تهران - ایسکانیوز: یک فعال حوزه فناوری با بیان این که باید ایده را جایگزین سرمایه کرد، گفت: شرکت های دانش بنیان برای ایجاد بازار کار، نباید متکی به بودجه باشند، چرا که اگر کالای با کیفیت ارائه دهند، می توانند با بودجه کم تر، قرارداد های بیشتری ببندند.

رضا سالم مدیر عامل واحد فناوری "سامان گستر شرق" و دارنده محصولات تجهیزات پزشکی، در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در مورد ایجاد بازار کار برای شرکت های دانش بنیان، ضمن بکر خواندن حوزه تجهیزات پزشکی، این حوزه را در زمره تکنولوژی های برتر خواند و اظهار کرد: تجهیزات پزشکی برای کسب و ایجاد بازار، دچار مشکل نیستند و اتفاقا بازاری تشنه تر از این حوزه وجود ندارد.

وی با بیان این که، خوشبختانه تجهیزات پزشکی در ایران بازار بسیار مطلوبی دارد، نقش خود شرکت های دانش بنیان برای ایجاد بازار کار را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: گرچه نوسانات بازار وجود دارد و شرکت ها نیز باید مسلط بر فنون بازار یابی باشند، اما با این همه، ایجاد بازار به وسیله خود شرکت های دانش بنیان، کار چندان دشواری نیست.

سالم، در زمینه احقاق این مهم توسط خود شرکت های دانش بنیان، اظهار کرد: البته ایجاد بازار کار توسط خود شرکت ها نیازمند مقدماتی‌ست که کاهش بروکراسی اداری، وجود سرعت و ایجاد سهولت در ارائه مجوز ها، برداشتن سرعت گیر های بی دلیل و غنیمت دانستن زمان از جمله مهم ترین آن ها به شمار می رود.
وی در این باره ادامه داد: ایجاد ارتباط با سازمان ها و نهاد هایی که تولیدات شرکت دانش بنیان برای آن ها کاربردی است نیز می تواند یکی دیگر از عوامل ایجاد بازار برای شرکت ها و تولید کنندگان باشد.


مدیر عامل واحد فناوری "سامان گستر شرق"، بدون صرفه نظر از نیاز به بودجه و سرمایه برای ایجاد بازار کار، تاکید کرد: گرچه برای احقاق این مهم، بودجه هم نیاز است، اما نباید تنها متکی به بودجه بود چون اگر کالای با کیفیت ارائه دهیم، می توانیم با بودجه کم تر، قرارداد های بیشتری ببندیم و این جاست که در واقع، فکر به جای سرمایه کار می کند.

دارنده محصولات تجهیزات پزشکی با تاکید بر این که، باید ایده را جایگزین سرمایه کنیم، ادامه داد: البته باز هم برای تولید برخی کالا ها و تجهیزات، بودجه های مکفی نیاز است. به عنوان نمونه در زمینه دارویی، نیاز به آزمایشگاه مشهود است که تاسیس آزمایشگاه، خود هزینه بسییاری طلب می کند. البته با این همه، بنده باز معتقد به این هستم که نباید متکی به بودجه بود.

این فعال عرصه دانش بنیان با بیان این که باید مالکیت معنوی تولیدات به طور دقیق تعریف شود، افزود: اگر شرکت های دانش بنیان نسبت به مالکیت معنوی کار خود اطمینان پیدا کنند، کار برای آن ها راحت تر می شود و آن جاست که با دغدغه کم تری می توانند در مسیر ثبت اختراع و طرح خود، گام بردارند.

وی با اشاره به این که ما در سال گذشته دارای پیشنهادات خوبی بودیم که متاسفانه بخاطر ضمانت نامه موفق به نگارش قرارداد نشدیم، درباره ضمانت نامه گفت: به عنوان مثال، شرکت من کالایی دارد که مشتری هم نیازمند آن است حالا اگر رقم قرارداد بالا باشد، در ازای دریافت و پرداخت آن وجه باید ضمانت نامه ای وجود داشته باشد تا به واسطه آن، دو طرف بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند. البته این ضمانت نامه باید بانکی یا دولتی باشد.

سالم در مورد دیگر شرایط ایجاد بازار کار برای شرکت های دانش بنیان، با بیان این که، اعتبار سنجی می تواند از راه های دیگر این مهم باشد، ادامه داد: یکی از کار ها می تواند ارائه وام بانکی با سود پایین و یا اخذ ضمانت های مرسوم بانکی کم تری باشد.

این فناور با اشاره به این که، اخذ مجوز برای شرکت های نوپا به مراتب دشوار تر از سایر شرکت هاست، گفت: باید مسیر حرکتی شرکت ها هموار تر شود تا یک شرکت نوپا بتواند با دلگرمی در مسیر ایجاد بازار کار، گام بردارد.
کد خبر: 168842

وب گردی

وب گردی