تهران-ایسکانیوز: سیدعباس سجادی می گوید: آثار گنجینه فرهنگسرای نیاوران به مرور نمایش داده می شود و در قالب چند جلد کتاب در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد. وی تاکید دارد: اگر «انرژی جوانی» مدیریت نشود سرخورده و سرکش می شود.


به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، «فرهنگسرای نیاوران مرکز تنفس حوزه هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است». این جمله علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معارفه سیدعباس سجادی است. این جمله را بهانه ای قرار دادیم تا با مدیر بنیاد نیاوران که کمتر از یک ماه دیگر مدیریتش بر این مجموعه یک سال می شود گفت و گویی داشته باشیم. سجادی تاکید دارد: در این مدتی که در فرهنگسرا حضور دارم همواره در تلاش بودم به وعده معاون هنری وزارت ارشاد و قول های که داده شده نزدیک شوم ولی هنوز تا ایده آل فاصله داریم.


فرهنگسرا با تئاترشهر و تماشاخانه ایرانشهر فرق دارد


 دو سالن اصلی و گوشه نیاوران در مدیریت سجادی به شکل مستمر و در ساعاتی مشخص به اجرای نمایش اختصاص پیدا کرده. نمایش های که مخاطبان زیادی را به این مکان تاریخی کشانده است. اما گاهی زمزمه های شنیده می شود که این مجموعه به برخی هنرمندانی توجه ویژه ای دارد و دیده شده از یک هنرمند اجراهای متعددی در این مکان به صحنه رفته است. سجادی در دفاع از این موضوع می گوید: براساس مخاطب و ذائقه او نمایش ها انتخاب می شوند. نمایشی که بتواند سالن را پر کند. پر کردن سالن اصلی با 270 صندلی کار ساده ای نیست. در این حوزه فعالیت به صورت درصدی و گیشه ای است. وقتی سالن واگذار می شود نمایش باید قدرت پر کردن سالن را داشته باشد. وقتی این قدرت وجود ندارد مجبوریم دست به انتخاب بزنیم. این که هر فردی حق دارد در هر مکانی اجرا داشته باشد مطالبه اشتباهی است.اینجا تئاترشهر و یا تماشاخانه ایرانشهر نیست. باید سالن پر شود و نمایش مخاطب داشته باشد که هم به نفع هنرمند است و هم مجموعه نیاوران فعال تر می شود. در مورد برخی هنرمندان حساسیت های ایجاد شده که برای ما ملاک نیست. برای ما همه هنرمندان عزیر و قابل احترامند و توجه و تعمدی به فرد خاصی نداریم و اگر چند نام پشت سر هم تکرار شده کاملا اتفاقی است.


رونمایی گنجینه نیاوران


در ادامه این گفت و گو از سجادی درباره گنجینه فرهنگسرای نیاوارن می پرسم و این که چه برنامه ای برای معرفی آثار گنجینه پیش بینی کرده است؟ وی با بیان این که فرهنگسرا بالغ بر 600 اثر هنری شناسنامه دار از بزرگان در گنجینه دارد، اظهار داشت: این آثار به مرور با عناوین مختلف نمایش داده می شود و در قالب چند جلد کتاب در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد. به عنوان نمونه 40 اثر منحصر به فرد نمایشگاه قهوه خانه ای در گنجینه موجود است که نمایشگاهی از این آثار با همین محوریت برگزار خواهد شد. به تازگی نیز تصمیم گرفتیم 40 اثر قهوه خانه ای را در قالب کتابی نفیس منتشر کنیم.


40 سال از عمر فرهنگسرای نیاوران می گذرد


سجادی همچنین فعالیت در فرهنگسرا را به دو بخش عمرانی و نگاهداشت آن تقسیم کرد و گفت: این فرهنگسرا به عنوان مکانی که 40 سال از عمر آن می گذرد نیازمند تعمیرات اساسی است. در این راستا، کف محوطه برداشته شد و براساس همان متد قبلی اجرا شد. پله ها تعادل نداشت و با نظر کارشناسی طراز شد. همچنین اثر آینه‌کاری منیر فرمانفرماییان مورد ترمیم قرار گرفت که 40 سال پیش ساخته شده. این نشانی بود که این مکان برای او و هنرش ارزش قایل است.


