تهران –ایسکانیوز :برات قبادیان مشاور معاون وزارت علوم و وتحقیقات درخصوص پژوهش گفت: نهادینه کردن و فرهنگ سازی پژوهش وظیفه تک تک ما است.
قبادیان در حاشیه دومین جشنواره ملی پژوهش در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره حمایت وزارت علوم از برنامه های پژوهشی اظهار کرد: در هقته پژوهش در سراسر کشور برنامه های انجام شده است، تقدیر و تشکر از پژوهشگران هم از کارهای وزارت علوم بوده است. ضمن اینکه وزارت علوم حامی پژوهش  در سیاست گذاری ها و  اجراست.
او در ادامه افزود : تاسیس و تجهیز همه پژوهشگاه ها، آزمایشگاه ها و پارک های علم و فناوری با حمایت وزارت علوم اتفاق افتاده است بنابراین سالیانه میلیارد ها تومان با هزینه وزارت علوم هزینه می شود. شما باید بدانید آن چه به عنوان فناوری و تکنولوژی در دنیا وجود دارد موقعیت هایی است که از طریق آموزش و پژوهش به فن آوری منتقل و سپس عوایدش به جوامع می رسد.
مشاور وزیر علوم گفت: در اصل پژوهش منشا تجاری سازی درحوزه های مختلف است یعنی آن چه در دنیای پیچیده وجود دارد نتیجه آن از پژوهش است.چگونگی به وجود آمدن کالاهایی که وجود دارد از یک ایده شروع شده، سپس بر روی آن پژوهش صورت گرفته است و پس از آن به مرحله تجاری سازی رسیده است. بنابراین پژوهش در سطوح گوناگون باید مورد توجه قرار گیرد.
مشاور معاون وزارت علوم و تحقیقات در ادامه اظهار داشت :جامعه ای موفق است که به این گونه مسائل بها دهد، وجود یک کالای ژاپنی در هر خانواده ای در دنیا حاصل همین پژوهش هاست و نشان دهنده قدرت ژاپن در تمام جهان است.
قبادیان در پاسخ به اینکه آیا برای پژوهشگرانو یا اساتید دانشگاه تسهلاتی در نظر گرفته شده است یا خیر گفت: امروز در دانشگاهها برای هر استادی اعتباری در نظر می گیرند، برای رساله ها پایان نامه های دانشجویی با بودجه هایی که در وزارت علوم تصویب می شود و در خدماتی است که به دانشجویان و اساتید ارائه می شود. در ارتباط با طرح ها هم، طرح هایی که در ارتباط با نیاز کشور است در اولویت قرار می کیرد. بنابراین امیدواریم با این وضعیت بتوانیم فرهنگ پژوهش را در کشور تقویت کنیم.
قبادیان درخصوص وضعیت پژوهش درحال حاضر چنین عنوان کرد: معتقدم هنوز نتوانستیم پژوهش را فرهنگ سازی کنیم؛ همانطور که انسان به خواب، غذا و آب نیاز دارد، باید بدانیم که جامعه هم بدون پژوهش نمی‌تواند زنده بماند. نهادینه کردن و فرهنگ سازی وظیفه تک تک ما است تا ان شاالله ایرانی پیشرفته داشته باشیم. ما در پژوهش در ابتدای راه هسنیم و تازه کار شروع شده است و هنوز خیلی اقدامات دیگری باید در این حوزه انجام دهیم تا بتوانیم ادعا کنیم در پژوهش مطرح هستیم.

باید به آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها بها دهیم
مشاور معاون وزارت علوم و تحقیقات در مورد جلسات آزاد اندیشی افزود: اساسا من فکر می کنم خداوند انسان را آزاد افریده و اگر از بعد اعتقادی هم به آن نگاه کنیم، آزاد اندیشی دارای ارزش های شگرفی است. امام حسین(ع) می فرماید:«ا گر دین ندارید آزاه باشید» و این جمله نشان دهنده ارزش آزاد اندیشی در جامعه اسلامی است و با توجه به این سخن امام حسین (ع) باید به این موضوع بها دهیم.
قبادیان در پایان در خصوص بر هم خوردن سخنرانی چهره های مطرح سیاسی در 16 آذر سید حسن، علی مطهری و فائزه هاشمی هیج پاسخی نداد و افزود: درباره مسائل علمی پژوهشی و فناوری از من سوال کنید من در خصوص مسایل سیاسی اطلاعی ندارم و حوزه من، حوزه سیاسی نیست.
کد خبر: 170001

وب گردی

وب گردی