ایسکانیوز: ضررهای مالی بی‌سابقه سونی در زمینه‌ی تلفن‌های هوشمند و از دست دادن بخش اعظمی از بازار اروپا و آمریکا را فراموش کنید؛ روند کاری چشم بادامی‌ها با سری جدید تلفن‌های هوشمند اکسپریا، به طور کامل تغییر کرده است. سامورایی‌ها دیگر شباهتی به کمپانی مقلد و منفعل چند سال گذشته ندارتد. آن‌ها با معرفی سری جدید پرچم‌داران خود در همایش IFA سال جاری میلادی، به همگان ثابت کردند که پلی‌استیشن تنها برند موفق آن‌ها طی چند ماه آینده نخواهد بود. حال سونی و محصولاتش در بازار حرفی برای گفتن دارند و سری اکسپریا نیز در حال تبدیل شدن به یکی از برندهای محبوب دوست‌داران دنیای صفر و یک است. در ادامه به بررسی یکی از جدیدترین پرچم‌داران سونی، اکسپریا زد 3 کامپکت خواهیم پرداخت.

در جستجوی بهترین‌ها

سونی مدل زد 3 را با شعار «به خوب قانع نباش؛ عالی را طلب کن!» روانه‌ی بازار کرد. شعاری که به نظر می‌رسید در رابطه با مدل کامپکت تلفن هوشمند مذکور، چندان صادق نباشد. زد 3 کامپکت با قیمت 599 دلار به دست کاربر می‌رسد. قیمتی که تفاوت صد دلاری‌اش با پرچم‌دار اصلی سونی، کاربران را مجاب می‌کند تا به سراغ زد 3 بروند و مدل کامپکت را به دست فراموشی بسپارند. البته نظر ما چیز دیگری‌ست. کامپکت با وجود تفاوت قیمت با پرچم‌دار اصلی، هم‌چنان از نظر سخت‌افزار و عملکرد اسمارت‌فون کاربرپسندی به نظر می‌رسد. پردازنده‌ی مشابه با زد 3 و البته استفاده از سری اسنپ دراگون، سبب شده است تا دوست‌داران تلفن‌های کوچک‌تر از زد 3 کامپکت به عنوان یک انتخاب هوشمندانه یاد کنند. علاوه بر پردازنده، کیفیت دوربین و برخی از مشخصات صفحه نمایش نیز میان زد 3 و مدل کامپکت مشابه هستند. تفاوت کلی سخت‌افزاری و ظاهری هر دو مدل، بیش از هر چیز حاصل بزرگ‌تر بودن صفحه نمایش پرچم‌دار اصلی سونی است. زد 3 کامپکت با صفحه نمایش  4.6 اینچی خود، میزبان آن دسته از کاربرانی خواهد بود که از صفحه نمایش فبلت‌گونه‌ی 5.2 اینچی مدل زد 3 دل خوشی ندارند. علاوه بر اندازه‌ی صفحه نمایش، رزولوشن نیز به طرز محسوسی تغییر کرده است. اگر از صفحه‌ی نمایش بگذریم، تنها تفاوت آشکار دو مدل در حافظه رَم خواهد بود. زد 3 با حافظه‌ی سه گیگابایتی خود، گوی سبقت را از مدل کوچکتر کامپکت می‌رباید. در بنچ‌مارک‌های به ثبت رسیده از زد 3 کامپکت، عملکرد کلی دستگاه از تمامی رقبای هم‌رده بالاتر است. بجز بنچ‌مارک‌های مرتبط با پردازنده‌ی اصلی که تنها خود CPU را مورد بررسی قرار می‌دهند، کامپکت به راحتی از سد رقبا می‌گذرد و خود را هم‌رده‌ی پرچم‌داران اصلی دیگر کمپانی‌های مطرح دنیای تلفن‌های هوشمند معرفی می‌کند. البته اگر انتخاب شما تنها به سخت‌افزار و حافظه‌ی جانبی محدود نشود، مدل کامپکت در زمینه‌ی ابعاد و وزن نیز توجه‌تان را به خود جلب خواهد کرد. وزن کمتر و ابعاد کوچکتر، سبب شده‌اند تا زد 3 کامپکت عملکرد نسبتا مناسبی را در میان هم‌رده‌های خود ارائه داده و یک تلفن هوشمند ارگونومیک و خوش‌دست به حساب بیاید. تفاوت 23 گرمی زد 3 کامپکت با زد 3 152 گرمی سبب می‌شود تا آن دسته از کاربرانی که به تلفن‌های هوشمند سبک وزن تمایل دارند، به سرعت جذب زد 3 کامپکت شوند.