حوزه ادبیات و موسیقی در فرهنگسرا پر رنگ نبود


برپایی کانون ادبی نیاوران از برنامه های است که با مدیریت سجادی شکل گرفت و با حضور استادان و نویسندگان سه شنبه ها در سالن گوشه میزبان مخاطبان است. وی درباره راه اندازی کانون ادبی نیاوران توضیح داد: سه شنبه ها برنامه شعر داریم. در ماه یک بار خانه مینی مال کانون ادبی نیاوران فعالیت دارد که با حضور صاحب نامان عرصه قلم برگزار می شود و در پایان یک قطعه موسیقی نیز اجرا خواهد شد.از این نشست ها آخر سال کتابی منتشر می شود. پیش از این، در دوره ای که فرهنگسرا را تحویل گرفتم فعالیت در حوزه ادبیات و موسیقی خیلی پر رنگ نبود و به ویژه فعالیت در حوزه موسیقی گزینشی انجام می شد. در این مدت تلاش شد فرهنگسرا در تمام زمینه های فرهنگی و هنری فعالیت داشته باشد و یک تناسب سازی و توازن نسبت به فعالیت ها به وجود آید. ساعت برنامه به شکلی تعریف شده که مثلا بعد از اجرای تئاتر سالن به برنامه موسیقی اختصاص پیدا کند و تداخلی بین برنامه ها ایجاد نشود. همچنینفعالیت موسیقی بانوان برای برگزاری کنسرت بیشتر شده. به هر اندازه که درخواست برنامه باشد امکانات در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت و محدودیت نداریم. البته ملاک برنامه و سطح آن به عهده دفتر موسیقی است.


 


فعالیت در عرصه بین المللی


در پی برگزاری نمایشگاه هنر انسان‌دوستی توسط دفتر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در فرهنگسرا، سجادی مورد تقدیر سازمان ملل قرار گرفت. وی درباره فعالیت های عرصه بین المللی گفت: در این عرصه فقط در مهر ماه 9 برنامه بین المللی برگزار شد. نمایشگاه «رهایی غزه» از ٨٠ هنرمند که درد و رنج کودکان غزه در جنگ 51 روزه را به تصویر کشیدند.نمایشگاه هنر انسان دوستی و برپایی کنسرت با حضور نوازندگان غیر ایرانی از جمله این فعالیت ها است.


سینما روباز و نمایشگاه چیدمان


در ادامه این گفت و گو از سجادی درباره برگزاری کلاس های آموزشی و کارگاه پرسیدم. وی با بیان این که برای کلاس آموزشی فضا کم است، تصریح کرد:فضایی برای کلاس آموزشی نداریم ولی درصدد این هستیم که چند کلاس و کارگاه از سال جدید آغاز شود و به سمت توسعه آن برویم. همچنین سال آینده در تابستان سینما روباز، اجرای برنامه ویژه کودکان و هنر چیدمان را خواهیم داشت. این مکان وجب به وجب برای برگزاری برنامه هنری امکانات دارد و باید برنامه ریزی درست شود. در مقابل هنرمندان اعتماد کنند و وارد مجموعه شوند.


آموزش ترانه سرایی


مدیر مجموعه نیاوران از برنامه ریزی حوزه های هنر تا تابستان سال آینده در فرهنگسرا گفت و ادامه داد: سامانه ای داخلی تعریف شده که طی آن فعالیت گالری و سالن ها تا تابستان سال آینده مشخص است.کلاس آموزش ترانه سرایی از مبتدی تا پیشرفته را نیز به شکل رایگان برگزار خواهیم کرد.


شاگرد کوچک هنر


سجادی خود را شاگرد کوچک هنر دانست و اضافه کرد: مهمترین نکته که برای یک مجموعه فرهنگی تعیین کننده است احترام به مخاطب است. چه هنرمند باشد چه شهروند. خدمتگزار ارباب رجوع هستم و مخاطب باید حرمت ببینند. همچنین احترام به هنرمند را الزام می دانم.


 


پیامی فراتر از انرژی هسته ای


 


سجادی در بخش پایانی سخنانش از روز تشییع پاشایی گفت و افزود: این جریان پیام روشنی داشت. برای مدیران و مسوولین فرهنگی این انرژی قابل اهمیت است و ارزش آن فراتر از انرژی هسته ای است. «انرژی جوانی» که باید مدیریت شود و اگر نشود سرخورده و سرکش می شود. اگر مدیریت شود بذرهای امید در کشور تبدیل به نهال خواهد شد. این نسل را خیلی باید جدی گرفت. نسلی که سرعت آن با دیروز هماهنگ نیست و شتاب در آن زیاد است. وظیفه همه ما مدیران فرهنگی است که این بخش را جدی بگیریم و فضا را برای فعالیت آن ها آماده کنیم.


سجادی علاوه بر مدیریت فرهنگسرای نیاوران، مشاور معاونت هنری و شاعر و ترانه سرا است. وی به عنوان مجری ادبی و هنری نیز فعالیت دارد.

کد خبر: 170070

وب گردی

وب گردی