تهران -ایسکانیوز: دولت در هفته جاری اخبار، مصوبات، ابلاغیه ها و مذاکرات مختلفی داشت که در گزارش ذیل چکیده ای از آنچه که در این هفته دولت گذشت را می خوانید.

ابلاغیه های دولت در هفته جاری

استانداران، فرمانداران و بخشداران مکلف شدند تا به هر نحو ممکن از اخذ هرگونه وجهی در امر ساخت و ساز غیرمجازیا تبدیل اراضی در حریم شهر و روستاها توسط شوراهای اسلامی روستا و بخش جلوگیری و متخلفین را به مراکز قانونی جهت پیگرد قضایی معرفی کنند.

معاون اول رییس جمهوری با ابلاغ بخشنامه ای، کلیه وزاتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکت های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری های سراسر کشور را به صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی مکلف کرد.

رییس جمهوری به منظور استفاده متوازن از امکانات کشور، توزیع عادلانه، رفع تبعیض، ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته و تحقق پیشرفت وعدالت، قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته را برای اجرا ابلاغ کرد.

شورای نگهبان نظر خود را درباره طرح دوفوریتی نحوه اجرای قسمتی از اصل یکصد و شصتم(160) قانون اساسی اعلام کرد.

تعدادی از داروها با تصویب هیات وزیران، مشمول تعهدات دارویی سازمان های بیمه گر قرار گرفت و ارزش نسبی خدمات دندانپزشکی مورد تعهد سازمان های بیمه گر نیز تعیین شد و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری این مصوبه را برای اجرا به وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ابلاغ کرد.

رییس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشوردر نشستی مشترک با وزارت علوم پیشنهاد داد تا کارگروه مشترک وزارت کشور و وزارت علوم تشکیل شود و به صورت هفتگی، نیاز پژوهشی کشور بر اساس ظرفیت ها رصد و بررسی شوند.

نماینده استاندار تهران با تصویب هیات وزیران به اعضای شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران اضافه شد.

هیات دولت تصویب کرد که مبلغ 10 هزار میلیارد ریال به صورت تملک دارایی های سرمایه ای بابت پرداخت مطالبات پیمانکاران در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود و معاون اول رییس جمهوری 25 آبان 93 این مصوبه را برای اجرا به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد.

مذاکرات ایران و عراق برای اجرایی کردن موافقت نامه های مربوط به استرداد محکومین و مجرمین میان دو کشور با سفر معاون وزیر امور خارجه کشورمان به بغداد آغاز شد و دو کشور توافق کرده اند، کمیته ای مشترک را به منظور بررسی وضعیت زندانیان دو کشور تشکیل داده تا زمینه انتقال آن ها را فراهم کنند و ایران و عراق چهار موافقت نامه معاضدت قضایی و حقوقی ، در امور 'مدنی و احوال شخصیه'، 'کیفری'، 'استرداد مجرمین' و 'انتقال محکومین به حبس' امضاء کرده اند. 

هیات وزیران با اختصاص مبلغ 453 میلیارد و 767 میلیون ریال برای جبران عدم تخصیص اعتبارات مربوط به حوادث غیرمترقبه در سال های 1391 و 1392 به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موافقت کرد.

اینبار نوبت وزیر اطلاعات برای پاسخگویی به مجلس است

سوال 15 نماینده از وزیر اطلاعات که چگونه گزارش منتسب به رییس جمهوری درباره یکی از نهادهای امنیتی کشور، در رسانه های ضد انقلاب منتشر شده است به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.

معاون اول رییس جمهوری از بانک مرکزی خواست با هماهنگی دستگاه های مرتبط و دبیرخانه شورای عالی اشتغال، برای رفع محدودیتها و تامین تسهیلات بانکی بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی که عملکرد موفقی داشته اند اما اکنون دچار مشکلات مالی شده اند، راهکار و تدابیری بیاندیشند.

وزیر کشور گفت: ضروری است استانداری ها به عنوان هماهنگ کننده، با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور، شهرداری و نیروی انتظامی یکی از اولویت های خود را جمع آوری متکدیان قرار دهند و این امر نباید مورد غفلت واقع شود.

