تهران-ایسکانیوز: پس از استیضاح فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری و به دنبال آن عدم رای اعتماد به دو وزیر پیشنهادی روحانی، برداشت های عمومی از مخالفت های مجلس، ایجاد شکافی عمیق میان قوه مجریه و قوه مقننه بود.

این در حالیست که قرائت نامه معرفی محمد فرهادی به مجلس برای گرفتن سکان هدایت وزارت علوم و نواخته شدن موسیقی خوشایند "چهار-چهار" نمایندگان در هرم سه گوش بهارستان، سناریوی تقابل دو قوه را به مسیر تعامل بازگرداند.

شاید این اولین بار باشد که نمایندگان برای اعتمادی به وزیری اینچنین تفکرات و ممیزی های سیاسی خود را کنار گذاشته و در یک مسیر قرار می گیرند. آنهم پس از گذراندن دوره ای پر چالش با دولتی که تخصص عظیمی در ایجاد برآشفتگی های داخلی و میان قوه ای تا پایان 92 داشت.

محمد فرهادی گزینه معرفی شده از سوی دولت، این روزها شاید بیش از نمایندگان وقت خود را در فراکسیون ها و کمیسیون ها و لابی های مجلس شورای اسلامی گذرانده باشد. به امید اینکه علاوه بر ایجاد تعاملی مدبرانه و امیدساز، وزارتخانه ای که ستون علمی کشور است را از بلاتکلیفی نجات دهد.

در مقابل نمایندگان مجلس هستند که بسته به تفکرات و اعتقادات سیاسی خود در فراکسیون های مختلف گرد هم آمده اند. فراکسیون اصولگرایان سنتی با ریاست حداد عادل و نزدیک به 100 عضو، فراکسیون رهروان ولایت با ریاست کاظم جلالی و محوریت علی لاریجانی با نزدیک به 170 عضو و فراکسیون دانشگاهیان با ریاست علیرضا منادی و با 80 عضو ، تاثیرگذارترین فراکسیون ها در تصمیم گیریها به خصوص در مورد وزارت علوم هستند.

نکته ای که از زمان اعلام خبر برگزاری جلسه مشترک فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت ذهن کنجکاو مطبوعاتی ها و سیاسیون را به خود مشغول کرده، کنار رفتن خط و نشان های اعضا و بزرگان این دو فراکسیون برای تصمیم گیری در خصوص یک موضوع است. موضوع؛رای اعتماد به وزیر علوم...

***

کاظم جلالی رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت پس از جلسه فراکسیون متبوع خود به میان خبرنگاران رفت و از حمایت قاطع اعضا در جلسه احراز صلاحیت محمد فرهادی خبر داد.

وی با اشاره به جلسه امروز فراکسیون رهروان ولایت و محمد فرهادی اظهار داشت: فرهادی برنامه‌های خود را در فراکسیون تشریح کرد و جمع بندی این جلسه حمایت از او است.

جلالی همچنین افزود: به نظر می‌رسد فضای مجلس و البته فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نسبت به وزیر پیشنهادی علوم مثبت است، فراکسیون اصولگرایان رهروان از آقای دکتر فرهادی حمایت می‌کند و امیدواریم وی با رأی بالایی در داخل مجلس شورای اسلامی رأی بیاورد تا این وزارتخانه که چند ماهی است با سرپرست اداره می‌شود به یک وضعیت منسجم برسد.

***

احمد امیرآبادی عضو فراکسیون اصولگرایان به نمایندگی از این فراکسیون که جلسه مشترک با فراکسیون رهروان ولایت داشته ، به وعده ها و قول های فرهادی اشاره می کند و می گوید: فرهادی ضمن محکوم کردن فتنه 88 قول داد که معاونان تندروی وزارت علوم را برکنار کرده و مدیران علمی روی کار بیاورد و اعلام کرد که مقام معظم رهبری فصل الخطاب است.

او با بیان اینکه فرهادی اعلام کرده " من مستقل هستم و وابستگی به هیچ حزب و گروهی ندارم" تاکید می کند که فضای دو فراکسیون را برای رای اعتماد به فرهادی مثبت است.

***

عضو هیات رئیسه فراکسیون دانشگاهیان مجلس نیز از برگزاری نشست مشترک فراکسیون متبوعش با محمد فرهادی برای بررسی برنامه‌ها و رزومه کاری وی خبر داد و گفت: دراعتماد مجلس به گزینه پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری شکی نیست.

***

علاوه بر سه فراکسیون تاثیر گذار ، فراکسیون هلال احمر مجلس نیز جلسه ای با فرهادی داشت که نتیجه آن هم اعتمادی مطلوب به وزیر پیشنهادی بود.

***

سخنگوی فراکسیون روحانیون مجلس هم از برگزاری نشستی مشترک با فرهادی خبر داد و گفت: فرهادی با حضور در نشست امروز این فراکسیون، توضیحاتی را درباره دانشجویان ستاره‌دار، فتنه 88 و نشریات هنجارشکن دانشجویی ارائه کرد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در این نشست وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری درباره تعیین و تکلیف وضعیت رؤسای برخی دانشگاه‌ها، دانشجویان ستاره‌دار، برخورد با فعالیت برخی نشریات هنجارشکن دانشگاهی توضیحاتی را مطرح کرد.
کد خبر: 152028

وب گردی

وب گردی