ایسکانیوز: دبیر شورای عالی فضای مجازی وجود شبکه‌های اجتماعی از جمله وایبر را تهدیدی بزرگ برای دانش آموزان و نسل جوان دانست و گفت: با وجود آنکه شبکه اصلی وایبر در کشور اسراییل است اما بیشترین مشترکین این شبکه‌ها از ایران هستند و متاسفانه جمع کثیری از مسئولان کشور نیز از اعضای این شبکه هستند.
مهندس محمد حسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی در هفتمین گردهمایی مسئولان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سراسر کشور طی سخنانی به اهمیت فوق‌العاده فضای مجازی در کشور اشاره کرد و گفت: امروزه از بچه‌های دو و سه ساله در قالب بازی‌های رایانه‌ای از فضای مجازی استفاده می‌کنند تا کلیه دانشجویان و دانش‌آموزان و پژوهشگران و این اهمیت فوق‌العاده فضای مجازی را می‌رساند.

وی به فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: توانمندسازی دانش‌آموزان، دست‌یابی سریع به آخرین تکنولوژی‌ها، تبادل اطلاعات با سرعت بالا و هزینه کم را از فرصت‌های مهم در فضای مجازی دانست.

افت تحصیلی و تغییر سبک زندگی دانش آموزان از جمله تهدیدها در فضای مجازی

مهندس انتظاری در ادامه به برخی از تهدیدهای فضای مجازی اشاره کرد و گفت: تسلط زبان، فرهنگ و ارزشهای غربی، تضعیف اعتقادات و گسترش اباحه‌گری و تغییر سبک زندگی، چالش بین والدین و فرزندان و شکاف نسلها، انحراف، افسردگی و افت تحصیلی از جمله مهمترین تهدیدها در فضای مجازی به شمار می‌رود.

وی وجود شبکه‌های اجتماعی از جمله وایبر را یکی دیگر از تهدیدها دانست و گفت: با وجود آنکه شبکه اصلی وایبر در کشور اسراییل است اما بیشترین مشترکین این شبکه‌ها از ایران هستند و متاسفانه جمع کثیری از مسولان کشور نیز از اعضای این شبکه می‌باشند.

مهندس انتظاری با ابراز تاسف از اینکه هویت جدیدی در حال شکل‌گیری است گفت: از تهدیدهای دیگر فضای مجازی این است که ما را از هویت اصیل ایرانی، اسلامی و حقیقی خودمان دور می‌سازد.

وی فضای مجازی را جامعه انسانی دانست که ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی یک جامعه انسانی را داراست و در فرایند سیاست‌گذاری و مدیریت این فضا باید همه ابعاد ملاحظه شود.

فناوری فاوا یک ابزار خنثی و خام نیست

دبیر شورای عالی فضای مجازی، فناوری فاوا را یک فناوری جهت‌دار که در ذات خود واحد فرهنگ است دانست و گفت: این فناوری یک ابزار خنثی و خام نیست.

وی تاکید کرد: شورای عالی فضای مجازی در تاریخ 17 اسفندماه سال 1390 با حکم رهبرمعظم انقلاب تاسیس شد که در بخشی از این حکم آمده است: لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن.

وی در خاتمه، ارتقای سطح آگاهی والدین، آموزش مباحث مرتبط با فضای مجازی در مدارس و ارتقای سواد دانش‌آموزان، حمایت از تولید و گسترش شبکه‌های علمی و برنامه‌های بومی، را از جمله پیشنهاداتی مهم راجع به فضای مجازی در فضای مجازی دانست و مدیریت فرهنگی را برای جوانان مهم و عام خواند و افزود: جوانان ما نیازمند مدیریت در این فضا هستند و برای پیمودن راه سخت فضای مجازی ایرانی، اسلامی و حقیقی مطلوب باید نقشه راه مدون داشته باشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اعلام برنامه های ملی این شورا در حوزه آموزش مجازی و بازی های رایانه ای از انجمن های اسلامی دانش آموزی کشور دعوت کرد تا در بحث فرهنگسازی و برنامه ریزی در فضای مجازی مشارکت جدی و فعال داشته باشند.
کد خبر: 160288

وب گردی

وب گردی