چکیده ای از سخنان رئیس جمهوری کشورمان بعد از مذاکرات وین

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه آینده روشن است و پیروزی نهایی در مذاکرات هسته ای با ملت ایران خواهد بود، اظهارداشت: منطق ایران، مذاکره و گفت و گو است و مذاکرات هسته ای با جدیت تا رسیدن به توافق نهایی ادامه می یابد و سانتریفیوژها هرگز متوقف نمی شوند و چرخ زندگی مردم نیز بهتر خواهد چرخید و ما با این مرحله دوم هنوز فاصله داریم ولی در مرحله اول گام های خوبی برداشتیم. من، مطمئن هستم که شرایط پیش روی ما به طور مرتب از آن حالت خاکستری به سمت سپیدی و روز روشن به پیش می رود. گام های ما تاکنون در این راستا بوده است و در آینده نیز این چنین ادامه خواهد یافت و  آنچه امروز توافق شده، بر این مبنا است که شرایطی که از توافق ژنو بوده برای چند ماه دیگر باقی بماند نه اینکه فقط این توافق ژنو چند ماه باقی بماند، بلکه فرصت ادامه مذاکره برای دستیابی به هدف و توافق نهایی و این چیزی است که مورد اتفاق نظر همه است و درست است که در این مذاکرات ما هنوز به توافق نهایی نرسیده ایم، اما می توانم بگویم که برای رسیدن به توافق نهایی گام هایی به جلو برداشته ایم و شرایط امروز با 3 ماه و 6 ماه پیش کاملاً متفاوت است و منطق ها بسیار به هم نزدیک شده و بسیاری از شکاف ها برداشته شده است. اما هنوز گام ها و مسیرهایی پیش رو است که باید طی شود و هدف در جریان مذاکرات این بوده که تحریم ها قدم به قدم برداشته شود، امروز بخشی از تحریم ها برداشته شده و بخشی باقی است، اما آنچه مهم است اینکه در این مذاکرات طرف مذاکره کننده کاملاً قبول داشت که تحریم باید برداشته شود و صرفاً اینکه چگونه و از چه زمانی آغاز شود، مورد بحث است و حفظ فناوری هسته ای و ادامه این راه و هدف دوم برداشتن تحریم است. در این مدت ما فناوری ها را ادامه دادیم، یعنی همواره سانتریفیوژها در حال چرخش بود و به ملت ایران قول می دهم که هیچ وقت حرکت سانتریفیوژها متوقف نخواهد شد از دیگر اهداف ما در مذاکرات بود.

مکالمه تلفنی روحانی با پوتین بعد از مذاکرات هسته ای

حسن روحانی رییس جمهوری شامگاه دوشنبه در مکالمه تلفنی با 'ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روابط دو کشور و همکاری های فیمابین را مورد بررسی قرار داد. پوتین در جریان این تماس با تاکید بر اینکه غنی سازی بومی حق ایران است، گفت: برای رسیدن به توافق جامع، فقط زمان کم داشتیم.

معاون حقوقی رییس جمهوری در دیدار با دبیر کل موسسه بین المللی یکنواخت سازی حقوق خصوصی با بیان این که در حال بازنگری و تکمیل قانون تجارت هستیم، گفت: در این مسیر از هر گونه پیشنهادی که تسهیل کننده فعالیت ها و روابط تجاری ایران با کشورهای جهان باشد، استقبال می کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تخلفات صورت گرفته در برخی شعب بانکی و موسسات مالی و اعتباری، ضرورت آسیب شناسی و بررسی عوامل بروز این گونه تخلفات را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای اینکه شاهد تکرار تخلفات نباشیم، لازم است زمینه ها و عواملی که بستر را برای سوءاستفاده گران فراهم کرده از بین ببریم و فضا را برای فعالیت متخلفین تنگ کنیم.

وزارت راه و شهرسازی با تصویب دولت مجاز شد: برای اجرای آزاد راه تبریز- شهر سهند به طول حدود 20 کیلومتر نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزاد راه تبریز- شهر سهند اقدام کند.

قائم مقام وزیر کشور با رد آمارهای ضد و نقیض درباره حادثه اسید پاشی تهران به گزارش فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ اشاره کرد و گفت: اسید پاشی روز گذشته تهران فقط یک مورد بوده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: 39 درصد اعتبارات مرزها پرداخت شده و 20 درصد اعتبارات دیگر نیز در دست پرداخت است.

کسری عملکرد تراز عملیاتی و سرمایه ای دولت در نیمه نخست سال 1393 نسبت به دوره مشابه سال92 معادل 17 درصد کاهش یافت.

جلسه فوق العاده هیئت دولت عصر سه شنبه به منظور بررسی تبصره های بودجه سال 1394 کل کشور به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد.

سخنان رئیس جمهوری در روز رای اعتماد به وزیر علوم در مجلس

رییس جمهوری در جلسه رای اعتماد به «محمد فرهادی» برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: افکار عمومی مردم از چارچوبی همچون فرهنگ دینی و ملی، منافع و مصالح ملی تبعیت می کند و معمولا اکثریت قاطع مردم خطا نمی کنند، آخرین انتخاباتی که به هر حال ما افکار مردم را دیدیم و باید معیار ما باشد 24 خرداد است و فکر می کنم گفتمان اعتدال امروز مورد قبول همه ما است مخصوصا که رهبر معظم انقلاب بر گفتمان اعتدال تاکید فرموده اند. گفتمان اعتدال گفتمان دین ما است. گفتمان فرهنگ بزرگ ایران ما است و ما امت وسط هستیم و بر مبنای امت وسط حرکت می کنیم و امیدواریم با چشم بینا و گوش شنوا و دل پاک و سلیم بتوانیم مسیر مسوولیت و راه مسوولیت را ادامه دهیم و به مقصد برسانیم.

