تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

پرسپولیس همچنان در انتظار ثبات مدیریتی

پارسال همین امروز بود که محمد رویانیان مدیر عامل سابق پرسپولیس پیرامون وضعیت حضورش در باشگاه پرسپولیس گفته بود اگر یکی از شروطش برای ماندن در پرسپولیس عملی شود با انرژی بیشتری کار می کند. او همچنین ادامه داده بود: منتظر تصمیم آنها(وزارت ورزش) هستم. فکر می‌کنم در بیانیه‌ای که صادر شد ما کمترین درخواست را از هیات مدیره و وزارتخانه داشتیم. او افزوده بود: من رویانیان چیزی نمی‌خواهم. همه نگرانی و دغدغه من برای باشگاه است. این حق پرسپولیس و هوادارانش است که تکلیف مسائل مالی‌اش از سوی وزارتخانه مشخص شود. او همچنین درباره ماندنش در باشگاه گفته بود: ما اگر بنا شد که بمانیم باید مشکلات باشگاه را درست کنیم. اگر من بمانم اما بازهم موانعی برای حل مشکلات سر راه باشد پس ماندن ما چه فایده‌ای دارد؟ باز هم می گویم برای خودم نمی خواهم بمانم بلکه پرسپولیس نیاز به حل مشکلاتش دارد.

حالا یکسال از این سخنان رویانیان گذشته است نه وزارت ورزش به قول هایش عمل کرده است و نه او در پرسپولیس مانده است. رویانیان بهمن ماه سال گذشته در حالی  استعفا داد و از پرسپولیس رفت که برخی از پیشکسوتان پرسپولیس معتقد بودند که وی بدهی 40 میلیارد تومانی برای این باشگاه بزرگ به یادگار گذاشته است. محمد رویانیان در اردیبهشت ماه امسال به دلیل فساد مالی در ستاد سوخت بازداشت شد این درحالی است که وزارت ورزش همواره از ولخرجی ها او انتقاد می کرد تا در نهایت خود رویانیان تصمیم به استعفا گرفت و از پرسپولیس رفت. بعد از رویانیان علی پروین سرپرست موقت باشگاه پرسپولیس شد. در اردیبهشت امسال و در آستانه فصل جدید فوتبال علیرضا رحیمی مدیر عامل سابق تیم سپاهان اصفهان به مدیریت باشگاه پرسپولیس رسید. ولی خیلی طول نکشید که رحیمی هم استعفا  داد و از باشگاه پرسپولیس رفت. رحیمی که با حمیدرضا سیاسی رئیس هیئت مدیره بر سر برکناری علی دایی اختلاف نظر داشتند در نهایت رحیمی نتوانست این اختلافات را دوام بیارد و استعفا داد و از باشگاه رفت. بعد از رفتن رحیمی سیاسی به عنوان مدیر عامل باشگاه پرسپولیس انتخاب شد ولی همین ماه گذشته سیاسی هم به خاطر پرونده شاکیان قبلی باشگاه پرسپولیس بازداشت شد و بازهم پرسپولیس بدون مدیرعامل در حال سپری کردن فصل است. در یک سال گذشته باشگاه پرسپولیس 4 بار مدیرعامل عوض کرده است که نشان از عدم ثبات در جایگاه مدیریتی این باشگاه دارد.

1366197686

در همین راستا دو روز پیش گودرزی وزیر ورزش درباره مدیریت باشگاه پرسپولیس گفت: پس از اینکه سیاسی،‌ مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بازداشت شد، اعضای هیات مدیره فکر می‌کردند که او به زودی آزاد می شود، اما پس از اینکه آزاد نشد، باید برای جایگزینی فکری کرد. ولی  مهدی خواجه وند عضو هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس  پیرامون انتخاب مدیر عامل جدید گفته بود: چنین موضوعی در دستور کار هیات مدیره نیست، ولی ان‌شاءالله هیات مدیره در یکی، دو روز آینده به شکل عملی‌تری وارد کار خواهند شد. ممکن است اعضای هیات مدیره مستقیما ورود کنند.

تیم پرسپولیس در یک دهه ی اخیر 12 مدیر عامل عوض کرده است که نشان از عدم ثبات مدیریت در این باشگاه دارد در حالی که انتظار می رفت با روی کارآمدن دولت جدید و توجه آنها به بحث خصوصی سازی باشگاه پرسپولیس، این تیم بعد از سال ها می تواند به ثبات مدیریتی برسد ولی تغییر 4 مدیر عامل در  یک سال و همچنین بی نتیجه ماندن خصوصی سازی باشگاه عملا امیدواری ها نسبت به ثبات در این باشگاه را با تردید روبرو کرده است حال باید منتظر ماند دید آیا دولت و در راس آن وزارت ورزش می تواند مشکلات این باشگاه پرطرفدار حل کند یا خیر؟

توجه به بخش کشاورزی افزایش یافته است

پارسال همین امروز بود که سید محمد نیک‌نژاد مدیرعامل مجمع ملی خبرگان بخش کشاورزی کشور پیرامون وضعیت کشاورزی کشور گفته بود: به جرات می توان گفت که یک درصد کشاورزان کشور که کشاورزان نمونه و خبرگان این بخش هستند حدود 27 درصد محصولات بخش کشاورزی را فراهم می کنند و حال اگر شرایطی فراهم شود تا تعداد این کشاورزان به سه یا چهار درصد برسد، میزان تولیدات بخش کشاورزی نه تنها پاسخگوی همه نیاز کشور است، بلکه صادر کننده هم خواهیم بود. او ادامه داده بود: ر این اتفاق بیافتد ظرف کمتر از دو سال حداقل به خودکفایی در حوزه تولید گندم و برنج خواهیم رسید. او افزوده بود: در بخش کشاورزی اهمیت بخش ترویج و آموزش تا جایی است که بدون آن نمی توانیم عملکردی در حوزه کشاورزی داشته باشیم.

حالا یکسال از  این سخنان نیک نژاد گذشته است به نظر می رسد دولت برای حمایت از گشاورزان قیمت خرید محصولات زراعی تا 20 درصد افزایش داده است. طبق آخرین مصوبه دولت در مهرماه امسال برای سال 94-93 تصویب کرده است که بررسی ارقام مصوب نشان می‌دهد به طور متوسط در مقایسه با قیمت‌های مربوط به سال زراعی گذشته رشدی 20درصدی اتفاق افتاده است، بیشترین افزایش در بین محصولات زراعی مربوط به سیب زمینی طرح استمرار است که با قیمتی معادل 440 تومان معادل 76 درصد گران تر از کشاورزان خریداری خواهد شد.

IMAGE634613560836005992

همچنین محمدباقر نوبخت که مسئول تدوین برنامه ششم توسعه است در مورد نقش کشاورزان در برنامه ششم و برنامه بودجه سال آینده گفته  بود: بر اين اساس معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهور مسوول تهيه اين برنامه است و با توجه به سهم 12 درصدي بخش كشاورزي در رشد اقتصادي و حدود 18 تا 20 درصدي در اشتغال  انتظار مي رود كه اهتمام ويژه‌اي در اين زمينه داشته باشد. همچنین نوبخت از بخش ویژه کشاورزی در برنامه ششم خبر داده است که نشان از نگاه ویژه ی دولت به این بخش دارد.

به نظر می رسد دولت برنامه ویژه ای را برای کشاورزان در برنامه ششم و برنامه بودجه سال آینده دیده است، حال باید دید آیا برنامه های دولت می تواند کشاورزی ما را به سمتی سوق دهد که درآینده در تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی برسیم یا خیر؟
کد خبر: 171910

وب گردی

وب گردی