ایسکانیوز،پلاس+/ بعد از اسید پاشی در اصفهان حالا خبر اسید پاشی در تهران هم منتشر شده است . با توجه به اینکه کشور ما یکی از کشورهای قربانی اسید پاشی است اما هنوز قانونی برای منع خرید و فروش اسید به صورت آزاد و عمومی وجود ندارد . نیره توکلی، جامعه شناس با بیان اینکه من قانون گذار نیستم اما از قانون گذاران انتظار دارم که در روند کاری خودشان تجدید نظر داشته باشند، عنوان کرد: مسئولین در مورد مسئله ی اسید پاشی در جامعه باید کمی بنیادی تر برخورد کنند، اول اینکه ما باید سرزنش قربانی را به جد کنار بگذاریم. این جرمی است که در ملاعام رخ می دهد و همانطور که از توانایی های جامعه برای برقرار کردن نظم خبر داریم باید سریعا در این خصوص هم اقدامی صورت بگیرد. برای مثال چندی پیش دیدیم که چگونه در خیابان ها نظم و انظباط برقرار شد.
توکلی، با بیان اینکه، همانطور که از زنان مالیات دریافت می کنند، همانقدر هم باید فضای امن را برای آنان ایجاد کنند، عنوان کرد: در جامعه ی ما زنانی که خودشان شاغل هستند و زنانی که از طریق همسرشان پول دریافت می کنند، از پرداخت مالیات معاف نیستند، بنابراین زنان انتظار دارند که فضای امنی برای جامعه ایجاد شود. مسئله ی اسید پاشی یک جرم زنجیره ای در جامعه است که عکس العمل های زیادی را به همراه داشت و از لحاظ جو امنیت عمومی زنان به شدت افت کرده است، که هر چه زودتر این امنیت باید فراهم شود.
او، خشونت های علیه زنان ،که در فضای خصوصی صورت می گیرد را نبود فضای امن دانست و در این باره گفت: خشونت های ضد زنان هم باید از طرف نهادهای اجتماعی مورد پوشش قرار گیرد. در حقیقت مسئله ی اسید پاشی در ملاعام صورت می گیرد و ممکن است حتی دیدگاهی پشت آن باشد اما فرض کنید زنی در خانه به وسیله همسرش کتک می خورد و پناهی ندارد.
او در ادامه افزود: در حقیقت قانون گذاران باید در روند کاری خودشان تجدید نظر بکنند و امنیت بیشتری را برای زنان در جامعه و در خانه فراهم کنند. همچنین با توجه به توانایی ها نیروی انتظامی و امنیتی که از آنها با خبر هستیم تعجب آور است که هنوز عاملان اسید پاشی را پیدا نکرده اند.
توکلی با بیان اینکه پوشش زنان را، جامعه پذیرفته و خودش آن را کنترل می کند، عنوان کرد: همانطور که سیاه پوستان در افریقای جنوبی ممکن است احساس ناامنی بکنند و نباید در برخی از قلمرو ها وارد شوند و یا حتی در برخی از کشور ها که نژادپرستی به شدت رواج دارد، زنان ما هم در حال حاضر خود را در معرض خطر می دانند و فضای امنیت باید بی توجه به اینکه زنان چه پوششی را در جامعه دارند قوی تر با چنین مسائلی برخورد کند.
کد خبر: 153138

وب گردی

وب گردی