از زمانی که استرالیا در برابر داعش مبارزه خود را آغاز کرد، به خصص پس از حمله به یک کافه در سیدنی، اسلام هراسی و ترس از ترور افزایش یافت.

در حال حاضرتنها یک سوال برای دولت استرالیا وجود دارد. خطر تروردر این کشور قبل از گروگانگیری در سیدنی بالا ارزیابی شده بود، حتی زمانی که هیچ مدرکی هم برای تایید این موضوع وجود نداشت.

این کشور از ماه ها پیش به مبارزه با تروریست های " دولت اسلامی عراق و شام" پرداخته است: حداقل 70 استرالیایی به مناطق جنگی رفته اند تا با "خلیفه "بیعت کنند، در اواخر ماه  سپتامبر "تونی ابوت" در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد، کشورش نسبت به مبارزه با داعش "بسیار مصمم"است. هیچ کس حق ندارد، به نام خدا به قتل و آدم کشی دست زند. کمی بعد پارلمان در کانبرا موافقت خود را به شرکت در ائتلاف مبارزه علیه داعش به رهبری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد.

از آن زمان استرالیا با چند صد سرباز و هواپیمای جنگی به مبارزه با داعش رفته است.در نتیجه جمعیت استرالیا به دو دسته تقسیم شد: 54% مردم از سیاست ابوت یعنی مبارزه نظامی علیه داعش حمایت کردند. اما تنها 39% مردم با ماموریت نیروی زمینی در مبارزه علیه داعش موافقت کردند. همه پرسی ها نشان می دهد که 57% از مردم استرالیا، مبارزه علیه داعش را یکی از دلایل افزایش خطر ترور در استرالیا می دانند.

پیش ازهر چیز بازگشت از مناطق جنگی در خاور میانه برای دولت خطر بزرگی محسوب می شود. "ابوت" نخست وزیراسترالیا، قانون شکنان در صفوف داعش را به زندان های امنیتی تهدید کرد. تاکنون بیش از 85 گذرنامه باطل شده و یا دیگر تمدید نمی شوند تا از سفر افراط گرایان به عراق و سوریه جلوگیری کنند؛ با نقض این قوانین برخورد شدید قانونی خواهد شد. همه مردم استرالیا خواهان خروج نیروهای خود از این منطقه و ائتلاف مبارزه علیه داعش شدند.

در مبارزات  ضد تروریستی در سیدنی، ملبورن و بریزبن روی هم 15 مظنون دستگیر شده اند. آنها می خواستند به نمایندگی از داعش دست به کشتار مردم در ملاعام بزنند. این اتفاقات یک پیشرفت متناقص در سرزمین مهاجرت ها محسوب می شود، تناقضی بین فضای باز چند فرهنگی و تنش در حال رشد در استرالیا! حدود دو سوم استرالیایی ها مسیحی هستند، سهم مسلمانان در استرالیا تنها دو یا سه درصد است. اما تعداد زیادی  ازمهاجرانی که به استرالیا سفر کرده اند، مسلمان هستند. تعداد مسلمانان در بین جمعیت بومی استرالیا حدود 500 هزارنفر افزایش پیدا کرده، که اکثریت آنها سنی هستند.

با وجود چنین اتفاقاتی ترس و سوظن متقابل بین مسلمانان و غیرمسلمانان افزایش پیدا کرده است. با توجه به خشونت هایی که به نام اسلام در خاورمیانه اعمال می‌شود، اسلام هراسی در بین مردم افزایش یافته است.

 

یورگ اشمیلوسکی/ دی تسایت
کد خبر: 167258

وب گردی

وب گردی