IMG_20141218_080245


مروری بر قابلیت‌های کلیدی زد 3 کامپکت

حال که سخت‌افزار و مشخصات فنی پرچم‌دار جدید سونی را مرور کردیم، نیم نگاهی نیز به قابلیت‌های کلیدی این تلفن هوشمند خواهیم داشت. طراحی کلی زد 3 کامپکت، هم‌چنان به اسمارت‌فون‌های اولیه سونی شبیه است. ظاهر نه‌چندان نوآورانه و نقش بستن چند باره‌ی نام سونی بر روی بدنه و بالای صفحه نمایشگر، سبب شده است تا این تلفن‌های همراه خوش‌ساخت از نظر طاحی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشند. سونی به‌مانند دیگر مدل‌های محبوب سری زد، صفحه نمایش تلفن همراه هوشمند جدید خود را نیز از جنس شیشه‌ی ضدخش انتخاب کرده است. با وجود یکسان بودن جنس شیشه‌ی استفاده شده برای سطح پشت و جلوی زد 3 کامپکت، تست‌های صورت گرفته توسط تیم ایسکا تِک نتیجه‌ی متفاوتی را نمایش می‌داد. سطح پشت کامپکت، استعداد بالایی در جذب اثر انگشت داشت و پس از چند دقیقه کار کردن مداوم، به راحتی کثیف می‌شد. این در حالی است که صفحه نمایشگر به ندرت اثر انگشت کاربر را جذب خود می‌کند. در کنار بدنه و صفحه نمایشگر از جنس شیشه‌ی ضدخش، سطح خارجی و اطراف بدنه از جنس پلاستیک مقاوم ساخته شده‌اند. با وجود مقاومت بالا و البته طراحی هوشمندانه‌ی اطراف بدنه، نمی‌توان نظر قطعی در رابطه با کارکرد این بدنه‌ی پلاستیکی در طولانی مدت داد.

صفحه نمایشگر زد 3 کامپکت علاوه بر مشخصات فنی که پیش از این ذکر کردیم، در عمل نیز عملکرد خارق‌العاده‌ای دارد. استفاده سونی از موتور پردازشگر X-Reality سبب شده است تا وضوح و دقت بالای تصویر در اولین تماس با کامپکت نیز حس شود. علاوه بر این، ضدخش و ضد گرد و غبار بودن صفحه‌ی نمایش سبب می‌شود تا زد 3 کامپکت در هر شرایطی کارایی خود را حفظ کند. البته کمتر کسی بدون توجه به قابلیت ضد آب بودن سری زد، از کنار آن‌ها می‌گذرد. در تست‌های انجام شده توسط تیم ایسکا تِک، تمامی امکانات اکسپریا زد 3 کامپکت در عمق یک و نیم متری آب نیز به درستی کار می‌کنند. تکنولوژی به کار رفته در درگاه‌های ورودی و خروجی کامپکت به شکلی هستند که آب به هیچ وجه به آن‌ها نفوذ نخواهد کرد. علاوه بر این، با وجود شیشه‌ای بودن بدنه، اسمارت‌فون مذکور در برابر ضربات نسبتا محکم نیز مقاومت خوبی از خود نشان داده و با اندکی ارفاق، یک مدل همه فن حریف به شمار می‌آید.