مجلس شورای اسلامی با 197 رای موافق و قاطع نمایندگان، در نهایت کلید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به «محمد فرهادی» سپرد تا تکلیف این وزارتخانه پس از گذشت بیش از سه ماه مشخص شود.

رییس جمهوری همچنین از خدمات محمدعلی نجفی در دوران سرپرستی وزارت علوم تشکر کرد.

جلسه فوق العاده هیات دولت برای بررسی تبصره های بودجه 94

دومین جلسه فوق العاده هیات دولت برای بررسی تبصره های بودجه سال 1394 کل کشور عصر امروز (چهارشنبه) به ریاست رییس جمهوری برگزار شد و تبصره های احکام مربوط به صندوق توسعه ملی، انتشار اوراق مشارکت توسط برخی از شرکت های دولتی برای اجرای طرح های عمرانی و طرح های مربوط به توسعه میادین نفتی و گازی و مهار آبهای مرزی، اجازه انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداریها از جمله برای اجرای طرحهای قطار شهری و همچنین اجازه انتشار اسناد خزانه اسلامی برای پرداخت بدهی دولت به اشخاص غیر دولتی به تصویب هیات وزیران رسید.

هیات دولت همچنین تبصره های پذیرش اسناد رسمی اراضی کشاورزی و منازل روستایی به عنوان وثیقه وامهای بخش کشاورزی و روستایی توسط بانکها و افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران به میزان 15درصد نسبت به سال 1393، تمدید قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال 1394 و نیز پیش بینی مالیات سلامت برای توسعه وفراگیر کردن بهداشت و سلامت کشور را تصویب کرد.

دیدار رئیس جمهوری با خانواده شهدای دریایی و هسته ای

رییس جمهوری در آستانه روز نیروی دریایی و در دیدار با خانواده شهید فرشاد پاسدار، با بیان اینکه روحیه ایستادگی در جامعه برگرفته از روحیه شهدا است، گفت: شهدا برای دفاع از وطن، ملت و حراست از آب های ایران اسلامی جان خود را فدا کردند و در این دیدار که با حضور دکتر نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین شهیدی معاون رییس جمهوری در امور ایثارگران و رییس بنیاد شهید و حسین فریدون دستیار ارشد رییس جمهوری انجام شد، لوح تقدیری به رسم یادبود از سوی روحانی به خانواده این شهید تقدیم شد.

رییس جمهوری شهدای هسته ای را مظهر مقاومت و ایستادگی در راه توسعه، عظمت و سربلندی ملت ایران دانست و گفت: به فضل الهی باوجود همه مانع تراشی دشمنان، ضمن حفظ همه دستاوردهای شهدای عزیزمان بویژه شهدای عرصه علم و فناوری، از همه گردنه ها عبور کرده و به پیروزی خواهیم رسید.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده از تدوین نقشه راه رسیدگی به مسائل حوزه ی زنان و خانواده کشور خبر داد و گفت: تفاهم نامه ای برای توسعه همکاری های علمی،آموزشی و پژوهشی حوزه زنان و خانواده بین این معاونت و دانشگاه فردوسی مشهد به امضا خواهد رسید.

نشست خبری سخنگوی دولت در این هفته

سخنگوی دولت به بررسی لایحه بودجه 94 در هیات وزیران اشاره کرد و از افزایش 20 درصدی اعتبارات عمرانی ، کاهش هزینه های جاری و افزایش حقوق کارکنان دولت متناسب با نرخ تورم در این لایحه خبر داد. 

 در سال 94 حقوق همه کارکنان دولت به اندازه نرخ تورم افزایش می یابد و با وجود صرفه جویی اعتبارات هزینه ای، افزایش حقوق را دنبال می کنیم؛ دولت با همه محدودیت ها نسبت به افزایش حقوق اقدام خواهد کرد.

تا اواسط هفته آینده لایحه بودجه در دولت به تصویب می رسد و در وقت قانونی، آن را به مجلس تقدیم خواهدش شد.  طبق اعلام مرکز آمار نرخ تورم سالانه به 17.8 دهم درصد تقلیل یافت و تورم ماهانه فقط 8 دهم درصد بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از افزاش سهم بخش عمران در پیش نویس بودجه سال 94 خبر داد و گفت: این رقم درمقایسه با سال جاری 20 درصد افزایش یافته به نحوی که در این پیش نویس 50 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی درنظر گرفته شده و برای تکمیل مرحله نخست طرح بزرگ مصلی امام خمینی(ره) در بودجه 94 اعتبار در نظر گرفته شده است و همچنین علاوه بر دستگاه های دولتی بخش قابل توجهی از اعتبارات فرهنگی دستگاههای غیردولتی هم از بودجه دولت تامین می شود.


 
کد خبر: 153475

وب گردی

وب گردی