انتخابات ریاست جمهوری تونس در نهایت با پیروزی "بجی سعید السبسی" سیاستمدار کهنه کار تونسی پایان یافت. دیگر در تونس پیروزی با 80 یا 90 درصد آرا اتفاق نخواهد افتاد، زیرا که دوران دیکتاتوری به پایان رسیده است.

امنیت و ثبات، اقتصاد و بیکاری مهمترین مسائلی هستند که رای دهندگان را به جنب و جوش در آورد، در حالیکه مبارزه انتخاباتی بین السبسی و مرزوقی، خود حمله شخصی در برابر مبارزان بود. مرزوقی در واقع نامزد حزب "النهضه" بود. او حریف خود را متهم می کند که تجسم رژیم قدیمی و با 88 سال سن برای پست ریاست جمهوری پیر است. اسلامگرایان النهضه، دومین قدرت در پارلمان هستند که خودهیچ کاندیدی را معرفی نکرده بودند.

مردمی که به السبسی رای داده اند، او را مسئولیت پذیر و شایسته ی این پست می دانند. آنها امیدوارند که رئیس جمهور جدید تصویر این سرزمین را در خارج از کشور بهبود ببخشد.

"علی" یکی از شهروندان تونسی، نگران است تا همه چیز دوباره مانند گذشته شود. او پا به سی سالگی گذاشته و بیش از ده سال است که بیکار است. علی امیدوار بود مرزوقی پیروز این انتخابات شود. " مهمتر از همه چیز این است که المزروقی به جوانان اهمیت می دهد، به همه ی بیکاران تحصیل کرده، با مدارک دانشگاهی مانند من." در نهایت این جوانان بودند که انقلاب تونس را رقم زدند. " هم اکنون ما نیاز به پیشرفت و توسعه داریم، بیکاری  و اختلاف طبقاتی بیداد می کند. مناطق جنوبی وضعیت بدتری از مناطق ساحلی دارند."

دقیقا همین مناطق به ویژه جنوب این کشور و حومه فقیرنشین بیشترین رای را به مرزوقی دادند. حال السبسی باید به آنها نشان دهد که حرفایش در عصر روز انتخابات جدی است، اینکه او می خواهد رئیس جمهور همه مردم تونس باشد و این سرزمین را یکپارچه کند. با اینکه از شب یکشنبه در شمال تونس صدای بوق ماشین ها و شادی مردم شنیده می شود، در جنوب جوانان در اعتراض به نتیجه انتخابات صف کشیدند.

رئیس جمهور باید احزاب متلاشی شده را متحد کند

با اینکه انتخابات خوب پیش رفته اما راه زیادی تا رسیدن به دموکراسی باقی است. پنج سال آینده می تواند سال های سخت تری از زمان حال باشند. این کشور هنوز تجربه دموکراسی را ندارد، خیلی چیز ها نامشخص هستند. اما قدم به قدم همه چیز پیش می رود. اگرچه این کشور با قانون اساسی و انتخابات آزاد و شفاف خود قدم بزرگی را به سوی دموکراسی برداشته است، با این حال "تفکیک قوا" به معنای دموکراسی نیست.

رئیس جمهور جدید با چالش های جدیدی روبه رو است، حتی زمانی که او به لطف قانون اساسی جدید، وظایف خود را با نخست وزیر تقسیم کند. سبسی باید پارلمان از هم پاشیده را یکی کرده،تا حزبش "ندای تونس" در هفته های آینده ائتلافی تشکیل داده و بتواند دولتی بسازد. بعد از آن اصلاح مالیات و یارانه دولتی در برنامه  دولت است. هر ساله کسری زیادی در بودجه تونس دیده می شود.

مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری به وضوح کمتر از مشارکت در انتخابات مجلس بود.

سارا مرش

مترجم: ملینا حاجبی

 
کد خبر: 171723

وب گردی

وب گردی