زد 3 کامپکت با سیستم عامل اندروید کیت‌کت 4.4.4 عرضه شد و تا هنگام تست نهایی توسط ایسکا تِک، به‌روزرسانی جدیدی نیز بر روی آن عرضه نشده بود. با این وجود می‌توان از سونی خرده گرفت که چرا با وجود به‌روزرسانی عموم تلفن‌های همراه پرچم‌دار به اندروید 5، زد 3 کامپکت هم‌چنان به نسل قبل این سیستم‌ها محدود شده است. البته پشتیبانی کامپکت از نسل چهارم اندروید، به لطف پشتیبانی نرم‌افزاری قوی سونی چندان به چشم نمی‌آید. اصلی‌ترین و مهم‌ترین قابلیت نرم‌افزاری این مدل، حالت ریموت-پلی و هم‌سو شدن با کنسول نسل هشتمی پلی‌استیشن 4 است. در هنگام کار با پلی‌استیشن 4 از طریق زد 3 کامپکت، کمتر تاخیری در عملکرد تلفن هوشمند سونی دیده شد و بدنه نیز در معدود لحظاتی بیش از حد داغ شد. تجربه‌ی عناوین نسل هشتمی بر روی تلفن هوشمند، از آن دست ویژگی‌هایی است که خود به تنهایی می‌تواند دلیلی برای انتخاب سری جدید اکسپریا زد باشد. زد 3 کامپکت نه تنها از نظر ارائه امکانات و نرم‌افزارهای کاربردی موفق عمل می‌کند؛ بلکه در پس‌زمینه و در مباحث فنی نیز عملکرد خوبی دارد. افزایش عمر باتری و هم‌سو شدن اسمارت‌فون با تمامی گجت‌های سونی، سبب می‌شوند تا کامپکت یک سر و گردن از رقبای هم‌رده خود بالاتر باشد.

IMG_20141218_080307


نهایتا دوربین زد 3 کامپکت مورد بررسی ایسکا تِک قرار می‌گیرد. دوربینی که به حق عملکردی شایسته داشته دارد و در حد نام یک دوربین 20 مگاپیکسلی عمل می‌کند. مهم‌ترین نقطه‌ی قوت کامپکت در زمینه‌ی دوربین، در واقع یکی از معدود نکات منفی این اسمارت‌فون نیز به حساب می‌آید. سونی چندین و چند حالت متنوع برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری با کیفیت 4K برای زد 3 در نظر گرفته است؛ اما در نقطه‌ی مقابل کاربر را مجبور می‌کند تا برای استفاده از عموم حالت‌های خاص دوربین، از کیفیتی پایین‌تر از 20 مگاپیکسلی برای تصویربرداری استفاده کند. این مسئله سبب می‌شود تا بسیاری از برنامه‌ها و ویجت‌های ریز و درشتی که سونی برای زد 3 کامپکت در نظر گرفته است، عملکرد مطلوبی را از خود نشان نداده و در حد یک اسمارت‌فون میان‌رده عمل کنند. اگر از این مسئله بگذریم و کیفیت کلی هر دو دوربین را مورد بررسی قرار دهیم، با یکی از بهترین‌های بازار در کنار تلفن‌های هوشمند لومیا مواجه خواهیم بود.

انتخاب اول متحدین سامورایی‌ها

در پایان و با توجه به آن‌چه در طول متن ذکر شد، می‌توان اکسپریا زد 3 کامپکت را یکی از بهترین اسمارت‌فون‌های سونی طی چند سال اخیر دانست. اگر به سامورایی‌ها و سیاست‌هایشان در زمینه‌ی عرضه و بازاریابی تلفن‌های هوشمند علاقه‌مند هستید، اسمارت‌فون جدید این شرکت بهترین انتخاب شما خواهد بود. مطمئن باشید که زد 3 کامپکت با توجه به ابعاد و وزن مناسب خود، از نظر کیفی عملکردی هم‌رده‌ی پرچم‌دار محبوب سونی، مدل زد 3، را با قیمتی به مراتب کمتر در اختیارتان قرار خواهد داد.

 
کد خبر: 170080

وب گردی

وب گردی