تهران - ایسکانیوز: دکتر ابراهیم طلایی، سرپرست پژوشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حاشیه مراسم آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز در مورد تعطیلی پنج شنبه های مدارس گفت: دولت قبل در رابطه با تعطیلی مدارس ادعا کرد که پژوهش انجام شده و بر همین اساس پنج شنبه ها را تعطیل کردند. اما هیچ وقت سند و مدرک و نتایج این پژوهش اعلام نشد.  اما دولت یازدهم کار پژوهشی روی تعطیل نکردن پنج شنبه ها را در چند مدرسه شروع کرده  است و تا به امروز داده های مورد نیاز در حال جمع آوری است که پس از نتیجه گیری مقایسه ای صورت خواهد گرفت که باز شدن مدارس در پنج شنبه ها چه تأثیراتی بر روی دانش آموزان، والدین و معلمان داشته است، یافته های این تحقیق قرار است در خرداد ماه سال آینده ارائه شود.

دکتر ابراهیم طلایی همچنین از افزایش آمار معلمین پژوهنده در سطح کشور خبر داد و گفت: تا کنون 80 هزار طرح اقدام پژوهی به ما رسیده که از این 80 هزار، 500 طرح به مرحله داوری رسید که امروز در این مراسم از 32 طرح از میان 500 طرح تقدیر به عمل آمد.

سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزایش کمیت معلمان پژوهشگر به 80هزار را جریان خاصی عنوان کرد و گفت: بالا رفتن کمیت معلمان پژوهشگر و این که معلم دست به قلم شود جریان تازه ای است که در ایران به وقوع پیوسته اما کیفیت آن نیز جایگاه دیگری است که بعد از آن مورد توجه ماست.

او در ادامه در مورد بودجه اختصاص یافته به اقدام پژوهی معلمین در بودجه سال 94 گفت: درصد مطلوبی از بودجه آموزش و پرورش به حوزه پژوهش در مقایسه با سال پیش اختصاص یافته است که در ذیل این بودجه پژوهش ما بودجه خاص اقدام پژوهی یا معلم پژوهی را در نظر گرفته ایم و برای آن برنامه های ویژه ای را در نظر داریم.

دکتر ابراهیم طلایی، در خصوص کاربردی کردن طرح های اقدام پژوهی معلمان در فضای آموزشی کشور و در سطح مدارس گفت: در درجه اول اقدام پژوهی معلم برای خود معلم مفید است. یعنی خودش می تواند برای سال اینده پوست اندازی کند و مدل دیگری برای شیوه آموزشی خود بیابد و ما می تونیم کمک کنیم تا گزارش این طرح ها و پژوهش ها برای ده ها نفر دیگر فرستاده شود.

سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این که طرح ها و پژوهش ها نمی تواند برای تمام کشور تعمیم داده شود بیان داشت: ما نمی توانیم به معلم سیستان بلوچستان بگوییم که معلم تهرانی با چنین روشی کار کرده و تو نیز با همین روش باید کار کنی. چرا که مسئله اصلی در هر استانی متفاوت است. ممکن است که در تهران مسئله اصلی دود و آلودگی هوا باشد اما در جای دیگر پسته مسئله اصلی باشد. لذا تربیت معلمی که آنقدر اندیشمند باشد که خودش دست به اجتهاد و انتخاب بزند نکته بسیار مهم است که ما تا رسیدن به آن سطح باید بسیار کار کنیم.

وی با اشاره به سخنان دکتر معماری رئیس دانشگاه فرهنگیان در مراسم آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان نگاه ویژه ای به این امر دارد که دانشجویانی که در آینده قرار است معلم شوند با این نگاه رشد کنند ولی باز هم این حرف بزرگی است که در عمل کار و تلاش بسیار می طلبد.

 
کد خبر: 166642

وب گردی

وب گردی