تهران-ایسکانیوز: امسال نیز همانند هرسال شاهد برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاهیان از تاریخ 23 اذرماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی بودیم با این تفاوت که دانشگاه آزاد اسلامی امسال با حضور 53 مرکز رشد پررنگ تر از هرسال دستاوردهای پژوهشی واحدهای خود را به نمایش گذاشت. خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از تعدادی از این غرفه ها بازدید کرد و از چند و چون طرح ها و گفته های رئیس دانشگاه ازاد اسلامی جویا شد. انچه در زیر می خوانید تعدادی از طرح های دانش پژوهان و پژوهشگران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است.

تعادل الکترونی زمین را بر هم می‌زنیم!


کاظم نگین تاجی در غرفه مرکز رشد قوچان در خصوص طرح خود گفت: طرح ما تولید برق با استفاده از الکترون های زمین است، شیوه کار به این ترتیب است که به وسیله یک منبع تغذیه که می تواند حتی باطری خودرو هم باشد و دو میله ی آهنی از زمین که منبع بزرگ الکترون است برق می گیریم.

وی افزود: ما فقط یک باطری را برای استارت کار می خواهیم دو میله آهنی ساده را در زمین فرو می کنیم و با سیم به گراندوی وصل می شود و استارت را می زنیم که در این زمان یک لوپ تشکیل می شود، اصل کار ما برهم زدن تعادل الکترونی زمین است.

نگین تاجی، نحوه ی تولید برق از زمین را این چنین بیان کرد: چون اختلاف پتانسیل زمین صفر است، از یک میله به زمین الکترون داده می شود و از طرف دیگه الکترون دریافت می گردد، وقتی الکترون بدهیم تعادل الکترونی زمین برهم می خورد و این شارش الکترون باعث ایجاد جریان می شود، به این طریق حتی می توان به 500 خانه برق انتقال داد.

وی همچنین از قول حمایتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یاد کرد و افزود: دکتر میرزاده از این طرح بازدید کرد و گفت اگر بتوانیم در مقیاس بزرگتر این طرح را پیاده کنیم صد در صد از ما حمایت خواهد کرد.

بازدید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از پانزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری

آزمایشگاه شیمی صنعتی صد در صد تولید داخلی

یاور نور محمدی پژوهشگر دیگری است که در نمایشگاه پژوهش امسال حضور داشت وی طراحی، ساخت و تجهیز آزمایشگاه شیمی صنعتی را طراحی کرده است که در این خصوص گفت: ما این طرح را از سال 78 آغاز کردیم که در5-4 واحد دانشگاهی از جمله واحد زنجان، اردبیل، لاریجان و دانشگاه سراسری ارومیه راه اندازی شده است.

نور محمدی ادامه داد: این دستگاه ها قبلا  به کشور وارد می شدند ولی ما توانستیم نمونه طراحی شده را با 1/8 قیمت تولید کنیم و آمادگی داریم که تمام واحدهای دانشگاهی را تجهیز کنیم.

زباله را به محصول کاربردی تبدیل می‌کنیم

یکی دیگر از طرح های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی طرح بازیافت زائدات شهری واحد صوفیان بود، شاهین فرشی توضیح داد: با استفاده از این دستگاه ما می توانیم تمام مواد پلاستیکی و سلولزی را به 7 نوع محصول کاربردی تبدیل کنیم.

فرشی افزود: دکتر میرزاده از این طرح استقبال کردند که انشاالله این طرح را صنعتی خواهیم کرد.

بازدید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از پانزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری

دستگاهی برای آسیاب مواد معدنی

سهیلی دانشجوی واحد نجف آباد در خصوص ساخت دستگاه بال میل گفت: دستگاه بال میل جهت آسیاب مواد معدنی و سرامیکی در حالت خشک و تر کاربرد دارد به کمک آن می توانیم سایز مواد را از 0.1 mm تا 1 mm برسانیم.

وی به سفارش خرید یک دستگاه توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: دکتر میرزاده راهنمایی کرد و گفت که می توانیم چرخش های دیگه ای نیز به این دستگاه اضافه کنیم تا سایز را کمتر کنیم.

سامانه اتوماسیون خودرو و کارت هوشمند پزشکی

خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در جریان بازدید از غرفه واحد ساری گفت و گویی با محمد زاده، مدیر مرکز رشد واحد ساری کرد، وی در خصوص این مرکز گفت: مرکز رشد ساری جزو مراکز رشد تخصصی است که در حوزه IT فعالیت می کند.

محمدزاده افزود: از دستاوردهای این واحد می توان به سامانه اتوماسیون خودرو، کارتخوان هوشمند پزشکی، عمود پرواز و انیمیشن اشاره کرد.

وی همچنین شرح مختصری از دستاوردهای این واحد داد و افزود: سامانه اتوماسیون خودرو می تواند وضعیت مصرف سوخت، روغن و سرعت کلیه خودروهای موجود در یک سازمان را با استفاده از جی پی اس برای مدیر آن سازمان مشخص کند.

طرح دیگر این مرکز دستگاه کارتخوان هوشمند پزشکی است، که کلیه سوابق پزشکی شخص در یک کارت ذخیره می شود و هر بیمار که به پزشک مراجعه کند، پزشک می تواند از طریق این کارت از کلیه سوابق بیمار از اولین مراجعه تا کنون اطلاع پیدا کند.

در طرح عمود پرواز امکان فیلمبرداری هوایی وجود دارد و از کاربردهای آن در حوزه فیلم برداری و جنگل بانی است.

بازدید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از پانزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری

دستگاهی برای ازریابی عملکر کارکنان

از دیگر غرفه هایی که در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فرهنگی حضور پررنگی را ایفا کرد غرفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بود.

دانشجویان این واحد دانشگاهی با طرح هایی چون مواد ضدعفونی کننده برای از بین بردن ویروس و قارچ در محل نگهداری دام و طیور، ردیاب آن لاین خودرو، ربات خانگی و دستگاه ارزیابی عملکرد کارکنان در نمایشگاه امسال حضور داشتند.

زمانیکه از آن ها در خصوص مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی پرسیده شد گفتند: از سیاست های جدید دکتر میرزاده ورود طرح های دانشجویی به صنعت است که در این خصوص حمایت های خوبی را نیز آغاز کرده اند.

نمایشگاه پژوهش و فناوری در حالی به کار خود پایان می‌دهد که بسیاری از پژوهشگران در آن توانستند با اهالی صنعت و مسئولین ارتباط برقرار کنند و قول‌های مساعدی هم برای کمک مالی و معنوی گرفتند. امیدواریم که این ارتباط در طول سال همچنان ادامه داشته باشد و توجه به نخبگان منوط به یک جشنواره و یک هفته نشود.
کد خبر: 169514

وب گردی

وب گردی