به خودی خود بسیار تکان دهنده بود، در خصوص روش های آموزش کنترل خشم در مدارس با فریبرز باقری، روانشناس و سرپرست دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات گفت و گو کردیم.


سرپرست دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات در خصوص علل به وجود آمدن خشم گفت: شاخص اصلی به وجود آمدن خشم نارضایتی فرد در زندگی است، زمانیکه کاسه صبر فرد لبریز شود و یا آستانه تحمل ناکامی فرد پایین باشد خشم و گریه به وجود می آید.


وی ادامه داد: الگوهای تربیتی خانواده ها بسیار تاثیرگذار است و خانواده ها باید آموزش کافی را در جهت تربیت فرزندان ببینند.


باقری افزود: شکل گیری خشونت در مدارس را می توان به دو عامل تقسیم کرد، یکی پایین بودن آستانه صبر و ناکامی دانش آموز که ریشه در مسائل تربیتی خانواده دارد و دیگری تحمل ناکامی در حد معمول بوده، ولی معلم در دراز مدت دانش آموز را مورد سرزنش قرا داده و باعث لبریز شدن کاسه صبر و اعمال خشونت شده است، که البته این به این معنی نیست که هرکس ناراضی باشد می تواند دست به این اقدامات بزند. ولی اگر انسان ها را تحت فشار بسیار زیاد قرار دهیم ممکن است کارهایی انجام دهند که از اراده ی آن ها خارج است. خصوصا در دوران نوجوانی که هیجانات فوران می کند باید آموزش های کافی به خانواده ها و معلمان داده شود.


bagheri


این روانشناس بالینی اظهار کرد: ما اساتیدی را داریم که حتی در دانشگاه ها از موقعیت خود استفاده می کنند و آنقدر باعث ناکامی و کوچک کردن شخصیت دانشجو می شوند که دانشجو را به جنون می رسانند. وظیفه مدیریت و مراکز مشاوره آموزش و پرورش است که این افراد را شناسایی کند همچنین آموزش و پرورش باید بیدار باشد.


فریبرز باقری گفت: به طور کل دو الگوی تربیتی در خانواده ها وجود دارد، یک دسته خانواده هایی هستند که سبک تربیتی آن ها شامل بی رحمی، خشونت، و بی توجهی است یعنی هم بی عاطفه و بی توجه هستند و هم خشن و مستبد که ترکیب بی رحمی و خشونت کودک را به سمت ضد اجتماعی شدن سوق می دهد و دیگری الگوی نازپروری است که باعث می شود، کودک کنترل ارادی ضعیفی داشته باشد و به زور و گریه به خواسته هایش برسد که این الگو نیز نمی تواند فرد مستقل را وارد جامعه کند.


سرپرست دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: در اینگونه موارد نباید یک سویه به قضیه نگاه کرد باید هم خانواده و هم مدرسه مورد بررسی قرار گیرد.


وی در خصوص راه کارها و اقدامات آموزشی گفت: در تمام سطوح آموزشی باید مدارس مشاور داشته باشند و کلاس و کارگاه آموزشی برای والدین و دانش آموزان برگزار کنند تا خانواده ها از سبک های پرورشی آگاه شوند و بتوانند تعادل را رعایت کنند و هم روش های کنترل خشم که شامل اعتراض به موقع، دفاع از خود و ... می شود را به دانش آموزان آموزش دهند. همچنین مدیریت مدارس و آموزش و پرورش باید آزمونی را در زمان جذب معلم و دانش آموزان بگیرد تا از مدل اخلاقی آنان مطلع شود و اگر معلمی را شناسایی کرد که رفتار غلط دارد باید جلوی آن بایستد.


فریبرز باقری به نقش مهم و اساسی مشاوران در مدارس اشاره کرد و گفت: مشاوران مدرسه باید ویژگی‌های بارز را از هر دو جهت مثبت ومنفی شناسایی کنند و برای هر دانش آموز پرونده ای از ویژگی های رفتاری وی تشکیل دهند تا در این گونه حوادث بتوان به شکل صحیح‌تری اقدام کرد.

کد خبر: 151707

وب گردی

وب گردی